Jump to content

BODIES...


telos

Recommended Posts

http://www.bodiesinathens.gr

Προσωπικά τα 'χω φάει στη μάπα αλλά θα πάω φαμίλια-φίλους να το δουν.Ένα ευχάριστο :D απογευματάκι...

ΟΠΩΣ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΕΞΑΛΛΟΥ...

ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ BODY ΤΟ ΕΛΕΓΑΝ ΤΡΥΦΩΝΑ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ?

ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΜΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΖΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ .....

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Πώς είναι δυνατόν, να επιτρέπουν την έκθεση Ανθρωπίνων Ευρημάτων στο ευρύ κοινό σαν ψυχαγωγικό συμβάν?

Δεν υπάρχει νομική οριοθέτηση?

Έτσι όποιος θέλει βγάζει λεφτά από τα πτώματα συνανθρώπων μας?

Εμένα με αηδιάζει η όλη ιδέα ότι θα δω το πτώμα ενός συνανθρώπου μου, σε στάσεις που του έχουν δώσει οι δήθεν "Καλλιτέχνες"... με αηδιάζει οτιδήποτε μειώνει την αξία του ανθρώπου σαν σύνολο (σώμα+ψυχή+κοινωνική θέση).

Και δε νομίζω ότι θέλουν να εκπαιδευτούν όσοι θα πάνε να τη δουν.... από περιέργεια πάνε όλοι...

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Η έκθεση του Gunther von Hagens είναι;

Αν ναι, περισσότερα για τα νομικά θέματα εδώ: http://en.wikipedia.org/wiki/Gunther_von_H...gal_accusations

Πάντως είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

αφηστε τους αφορισμους η ουσια ειναι μια:

βοηθηστε τον κοσμο να μαθει ανατομια

γιατιδλδ; εγω που δεν εχω ιδιοκτητο πτωμα πως θα μπορεσω να δω εναν μυ η ενα συκωτι ανθρωπινο απο κοντα; στο κατω κατω να δουμε θα παμε ..δεν παμε σε κρεωπωλειο για να ψωνισουμε!!

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

εφόσον υπήρξε σαφής συγκατάθεση από τους νεκρούς ή τους οικείους τους, και εφόσον αργότερα θα θαφτούν (ή άλλως) με σεβασμό,

δεν βλέπω κάτι ανήθικο (ή απαξιωτικό του ανθρωπίνου σώματος) στην πρόσβαση του ευρύτερου κοινού στην επιστήμη της ανατομίας , ούτε και στο να δει ο κόσμος πως είναι το σώμα του, ακόμα και κοιτάζοντας έναν νεκρό...

π.χ. αυτό με τους πνεύμονες - που έχει έναν "υγιή", και έναν μαύρο- είναι συγκλονιστικό οπτικό θέαμα, που μόνο οι θωρακοχειρουργοί έχουν το "προνόμιο" να δουν. Νομίζω βοηθάει στην αντικαπνιστική εκστρατεία τα μάλα.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

π.χ. αυτό με τους πνεύμονες - που έχει έναν "υγιή", και έναν μαύρο- είναι συγκλονιστικό οπτικό θέαμα, που μόνο οι θωρακοχειρουργοί έχουν το "προνόμιο" να δουν. Νομίζω βοηθάει στην αντικαπνιστική εκστρατεία τα μάλα.

εμας στην ιατροδικαστικη παντως μας ειπαν οτι αυτο περι μαυρου ασπρου πνευμονα ειναι μουφα

δε μπορεις να διακρινεις πνευμονα καπνιστη απο πνευμονα μη καπνιστη στη νεκροψια

θοδωρα καλα τα λεω η παλι σ ονειρευομουν ενω μιλαγε :wacko:emconfusedemlmfao ;;

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

emarupnormlung.jpgcancer.jpg

Ποιος σου έκανε μάθημα, να του πω να σε ξυπνάει

αυτος ο μαυρος τωρα πνευμονας βγηκε ως εχειν απο ανθρωπο κι οφειλεται σε καπνισμα;;;μη χεσω δηλαδηςςς

ξαναλεω οτι μας ειπαν οτι δεν μπορεις να διακρινεις.

