Jump to content

Ποιά τα κίνητρα για τους ιατρούς ΕΣΥ;


Clemence

Recommended Posts

Αρθρο περί κινήτρων, εφημερίδα Ελληνικής Ενωσης Γενικής Ιατρικής

Αγονες και προβληματικές περιοχές, ποιό είναι το ισχύον νομοθε-

τικό πλαίσιο; Ποιά τα κίνητρα για τους ιατρούς ΕΣΥ;

Ακούγονται κατά καιρούς διάφορα όσον αφορά τα κίνητρα ιατρών

ΕΣΥ, οικονομικά και θεσμικά, για την κάλυψη θέσεων άγονων και

προβληματικών περιοχών Α κατηγορίας, όπως αυτά χαρακτηρίζονται

βάσει του Π.Δ. 131/1987.

Συνοψίζοντας τα εν λόγω κίνητρα είναι θεσμικά, ήτοι η προσάυξηση

επί της βαθμολόγησης της προυπηρεσίας, η μετάθεση μετά από πρου-

πηρεσία σε άγονα, και η εκπαιδευτική άδεια κατά προτεραιότητα.

Τα οικονομικά κίνητρα είναι η προσαύξηση επί του βασικού μισθού,

όπως επίσης η κάλυψη ενοικίου.

Η συλλογή του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ανετέθει, με την

συνδρομή της Ελληνικής Ενωσης Γενικής Ιατρικής, στον γνωστό σε

όλους μας Δικηγόρο παρ' Αρείω Πάγω, κ. Μιχαήλ Δ. Μιχαήλ.

ΘΕΣΜΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ

Μεταθέσεις:

Mε το θέμα αυτό κατά το παρελθόν έχει ασχοληθεί η ΕΕΓΙ. Παρα-

θέτω απόσπασματικά άρθρο του κ. Δ. Μιχάλη.

'' Οι μεταθέσεις των γιατρών ΕΣΥ διέπονται από ένα πολύ σαφές

νομικό καθεστώς, προκειμένου να προστατεύσουν το κύρος και

την αξιοπιστία των υπηρεσιών υγείας, αλλά και να παράσχουν ίσες

και εκ τωνπροτέρων καθορισμένες ευκαιρίες για όλους τους γιατ-

ρούς με προκαθορισμένους όρους και κριτήρια. Δυστυχώς όμως

οι ίδιες υπηρεσίες που νομοθετούν περί αυτού, έρχονται και κατα-

στρατηγούν τα ίδια τα νομοθετήματα τους. ... Ετσι επειδή οι διατά-

ξεις αυτού τουνόμου μιλούσαν αορίστως για γιατρούς του νοσοκο-

μείου, αρνήθηκε με έγγραφο του (Αυγουστος 2000) να εγκρίνει αυ-

τή τη μετάθεση, λες και το ΚΥ δεν είναι τμήμα του νοσοκομείου.

Αν είχε ζητήσει ένας γιατρός π.χ. του μικροβιολογικού θα του χο-

ρηγούνταν, αλλά δεν μας είπε κανείς γιατί το μικροβιολογικό τμή-

μα του νοσοκομείου ανήκει στο νοσοκομείο ενώ το τμήμα του νο-

σοκομείου που λέγεται Κέντρο Υγείας και το οποίο προβλέπεται ως

τμήμα του νοσοκομείου με σαφείς διατάξεις του νόμου, δεν είναι

τμήμα του (όποτε βολεύει το ΥΥ) και άρα οι διατάξεις για μετάθεση

δεν έχουν εφαρμογή στους γιατρούς του. Η Ενωση είχε διαμαρτυρη-

θεί τότε προς το ΥΥ, αλλά όπως αυτό συχνά κάνει εκώφευσε.''

Στο θέμα των μεταθέσεων αναφέρεται και ο συνάδελφος κ. Γ. Τρι-

άντος, Χειρουργός τέως πρόεδρος της Ενωσης Λέρου.

''Χρήση των νόμων για μετάταταξη-απόσπαση σε προσωποπαγή θέ-

ση μετά τη συμπλήρωση τετραετούς συνεχούς υπηρεσίας: Σε δεδο-

μένες ερωτήσεις στο Υπουργείο, οι απαντήσεις προβληματίζουν ιδι-

αίτερα. α) Επίκληση του επιχειρήματος ότι ο νόμος είναι δυνητικός.

Πουθενά όμως δεν αναφέρεται η λέξη ''είναι δυνατόν''. β) Θα πρέπει

να συνηρήσει το νοσοκομείο και η ΔΥΠΕ για κάτι το οποίο εκ του

νόμου προβλέπεται σαφώς. γ) Θα πρέπει να υπάρχει το κατάλληλο

κονδύλι, για την προκήρυξη της θέσης που ελευθερώνει ο ''ευεργε-

τούμενος γιατρός''. Και αυτό μπορεί να πάρει χρόνο, με την επίκλη-

ση της έλλειψης κονδυλίων. δ) Αφού γίνουν όλα τα παραπάνω, θα

πρέπει να γίνει η σχετική εισήγηση για να υπογράψει ο υπουργός. Αν

κάποιος μπορεί να υπολογίσει χρόνο, θα πρέπει να το ανακοινώσει

και σε μας να ετοιμαζόμαστε. Πάντως από την μέχρι τώρα εμπειρία

και το ιστορικό, οι περισσότεροι ταλαιπωρήθηκαν και δικαιώθηκαν

δικαστικά.''

