Jump to content

Επικίνδυνη σιωπή


Recommended Posts

ΛΑΡΙΣΑ ΚΟΝΤΡΑΚΙ

Επικίνδυνη σιωπή

Επίκαιρη, αλλά κυρίως χρήσιμη η παρθενική ταινία της Καναδής Λαρίσα Κοντράκι που διέπεται από μια απαιτητική ισορροπία ανάμεσα σε ένα ντοκουμενταρίστικο υλικό και τους δομικούς κανόνες της μυθοπλασίας. Το φιλμ βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα (μόνο τα ονόματα των «εγκληματιών» έχουν αλλαχθεί), όπως αυτά καταγράφονται στο βιβλίο της Αμερικανίδας Kathryn Bolkovac «The Whistleblower Sex Trafficking, Military Contractorsand One Woman's Fightfor Justice». Επίκαιρη και χρήσιμη η ταινία γιατί καταγράφει αυτό που σύσσωμη η αστική τάξη προσπαθεί να αποκρύψει, μέσα από μαφιόζικη ομερτά και σιγή τάφου για το ΝΑΤΟ και τα νέα, επικαιροποιημένα δόγματά του. Ασύμμετρες απειλές, αντιπυραυλικές ασπίδες, προληπτικά χτυπήματα, έξυπνη άμυνα και πάνω απ' όλα μονάδες ταχείας επέμβασης για να τσακίζουν τους λαούς. Κι όλα αυτά εξαγνίζονται πίσω από τη μάσκα του ΟΗΕ!

Μην περιμένετε να βρεθείτε μπροστά σε κάτι συναρπαστικό, κινηματογραφικά... Αλήθεια, λέτε αυτός να είναι ο λόγος που σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η ταινία δεν κατάφερε ποτέ να φθάσει στις αίθουσες προβολής, αλλά αφέθηκε στη μοίρα της, πήγε κατευθείαν στα ράφια των βιντεάδικων... Τυχαίο; Μάλλον σχεδιασμένο! Η αλήθεια της ταινίας, εμετικά ωμή, για τον σημερινό, ευνουχισμένο ΟΗΕ. Για το πλαίσιο των θεσμών και δραστηριοτήτων του και το υπαλληλικό - κάθε κλίμακας - προσωπικό. Η Κοντράκι καταγράφει έναν εφιάλτη σε μια χώρα που η διεθνής «δημοκρατική» κοινότητα, αφού την ισοπέδωσε, την εξαθλίωσε και τη γονάτισε ολοσχερώς, την κατάντησε προτεκτοράτο γεμάτο ρουφιάνους και διεστραμμένα - ευρωενωσιακής κοπής - μισθοφορικά κτήνη, που χαίρουν διπλωματικής (sic) ασυλίας για τα εγκλήματα που διαπράττουν! Φτάνει να υπερασπίζονται σθεναρά τα συμφέροντα των πολυεθνικών που έχουν κατακλύσει την περιοχή και έχουν συμβόλαια δισεκατομμυρίων.

Η Κάθριν Μπόλκοβακ - το ρόλο ερμηνεύει η Ρέιτσελ Βάις, σε ένα πρακτικά, one woman's show - είναι αστυνομικίνα στη Νεμπράσκα των ΗΠΑ. Διαζευγμένη με μια έφηβη κόρη που δικαστική απόφαση έδωσε την επιμέλειά της στον πατέρα. Εκείνος θα μετακομίσει σε άλλη πολιτεία με τη νέα του οικογένεια και θα πάρει τη μικρή μαζί του. Η Κάθι θέλει να μετακομίσει κι αυτή, να βρίσκεται κοντά στην κόρη της. Χρειάζεται, όμως, λεφτά που δεν έχει. Γι' αυτό υποκύπτει στη μοναδική, εκβιαστικά συμφέρουσα, επιλογή: Να δουλέψει, τουλάχιστον για ένα εξάμηνο, στην Βοσνία στον ΟΗΕ με μισθό 100.000 δολάρια, αφορολόγητα! Ετσι προσλαμβάνεται από τη Βρετανική ιδιωτική εταιρεία Democra! (το όνομα της πραγματικής εταιρείας είναι Dyn Corp International και μετά τη Γιουγκοσλαβία εξακολούθησε να δουλεύει για την αμερικάνικη κυβέρνηση στο Ιράκ και το Αφγανιστάν).

Πληροφορούμαστε από το φιλμ ότι οι μισθοφόροι προσλαμβάνονται με την ιδιότητα υπάλληλου κάποιας ιδιωτικής εταιρείας πολέμου. Με την ιδιότητα του συνεργάτη των ΥΠΕΞ, οι μισθοφόροι διεκπεραιώνουν τους βρώμικους πολέμους. Μπορεί οι μισθοφορικοί στρατοί να απαγορεύονται από το καταστατικό του ΟΗΕ, αυτοί όμως εδώ είναι απλά ιδιωτικοί υπάλληλοι με 100.000 δολάρια/εξάμηνο αφορολόγητα! Οπως όλα τα, άξια σεβασμού, πρόσωπα! Ετσι, μισθοφόροι φέρουν το «καθησυχαστικό» κυανούν κράνος του ΟΗΕ και στο μπράτσο τη σημαία της χώρας όπου εδρεύει η ιδιωτική τους εταιρεία.