δεν ξερω αν εθεσε ως περιορισμο το φρεσκο πτωμα

η ξανθουλα ομορφουλα-λεκτορας νομιζω ειναι;-μας το πε παρουσια και υπολοιπων ειδικευομενων

οτι και καλα αυτο ειναι μια υπερβολη που καλως ισως κανουν και χρησιμοποιουν καποιοι στην προσπαθεια να ενημερωσουν το κοινο για τις βλαβερες συνεπειες του καπνισματος αλλα σε μακροσκοπικο επιπεδο στη νεκροψια δεν ειναι τρου δε μπορεις να διαχωρισεις

δεν ξερω ποια ειναι η αληθεια τελικα

ουτε το ψαξα ποτε μονη μου το θεμα

θοδωρα και λοιποι ιατροδικαστας αφηνομαι στα χερια σας :rolleyes: προς ενημερωση

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

έτσι ακριβώς το είπε και σε μας η ξανθούλα-ομορφούλα,

αλλά νομίζω ότι αλλιώς φαίνεται ο πνεύμονας με καρκίνο

και αλλιώς ο πνεύμονας καπνιστή ο οποίος πέθανε πριν προλάβει να κάνει καρκίνο ε??

εννοώ δλδ ότι ο πνεύμονας καπνιστού που δεν έχει καρκίνο μπορεί να ξεχωρήσει έτσι με το μάτι?

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

ε θα το ξερει οτι ειναι ομορφουλα αι σαποουζ :rolleyes: δεν θα περιμενε εμενα κι εσενα να της το πουμε :D

απο τη φωτο δε μπορω να διακρινω αν ειναι οντως αυτη που εννοω παντως

αν και μια ειναι εκει μεσα με τα χαρακτηριστικα-ιδιοτητα που ανεφερα δεν ειναι και πολλες

δεν απαντησες ομως

τελικα ποια ειναι η επιστημονικη αληθεια :rolleyes: ;

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

η ξανθουλα ομορφουλα-λεκτορας νομιζω ειναι;

s1493804967_409.jpgθα της τω πω να χαρεί :rolleyes:

Aαααα.....!!!!!!!!!!!!!!!

Αυτή είναι η ομορφούλα????

Μου θυμίζει την ταινία ... κλικ!

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

ελα ρε θαλασσο ας μην κρινουμε ετσι ελαφρα τη καρδια

η κοπελια ειναι νεαρα σχετικα,με ανοιχτοχρωμα μαλλια,ματια γαλανα αν θυμαμαι καλα,κανονικο βαρος και μια ομολογουμενως γλυκια φατσα

κοινως...ξανθουλα ομορφουλα την ελεγες χωρις να κινδυνευεις να θεωρηθεις γγαβουλιακας

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Για να βάλουμε λίγο τα πράγματα στη σειρά τους ώστε να μην δημιουργηθούν παρεξήσεις.

Οι διαφοροποιήσεις σε έναν πνεύμονα που υπάρχουν είναι ανάλογες και του καπνίσματός αλλά και του περιβάλλοντος.

Όταν δύο άνθρωποι έζησαν σε ένα καθαρό περιβάλλον και ο ένας κάπνιζε είναι εμφανές οι διαφορές κατά τη νεκροψία.

Τώρα αν δύο άνθρωποι ζούσαν ο ένας σε καθαρό περιβάλλον και κάπνιζε και ο άλλος στην Πτολεμαΐδα και δεν κάπνιζε, είναι πολύ πιθανόν κατά τη νεκροψία να μην μπορέσεις να διακρίνεις από τον πνεύμονα ποιος ηταν ο καπνιστής,

Εκείνος ο όμορφος με τη μακριά χαίτη δεν σας έκανε μάθημα;

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

στην αθηνα η σχολη εχει προσαρμοσει τα δεδομενα της επιστημης στα δεδομενα της πολης φαινεται :rolleyes:

αν παντως μετα και απο αυτη την εκθεση (?) δεν μειωθουν τα τροχαια τοτε δεν υπαρχει καμια ελπιδα ... καμια emno

PS: πειτε μου οτι λειτουργει και εστιατοριο καπου εκει γυρω ... στυλ μπενακη ...