Η ισχύουσα για τους ιατρούς ΕΣΥ νομοθεσία σε θέματα μεταθέσεων

και η σχετική γνωμοδότηση σε περίπτωση προυπηρεσίας σε άγονα

του Δικηγόρου κ. Μιχαήλ έχει ως εξής:

Ζητήματα Μεταθέσεων, νομοθεσία:

1.1 Ο νέος Νόμος 3528/09-02-2007 '' Κύρωση του Κώδικα Κατάστα-

ης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων

Ν.Π.Δ.Δ.'' (ΦΕΚ Τεύχος Α', αρ. φύλλου 26/09-2-07 στο άρθρο 67 ορί-

ζει:

1. Μετάθεση επιτρέπεται μετά από αίτηση του υπαλλήλου ή αυτε-

παγγέλτως από την υπηρεσία, μόνο όταν υπάρχει κενή θέση.

2. ................................................................................

...................

3. Για την διενέργεια μεταθέσεων λαμβάνονται υπόψη τα κριτήρια

του συνολικού χρόνου υπηρεσίας του υπαλλλου, του χρόνου υπηρε-

σίας κατά περιοχή, της οικογενειακής του κατάστασης, της ηλικίας,

της συνυπηρέτησης και της εντοπιοότητας, αξιολογούμενα με συντε-

λεστή βαρύτητας (μόρια).

4. .............................................................

5. Η μετάθεση των υπαλλήλων διενεργείται με απόφαση του αρμο-

δίου οργάνου διοίκησης μετά από σύμφωνη γνώμη του υπηρεσιακού

συμβουλίου.

6. .............................................................

7. Οι υπάλληλοι δεν μετατίθενται πριν συμπληρώσουν διετία στην

υπηρεσία που τοποθετήθηκαν κατά το διορισμό τους.

8. Κατ' εξαίρεση επιτρέπεται, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρα-

γράφου 5, μετάθεση πριν από την παρέλευση του ανωτέρω χρονικού

διαστήματος είτε σε περίπτωση αμοιβαίας αίτησης υπαλλήλων είτε

για σοβαρούς υπηρεσιακούς ή προσωπικούς λόγους.

9. Η μετά από αίτηση του υπαλλήλου μετάθεση του σε παραμεθό-

ρια περιοχή με σκοπό τη συνυπηρέτηση συζύγων είναι υποχρεωτική.

10. Ειδικές διατάξεις που αφορούν μεταθέσεις εξακολουθούν να ι-

σχύουν.

1.2 Δυνάμει της παραγράφου 10 του ως άνω Ν.3528/2007 εξακο-

λουθούν να ισχύουν οι ειδικές διατάξεις που αφορούν μεταθέσεις

των Γιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ.

Ετσι, σύμφωνα με το άρθρο 43 του Ν.1759 της 17/18-03-1988

"Ασφαλιστική κάλυψη ανασφάλιστων ομάδων, βελτίωση της

κοινωνικοασφαλιστικής προστασίας και άλλες διατάξεις"

(ΦΕΚ Α' 50),

"1. Γιατροί που διορίζονται μέσα σε ένα (1) χρόνο από την ισχύ του

παρόντος σε θέσεις κλάδου Γιατρών Ε.Σ.Υ. για τα Κέντρα Υγείας, α-

φού συμπληρώσουν συνεχή υπηρεσία σε άγονες και προβληματικές

περιοχές σε μεν Α' κατηγορίας τρία (3) χρόνια, σε δε Β' κατηγορίας

τέσσερα (4) χρόνια μπορούν ύστερα από αίτησή τους να μετατίθενται

με απόφαση του Υπουργού Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφα-

λίσεων, που εκδίδεται μέσα σε δύο (2) μήνες από την υποβολή της αί-

τησης:

Α) σε αντίστοιχες ομοιόβαθμες κενές θέσεις Κέντρων Υγείας αστικών

περιοχών. Αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις σε Κέντρα Υγείας αστικών

περιοχών της επιλογής του Γιατρού, αυτός μετατίθεται ως υπεράριθ-

μος στο Κέντρο Υγείας της επιλογής του. Οι υπεράριθμοι καταλαμβά-

νουν με τη χρονική σειρά της μετάθεσής τους τις θέσεις που μένουν

κενές ή που το πρώτον συνιστώνται και

Β) σε κενές θέσεις της ειδικότητάς τους Νομαρχιακών Νοσοκομείων

με βαθμό Επιμελητή Β'. Εφόσον έχουν συμπληρώσει τέσσερα και πα-

ραπάνω χρόνια στην αντίστοιχη ειδικότητα, τοποθετούνται σε θέση

Επιμελητή Α'. Σε περίπτωση μη ύπαρξης κενής θέσης τοποθετούνται

ως υπεράριθμοι σε προσωποπαγείς θέσεις.

