Jump to content

Tο ματωμένο Σάββατο του Λε Mαν


Ήρα

Recommended Posts

Στις 4 μ.μ. σήμερα, αρχίζει ο αγώνας αυτοκινήτων του Λε Μαν - μια 24ωρη δοκιμασία ταχύτητας και επιδεξιότητας.

Πριν από 50 χρόνια όμως, ένα φριχτό μακελειό στην κούρσα αυτή άλλαξε για πάντα τους αγώνες αυτοκινήτων.

Το Λε Μαν είναι μια επαρχιακή πόλη, 190 χλμ. νοτιοδυτικά του Παρισιού. Λίγο έξω απ' αυτήν έγινε το 1923 για πρώτη φορά ένας 24ωρος αγώνας αυτοκινήτων. Ο στόχος ήταν να φτάσουν τα αυτοκίνητα στα άκρα, ώστε να διαπιστωθεί τι μπορούν και τι δεν μπορούν να αντέξουν και να αντληθούν συμπεράσματα ώστε να βελτιωθούν τα αυτοκίνητα παραγωγής.

Την πρώτη χρονιά, η μέση ταχύτητα στον ταχύτερο γύρο ήταν 106,2 χλμ/ώρα, αλλά έκτοτε αυξήθηκε και τώρα οι Jaguar και οι Mercedes κάνουν τον γύρο των 13,36 χλμ. σε λίγο περισσότερο από τέσσερα λεπτά. Αυτό μεταφράζεται σε μέση ταχύτητα άνω των 193 χλμ/ώρα, ενώ στη μεγάλη ευθεία τα αυτοκίνητα φτάνουν τα 305 χλμ/ώρα.

Στις 11 Ιουνίου 1955, Σάββατο, στις 6.25 μ.μ., ο Βρετανός Λανς Μάκλιν βρισκόταν στο τιμόνι μιας Austin Healey. Πενήντα εννέα άλλα αυτοκίνητα έτρεχαν στη μεγάλη πίστα. Ο δρόμος μπροστά του περνούσε ανάμεσα στα πιτς, στα δεξιά, και τον χώρο των θεατών, αριστερά. Το πλήθος στριμωχνόταν όρθιο έως το προστατευτικό ανάχωμα στην άκρη του δρόμου.

Ο Μάκλιν είδε μια Jaguar και δύο Mercedes σε μεσαία απόσταση πίσω του να πλησιάζουν. Ο Μάικ Χόθορν, που οδηγούσε την Jaguar, φορούσε παπιγιόν ακόμη και στους αγώνες. Του άρεσαν τα κορίτσια, αλλά όχι και τα γερμανικά αυτοκίνητα. Ο πόλεμος ήταν ακόμη σχετικά πρόσφατος και η ένταση ήταν φανερή, όποτε συγκρούονταν βρετανικές και γερμανικές ομάδες. Από την αρχή της κούρσας είχε εμπλακεί σε άγρια κόντρα με τη Mercedes του Αργεντινού Χουάν-Μανουέλ Φάντζιο, του καλύτερου οδηγού στον κόσμο. Οι 300.000 θεατές παρακολουθούσαν τα δύο αυτοκίνητα να κυνηγούν το ένα το άλλο προφυλακτήρα με προφυλακτήρα, αν και η κούρσα υποτίθεται πως ήταν ένα 24ωρο τεστ αντοχής. Ο Φάντζιο έσπασε δύο φορές το ρεκόρ ταχύτερου γύρου, ο Χόθορν τον ακολούθησε «κατά πόδας», ο Φάντζιο κατέβασε τον χρόνο άλλες δύο φορές, ο Χόθορν προηγήθηκε και πάλι, ο Φάντζιο προηγήθηκε ξανά και ο Χόθορν αύξανε διαρκώς ταχύτητα για να τον ξαναπεράσει.

Περνώντας από τα πιτς ο Χόθορν είδε ένα σήμα, να μπει στον επόμενο γύρο για να παραδώσει στον συνοδηγό του. Ο Μάκλιν δεν μπορούσε να το ξέρει ούτε γνώριζε πως από τις δύο Mercedes που είχε δει να πλησιάζουν, την πλησιέστερη σε αυτόν οδηγούσε ένας 50χρονος Γάλλος, ο Πιερ Λεβέγκ, ο οποίος έκανε παραδοσιακή κούρσα αντοχής και ο Φάντζιο ετοιμαζόταν να τον προσπεράσει. Ο Μάκλιν πήγε στη δεξιά πλευρά για να αφήσει χώρο. Ο Χόθορν τον προσπέρασε και πλησίαζαν στα πιτς, που απείχαν λίγο περισσότερο από 350 μέτρα, με ταχύτητα 275 χλμ. /ώρα. Ο Χόθορν έφερε την Jaguar στα δεξιά για να μπει στα πιτς, αλλά έτσι μπήκε ακριβώς μπροστά στον Μάκλιν, που πάγωσε όταν είδε τα φώτα των φρένων της Jaguar να ανάβουν.