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Hμερομηνία δημοσίευσης: 15-02-09

Μια καινούργια απόλαυση: η νεκροσκοπία

Η έκθεση με συντηρημένα πτώματα, όπως οι «bodies» στην Τεχνόπολη, προκαλεί ηθικά και φιλοσοφικά ερωτήματα

Του Charles Melman

Η έκθεση «Bodies», που παρουσιάζεται στην Αθήνα (Τεχνόπολις, Γκάζι), δεν είναι μια συνηθισμένη έκθεση. Κάθε άλλο· είναι μια έκθεση που φιλοδοξεί να είναι αποκαλυπτική και σοκαριστική, να σοκάρει με την αλήθεια των εκθεμάτων της. Τα εκθέματα εν προκειμένω είναι πτώματα ανθρώπων, συντηρημένα και παρασκευασμένα με τέτοιες τεχνικές ώστε να αποκαλύπτουν «τα μυστήρια της φύσης». Η αθηναϊκή έκθεση είναι μέρος μιας ολόκληρης σειράς παρόμοιων παραγωγών από την αμερικανική εταιρεία Premier, ενώ πρωτοπόρος σε αυτό το θέαμα θεωρείται η γερμανικής προέλευσης έκθεση Body Worlds, του Γερμανού ανατόμου Γκίντερ φον Χάγκενς, που επινόησε τη συγκεκριμένη τεχνική συντήρησης των πτωμάτων και ξεκίνησε τις εκθέσεις το 1995. Μεταξύ του Γερμανού και των Αμερικανών διεξήχθησαν δικαστικοί αγώνες για το κοπιράιτ, χωρίς να δικαιωθεί κανείς.

Ολες οι εκθέσεις παρασκευασμένων πτωμάτων έχουν σημειώσει μεγάλη εμπορική επιτυχία διεθνώς και ταυτόχρονα έχουν προκαλέσει δριμεία κριτική: αφενός, για την προέλευση των πτωμάτων, αφετέρου για τις φιλοσοφικές και ηθικές προεκτάσεις μιας τέτοιας παρουσίασης του ανθρώπινου σώματος. Η Premier στις ΗΠΑ, κατόπιν παρέμβασης του γενικού εισαγγελέα της Ν. Υόρκης, δηλώνει ότι δεν μπορεί να εγγυηθεί για την προέλευση των πτωμάτων και τη συναίνεση των ζώντων γι’ αυτή τη χρήση των σωμάτων. Η πλειονότης των πτωμάτων προέρχεται από την Κίνα. Στο φιλοσοφικό και ηθικό πεδίο, οι αντιδράσεις ήταν σφοδρές, και όχι μόνον από θρησκευτικούς κύκλους. Από μια μη θρησκευτική σκοπιά, ο επιφανής ψυχαναλυτής Σαρλ Μελμάν έγραψε ένα διεισδυτικό δοκίμιο για την έκθεση Body Worlds, το 2001, το οποίο και αναδημοσιεύουμε, με την άδεια του συγγραφέα, και με την ευγενική μεσολάβηση του ψυχίατρου – ψυχαναλυτή Γιώργου Δημητριάδη.