Οι μεταθέσεις γίνονται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων των

ενδιαφερομένων και εφόσον οι αιτήσεις έχουν υποβληθεί την αυτή η-

μερομηνία, προτεραιότητα έχει:

α) ο Γιατρός που υπηρετεί σε Κέντρο Υγείας προβληματικής και άγο-

νης περιοχής Α' κατηγορίας,

β) ο Γιατρός που έχει συμπληρώσει περισσότερο χρόνο παραμονής

στη θέση που κατέχει, μετά τη συμπλήρωση των τριών ή τεσσάρων

χρόνων αντίστοιχα. Αν οι υποψήφιοι για μετάθεση στην ίδια θέση έ-

χουν τις ίδιες προϋποθέσεις, γίνεται κλήρωση. Η διαδικασία και ο

τρόπος της κλήρωσης καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υ-

γείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Με την απόφαση με-

τάθεσης μπορεί να ορίζεται χρονικό διάστημα μέχρι τρεις (3) μήνες

το ανώτερο, που ο μετατιθέμενος Γιατρός θα υποχρεώνεται να πα-

ραμένει με απόσπαση στο Κέντρο Υγείας από το οποίο μετατίθεται."

"2. Για το διορισμό σε θέσεις του κλάδου Γιατρών Ε.Σ.Υ. για

τα Κέντρα Υγείας ή Νομαρχιακά Γενικά Νοσοκομεία – Κέντρα

Υγείας άγονων και προβληματικών περιοχών δεν απαιτείται προ-

ϋπηρεσία στην ειδικότητα.

"[όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 13 του Νόμου 1965 της 20/

/26-09-1991 "Τροποποίηση και συμπλήρωση των κειμένων διατάξε-

ων του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (Ε.Ο.Φ.) και άλλες διατάξεις"

(ΦΕΚ Α' 146)].

"3. Στους Γιατρούς των προηγούμενων παραγράφων χορηγείται εκ-

παιδευτική άδεια κατά προτεραιότητα."

"4. Γιατροί του κλάδου Ε.Σ.Υ. με ειδικότητα, που συμπλήρωσαν τέσ-

σερα (4) συνολικά έτη πραγματικής υπηρεσίας στον ίδιο βαθμό σε Νο-

σοκομεία άγονων Α' περιοχών, μπορούν ύστερα από αίτησή τους να

μετατίθενται σε ομοιόβαθμη θέση, σε Νοσοκομεία εκτός των Νομών

Αττικής και Θεσσαλονίκης με απόφαση του Υπουργού Υγείας και

Πρόνοιας. Ο Γιατρός που μετατάσσεται καταλαμβάνει είτε κενή θέση

ή θέση προς τούτο δημιουργούμενη, με υπουργική απόφαση. Προϋ-

πόθεση για τη μετάθεση είναι η εντοπιότητα και η συνυπηρέτηση επί

εγγάμων."[όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 21 παρ.7 του Νόμου

2737 της 26/27-08-1999 "Μεταμοσχεύσεις ανθρωπίνων ιστών και ορ-

γάνων και άλλες διατάξεις" (ΦΕΚ Α' 174), που αντικατέστησε το άρ-

θρο 39 του Νόμου 2072 της 20/23-07-1992 "Ρύθμιση επαγγέλματος ει-

δικού τεχνικού προθετικών και ορθωτικών κατασκευών και λοιπών

ειδών αποκατάστασης και άλλες διατάξεις" (ΦΕΚ Α' 125), το οποίο

είχε προστεθεί ως παράγραφος 4 στο ως άνω άρθρο 43 του Ν.1759/

/1988].

Παρατηρήσεις: (Μιχαήλ Δ. Μιχαήλ)

1) Το Κέντρο Υγείας αποτελεί αναπόσπαστο Τμήμα του Νοσοκομεί-

ου, όπως οποιοδήποτε Τμήμα του Νοσοκομείου, οργανικά δε και δι-

οικητικά υπάγεται σε αυτό.

H οποιαδήποτε ηθελημένη παρερμηνεία της ως άνω παραγράφου 4

(εννοιολογική αντιδιαστολή μεταξύ Νοσοκομείου και Κέντρου Υγεί-

ας, ώστε οι διατάξεις για μετάθεση να έχουν εφαρμογή για το Νοσο-

κομείο και όχι για το Κέντρο Υγείας, που αποτελεί Τμήμα του Νοσο-

κομείου), είναι παράνομη, καταχρηστική και αντιβαίνει στις αρχές

της χρηστής διοίκησης, της ισότητας, της ισότιμης μεταχείρισης, της

αξιοκρατίας και της ασφάλειας δικαίου.

2) Οι οποιεσδήποτε πρακτικές παρερμηνείας και διαστρέβλωσης της

σαφήνειας του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις μεταθέσεις των

Γιατρών του Ε.Σ.Υ., θα πρέπει να προσβάλλονται άμεσα, τόσο διοι-

κητικά όσο και δικονομικά. Η καθαρότητα της νομοθετικής ρύθμισης

των μεταθέσεων των Γιατρών του Ε.Σ.Υ. υπάρχει, προκειμένου να

προστατεύεται το κύρος και η αξιοπιστία των υπηρεσιών υγείας αλ-

λά και να παρέχονται ίσες και εκ των προτέρων καθορισμένες ευκαι-

ρίες για όλους τους Γιατρούς, με προκαθορισμένους όρους και κρι-

τήρια.