Τα φρένα της Jaguar ήταν πολύ ισχυρότερα από εκείνα του Μάκλιν. Έστριψε απότομα την Austin Healey προς τα αριστερά για να αποφύγει την Jaguar, αλλά έτσι βρέθηκε στον δρόμο του Λεβέγκ. Ο Μάκλιν ένιωσε μια τρομερή σύγκρουση και το κάψιμο μιας εξάτμισης στο πρόσωπό του, είδε τη Mercedes του Λεβέγκ να απογειώνεται. H Mercedes προσγειώθηκε στο ανάχωμα στην αριστερή πλευρά του δρόμου, αλλά αναπήδησε, πέρασε τον έναν από τους περιβόλους και πέφτοντας, σκότωσε 14 ανθρώπους προτού διαλυθεί πάνω σε τσιμεντένιο τοίχο. Ο κινητήρας, η πολλαπλή της εξάτμισης και ο εμπρός άξονας εκτοξεύθηκαν με διαφορετικές τροχιές προς το συνωστισμένο πλήθος. Σε τριάμισι δευτερόλεπτα από την πρώτη σύγκρουση με την Austin Healey και τις επόμενες που ακολούθησαν, ο τόπος είχε μετατραπεί σε πεδίο θανάτου. Τα περισσότερα θύματα αποκεφαλίστηκαν.

Οι τόσοι νεκροί παραλίγο να σκοτώσουν τους αγώνες αυτοκινήτων. Ο Τόνι Μπρουκς, που οδηγούσε μια Aston Martin και πέρασε δίπλα από τα φλεγόμενα συντρίμμια, λέει: «Το δυστύχημα στο Λε Μαν συγκλόνισε τον κόσμο των αγώνων αυτοκινήτου επειδή, μολονότι μας άρεσε το γεγονός ότι οι αγώνες αυτοί ήταν επικίνδυνοι, ουδέποτε είχαμε σκεφθεί πως οι θεατές θα μπορούσε να είναι τα θύματα. H προστασία των θεατών αυξήθηκε πολύ ύστερα από αυτό». Οι αγώνες αυτοκινήτου δεν θα ήταν ποτέ πια τόσο επικίνδυνοι.

Ο αγώνας δεν σταμάτησε επειδή οι οργανωτές φοβήθηκαν πως οι 300.000 θεατές θα μπλόκαραν φεύγοντας τους δρόμους που ήταν απαραίτητοι για τα ασθενοφόρα. H Mercedes, που προηγούνταν, αποσύρθηκε στις 1.45 π.μ. H Jaguar συνέχισε και ο Χόθορν νίκησε. Ήπιε σαμπάνια και μια γαλλική εφημερίδα έβαλε κάτω από τη φωτογραφία του την πικρόχολη λεζάντα, «Στην υγειά σου, κ. Χόθορν».

απο τα ΝΕΑ

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Greek TV sucks :angry:

τίποτα δε δείχνουν ποια απο μηχανοκίνητο αθλητισμό emnoemcrybaby

Όσο για το ατύχημα είναι πολύ γνωστό... ήταν κρίμα να χαθούν τόσο άδικα... πάντως φταίμε και εμείς οι θεατές πολλές φορές...Είναι αυτύχημα που δεν έχουμε θρηνίσει ακόμα θύματα στο ελληνικό ράλλυ ακρόπολις...

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Πράγματι θλιβερή επέτειος...

Ο τελικός απολογισμός ήταν δυστυχώς ακόμα τραγικότερος: τα θύματα ξεπέρασαν τα 80.

Το πλήγμα για την αγωνιστική ομάδα της Mercedes ήταν τέτοιο, που εγκατέλειψε τους αγώνες αυτοκινήτου για 4 δεκαετίες, για να ξαναεμφανιστεί στις πίστες μόλις στα μέσα της δεκαετίας του '90.

Υ.Γ. Αλήθεια Ηρούλα, δεν ήξερα ότι σ'αρέσουν τόσο οι αγώνες αυτοκινήτου :)

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.