Αγαλματοποιία φτιαγμένη από το ίδιο το χέρι του Θεού

Ποτέ δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε (μετά τον κύριο Ομέ, τον φαρμακοποιό της Μαντάμ Μποβαρύ) ότι η επιστήμη είναι αναμφίβολα αξιοθαύμαστη παρότι δεν έχει επινοήσει νέες απολαύσεις. Θα μπορούσαμε μάλιστα να της καταλογίσουμε ότι έχει ενίοτε διαταράξει τις ήδη υπάρχουσες. Σε κάθε περίπτωση, ο ερεθισμός και η ικανοποίηση των αισθήσεων έχουν εξελιχθεί πολύ πριν από αυτήν, και ίσως θα χρειαστεί να περιμένουμε ακόμα μέχρις ότου οι χειρισμοί του DNA να μας ανοίξουν νέους δρόμους, πιο πρακτικούς και πιο υγιεινούς, ας ελπίσουμε, για να φτάσουμε σε μια καλύτερη εποχή. Η λογοτεχνία μας, που το φάσμα της κυμαίνεται από την ολοκληρωτική λατρεία του σεξ έως την απόλυτη άρνησή του, μας διαβεβαιώνει ότι όλα έχουν ειπωθεί και όλα έχουν δοκιμαστεί, υποδεικνύοντας σαφώς το εξής: μας χρειάζονται νέες ανατριχίλες. Ετσι, λοιπόν, μπορούμε με υπερηφάνεια να επισημάνουμε τη γέννηση μιας διαστροφής καινοφανούς, η οποία διαθέτει μεγάλη εμβέλεια και δεν είναι καθόλου ελιτίστικη. Οφείλει την επιτυχία της, βέβαια, περισσότερο στην τεχνική παρά στην επιστήμη, αλλά αυτό δεν μειώνει καθόλου την αξία της.

Υγρή σιλικόνη

Ενας βοηθός ανατομικού εργαστηρίου στην σχολή Ιατρικής της Χαϊδελβέργης ανακάλυψε τον τρόπο να υποκαθιστά το νερό στα κύτταρα των πτωμάτων –όταν είναι ακόμα φρέσκα– με τη χρήση υγρής σιλικόνης. Η διαδικασία, που αποκλήθηκε «πολυμερής συντήρηση», προσφέρει τη δυνατότητα να διατηρηθούν όλοι οι ιστοί του σώματος έως το κυτταρικό επίπεδο. Εκείνο που προκύπτει είναι μια οριστική διακοπή της πορείας της σήψης και μια ακαμψία του σώματος, που επιτρέπει να το τοποθετήσει κανείς σε πόζες που θυμίζουν τον ζωντανό άνθρωπο: ο δρομέας, ο στοχαστής, ο γυμναστής, ο παίκτης σκακιού κ.ο.κ.

Το πτώμα παρουσιάζεται, λοιπόν, σε καθιστή ή όρθια στάση, με τρόπο που να γίνονται ορατοί οι μύες, τα όργανα, οι διαδρομές των αιμοφόρων αγγείων και των νεύρων. Μια οπή στο κρανίο αποκαλύπτει μέρος του εγκεφάλου, μια τομή στο μάγουλο φανερώνει τους μασητήρες ή τη διαπλοκή των μυών του προσώπου σε εκφράσεις εξίσου εμπνευσμένες με αυτές των γυάλινων ματιών που μιμούνται το βλέμμα. Ενα από τα πτώματα κρατάει στο χέρι το ίδιο του το δέρμα, σαν ρούχο που μόλις έβγαλε. Αρμονικά διευθετημένο, το σύνολο θυμίζει μια αγαλματοποιία όχι πλέον μιμητική αλλά φτιαγμένη από το ίδιο το χέρι του Θεού. Αλλωστε, στο libro d’ oro του καταλόγου της έκθεσης περιλαμβάνονται συγκινημένα σχόλια για την τελειότητα του θεϊκού έργου που επιτέλους μπορούμε να αποθαυμάσουμε.