3) ''Ο προσχηματικός αποκλεισμός των γιατρών με ειδικότητα Γενι-

κής Ιατρικής, στο πλαίσιο των εφαρμοζόμενων καταχρηστικά από το

Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δυνητικών μεταθέσε-

ων''

Το προβαλλόμενο συχνά προσχηματικό επιχείρημα του Υπουργείου

Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για Νοσοκομειακές ειδικότητες,

σχετικά με τις εφαρμοζόμενες από μέρους του "δυνητικές" μεταθέσεις,

με τον συνακόλουθο αποκλεισμό των Γιατρών με ειδικότητα Γενικής

Ιατρικής, που αποτελεί πρωταρχική ειδικότητα στα Κ.Υ. και Π.Π.Ι.,

είναι παράνομο και καταχρηστικό, αντιβαίνει στην αρχή της χρηστής

διοίκησης και παραβιάζει τις σαφείς και ανεπίδεκτες παρερμηνείας

διατάξεις του άρθρου 21 του Νόμου 2071 της 06/15-07-1992 "Εκσυγ-

χρονισμός και Οργάνωση Συστήματος Υγείας" (ΦΕΚ Α' 123).

Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 21,

"Θέσεις Ιατρών των Κέντρων Υγείας πληρούνται στο εξής από Ια-

τρούς, που κατέχουν την ειδικότητα της Γενικής Ιατρικής".

Περαιτέρω, η παράγραφος 3 του αυτού άρθρου ορίζει, ότι

"Εφόσον δεν υπάρχουν υποψήφιοι Ιατροί με ειδικότητα Γενικής Ι-

ατρικής, οι θέσεις αυτές μπορεί να πληρούνται από Ιατρούς άλλων

συγγενών ειδικοτήτων, που θα ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης

των θέσεων αυτών".

Η απλή και μόνο ανάγνωση του κειμένου των ως άνω δύο διατάξεων

(γραμματική ερμηνεία), αποκλείει την οποιαδήποτε παρερμηνεία επί

του προκειμένου.

Πράγματι, η διατύπωση της παρ.2 του άρθρου 21 ιδρύει τον κανόνα

στην εφαρμογή της, ενώ η παρ.3 του αυτού άρθρου την εξαίρεση.

Συνεπώς, οι "δυνητικές" μεταθέσεις που έχει εγκρίνει κατά καιρούς

το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σε βάρος της ε-

φαρμογής της ως άνω παρ.2 του άρθρου 21, είναι απολύτως παρά-

νομες και άρα προσβλητέες δικαστικά.

Εκπαίδευση, μετεκπαίδευση και συναφείς άδειες ιατρών ΕΣΥ

παραμεθόριων και άγονων περιοχών. Νομοθεσία, παρατήρηση.

(Μιχαήλ Δ. Μιχαήλ)

2.1 Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 47 του Νέου Δη-

μοσιοϋπαλληλικού Κώδικα (Ν.3528/09-02-2007),

''Η υπηρεσιακή εκπαίδευση είναι δικαίωμα του υπαλλήλου.

Η εκπαίδευση γίνεται με τη συμμετοχή του υπαλλήλου σε προγράμ-

ματα εισαγωγικής εκπαίδευσης, επιμόρφωσης, μετεκπαίδευσης και

προγράμματα ή κύκλους μεταπτυχιακής εκπαίδευσης".

Περαιτέρω, η παράγραφος 3 του αυτού ως άνω άρθρου ορίζει με

έμφαση, ότι

''Η υπηρεσία είναι υποχρεωμένη να μεριμνά για την επιμόρφωση

των υπαλλήλων της σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους α-

νεξάρτητα από την κατηγορία, τον κλάδο, την ειδικότητα και το

βαθμό τους''.

Περαιτέρω, η παράγραφος 4 του αυτού ως άνω άρθρου αναφέρει,

ότι ''Η μετεκπαίδευση έχει ως σκοπό την απόκτηση από τον υπάλ-

ληλο των ειδικών γνώσεων που είναι απαραίτητες για την άσκηση

των καθηκόντων του''.

2.2 Σύμφωνα με το άρθρο 59 του αυτού Κώδικα (Ν.3528/2007),

"Άδειες μικρής χρονικής διάρκειας μπορεί να χορηγούνται σε υπαλ-

λήλους για συμμετοχή σε συνέδρια, συνδιασκέψεις, σεμινάρια και κά-

θε είδους συναντήσεις επιστημονικού χαρακτήρα, στο εσωτερικό ή

το εξωτερικό, εφόσον η συμμετοχή κρίνεται συμφέρουσα για την υ-

πηρεσία" (παρ.2)

"Οι άδειες ………….. χορηγούνται από τον οικείο υπουργό ή τη δι-

οίκηση του οικείου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, κατά περί-

πτωση, μετά από γνώμη του άμεσου προϊσταμένου του υπαλλήλου,

με αποδοχές για όλο το χρόνο κατά τον οποίο ο υπάλληλος μετέχει

............ ή τις λοιπές δραστηριότητες. Στον χρόνο αυτόν προστίθενται

οι ημέρες που είναι αναγκαίες για τη μετάβαση και την επιστροφή του

υπαλλήλου''.