Η Κάθριν στην υγρή, εξαθλιωμένη Βοσνία ανακαλύπτει ότι γίνεται εμπόριο λευκής σαρκός με ανήλικες από την πρώην Ανατολική Ευρώπη. Μάλιστα βγαίνει στην επιφάνεια μια ακόμα πιο φριχτή αλήθεια. Οι κοπέλες είναι έρμαια των διεστραμμένων διαθέσεων των πολιτισμένων Δυτικών των «ειρηνευτικών δυνάμεων» του ΟΗΕ, οι οποίοι μάλλον επιδίδονται σε σεξουαλικό τουρισμό, έχοντας ως πάρεργο μια καθημερινή ενασχόληση, κάποιων ωρών. Η ταινία εικονογραφεί με βίαια και δραματικά σχήματα και χρώματα ένα ζοφερό, ανέκδοτο, πορτρέτο των νεαρών κοριτσιών που έχουν στάτους «res», αντικειμένων ιδιοκτησίας, σκλάβων σεξουαλικών που κακοποιούνται σωματικά και ψυχολογικά, ζουν φυλακισμένες μέσα στην αθλιότητα, τον τρόμο και τα βασανιστήρια και τέλος δολοφονούνται.

Ανατομία των πεπραγμένων Ευρωένωσης και ΝΑΤΟ στη μαρτυρική Γιουγκοσλαβία, και δηλωτικό του τι ετοιμάζονται να πράξουν ξανά στη Συρία, που τριγυρίζουν κάνα δυο χρόνια τώρα. Ακρως επικερδές το επιχειρείν στον κλάδο εμπορίας ανθρώπων, δη γυναικών (όργανα Σέρβων αιχμαλώτων εμπορευόταν ο Κοσοβάρικος UCK με τις ευλογίες (ομερτά) της σεβάσμιας εισαγγελέως για την απόδοση δικαιοσύνης Κάρλα Ντελ Πόντε).

Ανατομία του καπιταλισμού και της δημοκρατίας του. Ιντριγκες και διαφθορά σε διεθνές επίπεδο στο κυματώδες και ψαγμένο σενάριο αυτού του θρίλερ που μπορεί περιστασιακά να πέφτει στο μελοδραματισμό και πραγματώνεται μέσα από ένα διαπεραστικό μοντάζ αφενός, αλλά και ασάφεια αφετέρου στο πλήθος των χαρακτήρων που όμως αδυνατεί να διαχειριστεί διεξοδικά. Ο μίτος της συνωμοσίας οδηγεί σε όλο και ψηλότερα κλιμάκια, όσο πιο ψηλά τόσο πιο συμπαγής η ομερτά και η εκλογίκευση της φρίκης. Το τυπικόν μπαίνει τροχοπέδη στην ουσία. Η υπάλληλος Μόνικα Μπελούτσι δεν μπορεί (δεν εξηγεί γιατί) να βοηθήσει, αφού οι απαγωγείς των κοριτσιών κρατούν τα διαβατήριά των θυμάτων τους. Η ταινία αδυνατεί να βρει ένα ικανοποιητικό τέλος, με μια ξεκάθαρη δικαίωση, η κάθαρση, έστω και κουτσουρεμένη, δεν έρχεται. Γιατί έτσι γίνεται! Η Κατρίν αβοήθητη πρέπει να διαρρεύσει τις ειδήσεις στα βρετανικά ειδησεογραφικά μέσα. Φέξε μου και γλίστρησα. Ετσι, τα πιο σημαντικά μέρη της ιστορίας θα παραμένουν ανείπωτα...

Οσο για τον τίτλο : Whistleblower αποκαλείται αυτός που καταγγέλλει στους ανώτερούς του ή δημοσίως, την ύπαρξη παράνομης δραστηριότητας μέσα σε ένα θεσμικό, κυβερνητικό περιβάλλον. Αυτός, από το 1863 προστατεύεται από τον αμερικάνικο νόμο. Βέβαια, το πιθανότερο - και ευκολότερο - είναι να του συμβεί κανένα ατυχηματάκι, μια που αυτά συμβαίνουν, βρε παιδί μου!

Παίζουν: Ρέιτσελ Βάις, Μόνικα Μπελούτσι, Μπένεντικτ Κούμπερμπατς, Βανέσα Ρέντγκρέιβ, Ντέιβιντ Χιούλετ, κ.ά.

Παραγωγή: Καναδάς, Γερμανία (2010).

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.