Αντιρρήσεις

Για τον «καλλιτέχνη», τον δρα Γκύντερ φον Χάγκενς, ένας δάσκαλός του από το πανεπιστήμιο γράφει στον κατάλογο ότι, από τη στιγμή που μια ιδέα μπει στο κεφάλι του, δεν βγαίνει ποτέ, πράγμα που υποδεικνύει ότι, παρότι ζωντανός, είναι κι αυτός κάπως πλαστικοποιημένος. Συμπέρασμα απολύτως λογικό μια που ο ίδιος έχει δηλώσει ότι προορίζει το σώμα του για μια μελλοντική πλαστικοποίηση, υποσχόμενος έτσι στους θαυμαστές του που θα ήθελαν να τον ακολουθήσουν έναν αιώνιο και κολακευτικό συγχρωτισμό. Ο κατάλογος περιέχει επίσης ένα εντυπωσιακό μωσαϊκό άρθρων από Γερμανούς καθηγητές όλων των ειδικοτήτων, όλα πολύ σοβαρά και επιφορτισμένα να προλάβουν τις ενδεχόμενες αντιρρήσεις και υποψίες. Γιατί να εγείρει τέτοιες επικρίσεις η «ανατομική τέχνη» εφόσον ο Διαφωτισμός, ο εκδημοκρατισμός της γνώσης και της αισθητικής απόλαυσης συνηγορούν για να καταστήσουν αξιοπρεπή την έκθεση πτωμάτων, και μάλιστα με τρόπο που δεν υποχρεώνει τον νεκροσκόπο να αποκομίσει την ευτυχία αυτή μέσα στις γνωστές αποτρόπαιες συνθήκες υγρασίας και κακοσμίας; Φανταζόμαστε ότι σύντομα θ’ αρχίσουν οι δωρεάν επισκέψεις μικρών μαθητών, ώστε να μη χρειάζεται να ξεφυλλίζουν κρυφά τις «σόκιν» σελίδες εγκυκλοπαιδειών και ιατρικών βιβλίων.

Ιερότητα του τάφου

Εχει επισημανθεί το γεγονός ότι έχουμε διαβεί ένα όριο με τη χρήση πτωμάτων για αισθητικούς σκοπούς, δηλαδή για με σκοπό την τέρψη μας. Υπήρχε πράγματι έως τώρα ένα κοινό χαρακτηριστικό του ανθρώπινου είδους που αφορούσε το καθήκον του ενταφιασμού, την ιερότητα του τάφου, αυτού του τόπου σιωπής και σκοτεινιάς όπου διατηρείται η μνήμη των νεκρών, απαλλαγμένων επιτέλους από το πραγματικό βάρος των σωμάτων τους. Ενώ αποσύρονται έτσι από τον κόσμο των ζωντανών, αποκτούν τη θέση τους στην κληρονομική γραμμή στην οποία ανήκουν οι απόγονοί τους. Και η σύληση των τάφων βιωνόταν πάντα σαν η πιο άμεση προσβολή στο δικαίωμά τους να υπάρχουν.

Η παράδοσή τους στους γύπες, στα όρνια που τρέφονται από τη σήψη, είναι η ύψιστη προσβολή, ένας τρόπος να τιμωρηθούν μετά θάνατον εκείνοι που δεν μπορούν τίποτ’ άλλο να κάνουν παρά να περιμένουν την εκδίκηση των παιδιών τους.

Βέβαια, η πλαστικοποίηση εμποδίζει ένα τέτοιο πεπρωμένο, επιτρέποντας στα πτώματα να διατηρηθούν σχεδόν επ’ αόριστον και να αποκτήσουν έναν σωματικό φάκελο του ίδιου του ενταφιασμού τους. Οικονομικό και υγιεινό, έτσι δεν είναι; Μπορεί να φανταστεί κανείς απογόνους να προβληματίζονται αν μπορούν να πληρώσουν το τίμημα –γιατί η πλαστικοποίηση ολόκληρου σώματος απαιτεί πάνω από χίλιες ώρες εξαιρετικά λεπτής εργασίας– για να διατηρήσουν σε μια γωνιά του σαλονιού το πτώμα του προτιμώμενου προγόνου τους ή ένα μέρος του. Μια ηθική αντίρρηση στη διαδικασία θα αφορούσε τον προορισμό των διατηρημένων έτσι πτωμάτων, εισάγοντας στο κύκλωμα ανταλλαγής τον περιορισμό ότι η χρήση τους πρέπει να είναι αυστηρά ιδιωτική.