Ο Γιατρός ο οποίος συμμετέχει στις ως άνω μνημονευόμενες δραστη-

ριότητες, δικαιούται να του καταβληθούν τα οδοιπορικά των ημερών

που είναι αναγκαίες (ως εκπαιδευτική άδεια για την συμμετοχή) για

την μετάβαση και την επιστροφή του.

2.3 Η παρ.3 του άρθρου 43 του Ν.1759/1988 ορίζει, ότι "στους Για-

τρούς των προηγούμενων παραγράφων χορηγείται εκπαιδευτική ά-

δεια κατά προτεραιότητα".

Παρατήρηση:

Θεωρώ, ότι η εν λόγω διάταξη είναι "οιονεί" κενή περιεχομένου ως

προς την εφικτότητα της εφαρμογής της, ιδιαίτερα στο πλαίσιο και τα

δεδομένα των παραμεθόριων και άγονων περιοχών, όπου υπηρετούν

Γιατροί κλάδου ΕΣΥ και όπου, ατυχώς, πλειοψηφούν οι μονήρεις ει-

δικότητες. Παρ' όλα αυτά, το Κράτος θέτει ως προτεραιότητα την ε-

κπαίδευση και μετεκπαίδευση των Γιατρών των περιοχών αυτών, κά-

τι που από μόνο του αρκεί για να συνειδητοποιήσει κάποιος το ανέφι-

κτο της υλοποίησης της προτεραιότητας αυτής και του νομοθετικού

αυτού ευχολογίου. Είναι δε ένα πραγματικό γεγονός, ότι η αδυναμία

της πραγματοποίησης της εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των Για-

τρών αυτών ανέρχεται στο εξαιρετικά υψηλό ποσοστό των 80% (ίσως

και περισσότερο).

2.4 Στους Γιατρούς που κατέχουν θέσεις του Κλάδου Γιατρών Ε.Σ.Υ

και υπηρετούν σε Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας, τα οποία εδρεύουν

σε πόλεις ή κωμοπόλεις, που χαρακτηρίζονται ως άγονες και προβλη-

ματικές Α' και Β' κατηγορίας:

α) Χορηγείται με πλήρεις αποδοχές εκπαιδευτική άδεια πέντε (5) ερ-

γασίμων ημερών το χρόνο πέρα από τις προβλεπόμενες από τις δια-

τάξεις του άρθρου 32 του Ν.1397/1983, για συμμετοχή σε προγράμμα-

τα συνεχούς εκπαίδευσης που οργανώνονται και εφαρμόζονται στα

Περιφερειακά Νοσοκομεία της Χώρας με ευθύνη της Επιστημονικής

Επιτροπής. Τα προγράμματα αυτά καταρτίζονται μια φορά το χρόνο

και εφαρμόζονται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου σε εβδομαδιαίες

σειρές με ορισμένο αριθμό Γιατρών για κάθε σειρά. Τα προγράμματα

αυτά ανακοινώνονται σε όλα τα Νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας

των προβληματικών περιοχών. Οι Γιατροί που υπηρετούν σε αυτά υ-

ποβάλλουν αίτηση συμμετοχής. Η σειρά συμμετοχής κάθε Γιατρού ο-

ρίζεται από την Επιστημονική Επιτροπή του Νοσοκομείου, ύστερα α-

πό εισήγηση του Διευθυντή του τομέα που ανήκει ο Γιατρός (άρθρο 2

παρ.4 περ.α’ Π.Δ.131/1987).

Στους Γιατρούς που συμμετέχουν στα προγράμματα αυτά καταβάλ-

λονται έξοδα κίνησης και εκτός έδρας αποζημίωση.

β) Χορηγούνται κατά προτεραιότητα έναντι των Γιατρών των Νοσο-

κομείων και Κέντρων Υγείας μη προβληματικών περιοχών, οι εκπαι-

δευτικές άδειες που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 32

του Ν.1397/1983, όπως ειδικότερα ρυθμίζεται με την κατά την παρά-

γραφο 4 του αυτού άρθρου κοινή απόφαση (άρθρο 2 παρ.4 περ.β’

Π.Δ.131/1987).

2.5 Οι Γιατροί Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν σε Νοσοκομεία και Κέντρα

Υγείας των προβληματικών περιοχών, επιδοτούνται από το Νοσοκο-

μείο που υπάγονται, με χρηματικό ποσό:

α) Για συμμετοχή σε διεθνή συνέδρια, όταν έχει εγκριθεί ανακοί-

νωσή τους ή έχουν προσκληθεί για ομιλία (άρθρο 2 παρ.5 περ.α’

Π.Δ.131/1987).

β) Για τη δημοσίευση επιστημονικών εργασιών και γενικά, την προ-

βολή επιστημονικών τους δραστηριοτήτων σε ελληνικά ή ξένα επι-

στημονικά περιοδικά, που περιλαμβάνονται στην κατά τις διατάξεις

της παρ.1 του άρθρου 27 του Ν.1397/1983 απόφαση του Υπουργού

Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Η επιδότηση χορη-

γείται μια φορά το χρόνο σε κάθε Γιατρό με απόφαση του Διοικητι-

κού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, που υπάγεται ο Γιατρός, ύστερα

από πρόταση της Επιστημονικής Επιτροπής. Με την ίδια απόφαση ο-

ρίζεται το ποσό της επιδότησης, που βαρύνει τις οικείες πιστώσεις

του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου. Οι επιδοτήσεις αυτές χορη-

γούνται μετά την συμπλήρωση ενός χρόνου συνεχούς υπηρεσίας σε

Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας των προβληματικών περιοχών (άρ-

θρο 2 παρ.5 περ.β’ Π.Δ.131/1987).

Προϋπηρεσία σε Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας προβληματικών

περιοχών

3.1 Η προϋπηρεσία σε Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας προβληματι-

κών περιοχών, θεωρείται ως προσόν για την διεκδίκηση θέσης κλά-

δου Γιατρών Ε.Σ.Υ. ανώτερου βαθμού σε Νοσοκομείο ή Κέντρο Υ-

γείας προβληματικών περιοχών που προσαυξάνει τη συνολική βαθ-

μολογία της προϋπηρεσίας, η οποία προβλέπεται από τις διατάξεις

της υπ’αριθ.17653/84 Υπουργικής Απόφασης "Ιεράρχηση κριτηρίων

κρίσης και συγκριτικής αξιολόγησης υποψηφίων για θέσεις κλάδου

Γιατρών Ε.Σ.Υ." (ΦΕΚ 849 Β’/84), σε ποσοστό από 10-20%, ανάλο-

γα με το συνολικό χρόνο προϋπηρεσίας (άρθρο 2 παρ.6 περ.α’

Π.Δ.131/1987).

3.2 Η προϋπηρεσία σε Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας προβληματι-

κών περιοχών, συνεκτιμάται κατά την επαναπροκήρυξη της θέσης,

σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 12 του άρθρου 27 του

Ν.1397/1983 (άρθρο 2 παρ.6 περ.β’ του Π.Δ.131/1987).

Σε κάθε περίπτωση, η προϋπηρεσία αυτή λαμβάνεται ως προσόν,

αφού έχει συμπληρωθεί ένας τουλάχιστον χρόνος συνεχούς υπηρε-

σίας σε προβληματικές περιοχές (άρθρο 2 παρ.6 του Π.Δ.131/1987).

Πρόσθετη άδεια:

Η παρ.3 του άρθρου 48 του νέου Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα

(Ν.3528/2007) προβλέπει, ότι

"Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και

Αποκέντρωσης, μπορεί να προσαυξάνεται ως τέσσερις (4) εργάσιμες

ημέρες ο αριθμός των ημερών κανονικής άδειας των υπαλλήλων που

υπηρετούν σε παραμεθόριες περιοχές".

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ

Προσαύξηση επί του βασικού μισθού, νομοθεσία: (Μιχαήλ Δ. Μιχα-

ήλ)

4.1 Σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 30 (Μισθολόγιο)

του Νόμου 1397/07-10-1983 "Υπηρεσιακή κατάσταση Γιατρών κλά-

δου ΕΣΥ" (ΦΕΚ Α' 143),

"Στους μόνιμους Γιατρούς των Κέντρων Υγείας μη αστικών περιο-

χών και των Περιφερειακών Ιατρείων 24ωρης ετοιμότητας που έ-

χουν την έδρα τους σε προβληματικές περιοχές, σύμφωνα με τις

διατάξεις της παρ.10 του άρθρου 27 του Νόμου αυτού, χορηγείται

προσαύξηση επί του βασικού μισθού, ως εξής:

α) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Α' κατηγορίας:

Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου υπηρεσίας, δεκαπέντε τοις ε-

κατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου, είκοσι πέντε τοις εκατό

(25%) αναδρομικά για όλο το δεύτερο χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου, σαράντα τοις εκατό (40%) α-

ναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο.

β) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Β' κατηγορίας:

Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου, οκτώ τοις εκατό (8%) ανα-

δρομικά για όλο το χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου, δεκαπέντε τοις εκατό

(15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.

Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου, είκοσι τοις εκατό (20%) ανα-

δρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και,

Για κάθε ένα συμπληρωμένο χρόνο, μετά τα τρία χρόνια, είκοσι πέντε

τοις εκατό (25%) αναδρομικά".