Αγριο εμπόριο

Βέβαια, εδώ και πολύ καιρό οι αποκαλούμενες υπανάπτυκτες χώρες επιδίδονται στην πρακτική να βγάζουν στο εμπόριο –εφόσον υπάρχουν προσφερόμενα δολάρια– τα ιερά ειδώλια των θεοτήτων τους. Και είναι συγκινητικό να βλέπεις πώς διάφοροι αρχιερείς είναι πρόθυμοι να μετατρέψουν τους ίδιους τους προκατόχους τους σε ανταλλάξιμα αντικείμενα. Είναι αναμφίβολα πολύ ενδιαφέρουσες οι μεταφυσικές συμπαραδηλώσεις τέτοιων διαδικασιών. Γιατί αν και το ιδεώδες των μελών του είδους μας είναι πάντα να αναγνωρίζονται ως άνθρωποι, τώρα προσφέρεται η δυνατότητα να διαιωνίσουν την ύπαρξή τους με την αξιοπρέπεια του αντικειμένου – που μπορεί να παραμείνει άφθαρτο και με ωραιότητα που αψηφά τη μόδα;

Ας αφήσουμε όμως αυτούς τους σχολαστικούς συλλογισμούς. Τα πτώματα που εκτίθενται δεν είναι γεροντικά, αλλά σώματα ωραία και νέα, που βρήκαν τον θάνατο είτε από αρρώστια –οπότε τα χτυπημένα από τον καρκίνο όργανα αποκαλύπτονται δεόντως– είτε από ατύχημα. Εξακολουθούν όμως να είναι πτώματα ή μήπως ready made υλικό στη διάθεση του καλλιτέχνη – όπως οι ρόδες ποδηλάτου ή οι λεκάνες τουαλέτας; Το ερώτημα θα έμενε χωρίς απάντηση αν η σαρωτική επιτυχία της έκθεσης –780.000 επισκέπτες στο Μανχάιμ, όπου χρειάστηκε να κρατήσουν ανοιχτή την έκθεση όλο το 24ωρο για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση, δυόμισι

εκατομμύρια στο Τόκιο, χαμός στη Βιέννη– έρχεται να αποδείξει ότι η σαγήνη της δεν οφείλεται τόσο στην επιθυμία επιμόρφωσης ή στον θαυμασμό της «εσωτερικής ωραιότητας», όσο στην καινούργια διαστροφή που επινοεί. Η τεχνική διαδικασία που αξιοποιείται από τον «καλλιτέχνη» δίνει την ευκαιρία (με πλήρη ατιμωρησία και με τα καλύτερα προσχήματα) για μια ηδονοβλεπτική απόλαυση του θανάτου, κάτι που ήταν σαφώς απαγορευμένο όσο και ανέφικτο στο παρελθόν.

Η αυθεντικότητα, στην υπόθεση αυτή, είναι το ισχυρό εμπορικό επιχείρημα. Η έκθεση, στην πραγματικότητα, δεν είναι έκθεση αναπαραστάσεων, αλλά παρουσίαση του ίδιου του αντικειμένου: είναι το όριο εκείνου που μπορεί να προσφερθεί προς θέαση. Ακόμα και όταν εκτίθεται, βέβαια, το γεννητικό όργανο δεν είναι παρά μια αναπαράσταση της ψυχικής συγκυρίας –ο φαλλός, κατά την εννοιολογικό προσδιορισμό του Λακάν– που την ανακαλεί χωρίς να προσφέρει πρόσβαση σ’ αυτήν. Το πτώμα, αντίθετα, δεν είναι αναπαράσταση αλλά πλήρης παρουσίαση, και επομένως ανοιχτή στον χειρισμό, που γίνεται εδώ επιτρεπτός χάρη στα άλλοθι της διαδικασίας.