Eιδικότερα, η παράγραφος 10 του άρθρου 27 του αυτού ως άνω Νό

μου ορίζει, ότι

"Περιοχές, όπου οι κοινωνικές, γεωγραφικές, συγκοινωνιακές και οι-

κιστικές συνθήκες συνιστούν αποδειγμένα αντικίνητρο για την κατά-

ληψη θέσεων ιατρικού δυναμικού στα Νοσοκομεία και στα Κέντρα

Υγείας ή τα 24ωρης ετοιμότητας Περιφερειακά Ιατρεία τους, μπορεί

με π.δ/γμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της

Κυβέρνησης και Υγείας και Πρόνοιας, ύστερα από γνώμη του ΚΕ.Σ.-

Υ., να χαρακτηρίζονται ως προβληματικές και άγονες περιοχές. Περι-

οχή με την έννοια της διάταξης αυτής μπορεί να θεωρηθεί ολόκληρος

νομός ή ξεχωριστά πόλη ή χωριό που είναι έδρα Νοσοκομείου ή Κέν-

τρου Υγείας ή Περιφερειακού Ιατρείου 24ωρης εφημερίας.

Οι άγονες και προβληματικές περιοχές διακρίνονται σε Α και Β κατη-

γορίας. Κατηγορίας Α είναι οι περιοχές όπου οι συνθήκες, που ορίζο-

νται με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής ως κριτήρια για τον χαρα-

κτηρισμό τους, παρουσιάζονται ιδιαίτερα οξυμένες.

Η διάκριση γίνεται με το π.δ/γμα χαρακτηρισμού τους. Με το ίδιο ή

άλλο π.δ/γμα, μπορεί να θεσπίζονται ειδικά, οικονομικά, υπηρεσιακά

ή ηθικά κίνητρα για την προσέλκυση Γιατρών στις θέσεις των Νοσο-

κομείων και Κέντρων Υγείας ή Περιφερειακών Ιατρείων 24ωρης εφη-

μερίας, που έχουν την έδρα τους στις περιοχές αυτές".

4.2 Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ.1 (Κίνητρα) του Π.Δ.131/15 Μαΐου

1987 "Χαρακτηρισμός ως προβληματικών και άγονων πόλεων ή κω-

μοπόλεων και ιατρικών ειδικοτήτων διάκρισή τους σε κατηγορίες και

θέσπιση κινήτρων γιατρών" (ΦΕΚ Α' 73/25-05-1987),

"Η προβλεπόμενη από την παρ.8 του άρθρου 30 του Ν.1397/83 προ-

σαύξηση (ένθ.ανωτ.), επεκτείνεται αντίστοιχα και με τις ίδιες προϋ-

ποθέσεις σε όλους τους Γιατρούς που κατέχουν θέσεις του Κλάδου

Γιατρών Ε.Σ.Υ. και υπηρετούν σε Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας, τα

οποία εδρεύουν σε πόλεις ή κωμοπόλεις του άρθρου 1 του Π.Δ.131/

/1987".

Το άρθρο 1 του Π.Δ.131/1987 καταλογοποιεί, κατά νομό, πόλεις ή

κωμοπόλεις, στις οποίες εδρεύουν Νοσοκομεία ή Κέντρα Υγείας και

οι οποίες χαρακτηρίζονται ως άγονες και προβληματικές και διακρί-

νονται σε Α' κατηγορίας (παρ.1 περ.α') και Β' κατηγορίας

(παρ.2 περ.β').

4.3 Περαιτέρω, το άρθρο 1 στη παράγραφο 2 του Π.Δ.131/1987 ο-

ρίζει ότι,

"ο χαρακτήρας ως άγονης και προβληματικής, κατά την παρ.1 του

άρθρου 1 , πόλης ή κωμόπολης που είναι έδρα Κέντρου Υγείας επε-

κτείνεται αντίστοιχα και για την πόλη ή κωμόπολη ή χωριό που είναι

έδρα Περιφερειακού Ιατρείου 24ωρης ετοιμότητας που υπάγεται στο

Κέντρο Υγείας".

4.4 Στο χρόνο για την χορήγηση των προσαυξήσεων στους Γιατρούς

του Κλάδου Ε.Σ.Υ. (κατά την παρ.1 του άρθρου 2 και παρ.2 του ά-

ρθρου 3 του Π.Δ.131/1987), που υπηρετούν κατά την δημοσίευση του

Π.Δ.131/1987, προσμετράται ο χρόνος από την ημέρα του διορισμού

τους στον Κλάδο Γιατρών Ε.Σ.Υ., εφόσον είναι συνεχώς σε Νοσοκο-

μεία ή Κέντρα Υγείας προβληματικών περιοχών.

(άρθρο 4 Π.Δ.131/1987).

Παρατήρηση:

Εάν οι χορηγούμενες ποσοστιαίες προσαυξήσεις, που προβλέπονται

στο ως άνω άρθρο 30 σε προβληματικές και άγονες περιοχές Α' και

Β' κατηγορίας, δεν υπολογίζονται με βάση τον εκάστοτε ισχύοντα βα-

σικό μισθό (κάτι που, ατυχώς, δεν συμβαίνει), θα πρέπει δια της δι-

καστικής οδού να υποχρεωθεί η Διοίκηση να τις καταβάλλει με βά-

ση τον ισχύοντα βασικό μισθό και να αναζητηθούν οι διαφορές των

προσαυξήσεων εντός της τελευταίας πενταετίας (καθώς οι αξιώσεις

για προγενέστερο χρόνο έχουν υποπέσει σε παραγραφή).

Υφίσταται υποχρέωση της Διοίκησης να καθορίζει μέσω κοινής υ-

πουργικής απόφασης και μάλιστα κάθε χρόνο τον τρόπο υπολογι-

σμού των ποσοστιαίων προσαυξήσεων, χωρίς τούτο να έχει γίνει

μέχρι τώρα.

Υφίσταται, συνεπώς, παράνομη παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας

της Διοίκησης, η οποία θα πρέπει να αντιμετωπισθεί δικονομικά.

Σημειώνω, ότι σύμφωνα με το άρθρο 44 παρ.Β', περ.2 του Νόμου

3205 της 22/23-12-2003 "Μισθολογικές ρυθμίσεις λειτουργών και υ-

παλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α., μονίμων στελεχών

των Ενόπλων Δυνάμεων και αντιστοίχων της Ελληνικής Αστυνομίας,

του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος και άλλες συναφείς δια-

τάξεις" (ΦΕΚ Α' 297),

"Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουρ

γών Οικονομίας και Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας, καθο-

ρίζονται τα κίνητρα προσέλκυσης, εγκατάστασης και παραμονής

του ιατρικού προσωπικού του Συστήματος σε Νοσοκομεία, Κέν-

τρα Υγείας και Κρατικά Θεραπευτήρια, που έχουν την έδρα τους

σε προβληματικές περιοχές, καθώς και σε άγονες ειδικότητες, ό-

πως οι περιοχές αυτές και άγονες ειδικότητες χαρακτηρίζονται με

τις εκάστοτε ισχύουσες κανονιστικές αποφάσεις.

Μέχρι την έκδοση του προεδρικού αυτού διατάγματος τα κίνη-

τρα που έχουν θεσπιστεί για την προσέλκυση και παραμονή ιατρι-

κού προσωπικού σε προβληματικές περιοχές ή για την προσέλκυ-

ση στο σύστημα συγκεκριμένης ειδικότητας, εξακολουθούν να κα-

ταβάλλονται στο ύψος που αυτά έχουν διαμορφωθεί κατά την

31-12-1997 και με τις ίδιες προϋποθέσεις και διαδικασία"

[αναλαμβάνεται κατά λέξη η διάταξη της παρ.8 του άρθρου 5 του

Ν.2606/1998 (ΦΕΚ Α' 89)].

Το προβλεπόμενο σχετικό προεδρικό διάταγμα του άρθρου 5 παρ.

8 του Ν.2606/1998 δεν εκδόθηκε και ούτε φυσικά έχει γίνει αυτό και

με τον Νόμο 3205/2003 (που άρχισε να ισχύει από την 01-01-2004) ως

προς του αυτού περιεχομένου άρθρο 44 παρ.Β', περ.2.

Τούτο σημαίνει, ότι τα θεσπισμένα κίνητρα προβλέπεται ότι κατα-

βάλλονται στο ύψος που αυτά έχουν διαμορφωθεί κατά την 31-12-

-1997 μέχρι την έκδοση του σχετικού προεδρικού διατάγματος. Υφί-

σταται εδώ παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας εκ μέρους της Διοίκη-

σης και μάλιστα δόλιας, με συνέπεια να υπάρχει έδαφος δικαστικής

διεκδίκησης προσαρμογής του ύψους των κινήτρων στα σημερινά ε-

πίπεδα και όσα εξ αυτών δεν καταβάλλονται, διεκδίκησης αναδρομι-

κής καταβολής αυτών.

Επιδότηση ενοικίου:

Στα οικονομικά κίνητρα συμπεριλαμβάνεται και η επιχορήγη ενοικί-

ου σε νησιά με πληθυσμό <3100 κατοίκων, δηλαδή σε γιατρούς ΕΣΥ

των Π.Π. Ιατρείων. Η επιχορήγηση αυτή του Υπουργείου Αιγαίου, δια

των οικείων Δήμων, στους γιατρούς έχει διακοπεί τώρα και κάτι χρό-

νια. Παρ' ότι, μέχρι τουλάχιστον πρότινος, διαφημιζόταν ακόμα στην

επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου.

.................................

Γίναμε μάρτυρες τα τελευταία χρόνια στην σταδιακή και ύπουλη απα-

ξίωση των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας. Στις περιοχές αυτές η υποστε-

λέχωση του ΕΣΥ δεν αντισταθμίζεται από τον ιδιωτικό τομέα. Ο για-

τρός επιφορτίζεται το άγχος, την ανησυχία, των κατοίκων ενός άδικου

Κράτους. Δεν υπάρχουν εδώ εφημερίες, και ελεύθερος χρόνος. Είσαι

πάντα σε ετοιμότητα. Και αν τα κίνητρα που σας περιέγραψα παραπά-

νω, σας φαίνονται ελλιπή, τα Ηθικά κίνητρα είναι καθαρά δικά σας.

Πατρωνάκης Εμμ.

Γενικός ιατρός ΕΣΥ

Π.Π.Ι. Κάσου

patronakis(at)hotmail.com

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.