Ο Θάνατος δεν ήταν ποτέ άλλο από το όριο του Ερωτα, το πραγματικό στο οποίο ο Ερως οδηγεί. Στο τέρμα των επαναλήψεων των επιθυμητών αναπαραστάσεών του, προσφέρει το μοναδικό «αυθεντικό» σώμα που εκτίθεται προς κατάσχεση, τη στιγμή που μόλις έχει καταρρεύσει. Εφόσον δεν μπορείς να χαρείς την αυθεντικότητα του σεξ, πώς να μη γοητευθείς από την πραγματικότητα του θανάτου, που είναι το επιστέγασμα του έρωτα;

Aυθεντικοί νεκροί

Το έδαφος όμως αποδεικνύεται δύσβατο. Γιατί εκείνοι που αναπαριστούν την νεκρική κατάσταση είναι και οι ίδιοι αυθεντικοί, αληθινοί, πραγματικοί (και όχι πλέον ομοιώματα ανθρώπων) μέσα σε μια συλλογικότητα στην οποία ο θάνατος έχει γίνει ιδεώδες – υπό την αιγίδα του αγκυλωτού σταυρού, για παράδειγμα. Εγελιανός ορισμός του κυρίου: εκείνος που αντίκρισε τον θάνατο. Με άλλα λόγια, ο θάνατος εξουσιοδοτεί την υπεροχή του καθώς γίνεται η αναφορά του. Και θα μπορούσαμε να υπενθυμίσουμε τα οργισμένα ποδοβολητά του Χίτλερ το 1944, όταν, καθώς το ιδεώδες αυτό είχε αποκτήσει πραγματική υπόσταση, παρακολουθούσε την άτακτη φυγή των ηρώων που είχαν προτιμήσει τη ζωή.

Η αγάπη για τον πατέρα διστάζει συνήθως ανάμεσα στο καθήκον να ακολουθήσεις τον δρόμο του –με κίνδυνο να γίνεις ένα μέτριο ομοίωμα– και το καθήκον να πεθάνεις για κείνον, που είναι ο μόνος τρόπος να πραγματωθείς μέσα στην αυθεντικότητα του ιδεώδους. Στο Παρίσι, η βερολινέζικη έκθεση των πλαστικοποιημένων πτωμάτων προκαλεί στον περίεργο Γάλλο ένα παράξενο αίσθημα «dj‡ vu». Οχι μόνο επειδή η πόζα τους επιδιώκει να εκθειάσει την αιώνια ωραιότητα του σώματος με τον τρόπο του Αρνο Μπρέκερ, μέσα από το μυϊκό σύστημα. Αλλά επίσης επειδή τα πτώματα αυτά μεταφράζουν την επιθυμία να σαγηνεύσεις οριστικά το βλέμμα του Αλλου, πέρα από την ίδια τη ζωή: αυτός ο πόθος διαιωνίζεται εδώ.

Δεν προκαλεί έκπληξη όταν μαθαίνεις, από τη βιογραφία του, ότι ο Γκύντερ Φον Χάγκενς υπήρξε τη δεκαετία του ’70 πρόσφυγας από την Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας. Η τέλεια κυριαρχία στο σώμα είναι ένα παλιό πρωσικό ιδεώδες, το οποίο φαίνεται ότι το κουβάλησε μαζί του. Και ίσως να είναι κρίμα το ότι αυτοεξορίστηκε, γιατί τα «έργα» αυτά θα μπορούσαν να είχαν κάνει πιο χαρούμενες τις πλατείες των πόλεων–στρατώνων της Ανατολικής Γερμανίας.

Η περιοδεύουσα έκθεση που τα έχει συγκεντρώσει και τα επιδεικνύει τώρα, προσφέρει, με τίμημα ένα εισιτήριο, την ανατριχίλα μιας ακίνδυνης βεβήλωσης και την ικανοποίηση μιας εντελώς φυσικής παιδικής περιέργειας. Τι υπάρχει μέσα στο σώμα; Οταν το σώμα υποβαθμίζεται αναγόμενο στον μηχανισμό του, έχει αναμφίβολα «πτωματοποιηθεί» πολύ πριν καταστεί κατάλληλο για τις γυμναστικές ασκήσεις post mortem του δρα Φον Χάγκενς.

Ποιος είναι ο ψυχαναλυτής Σαρλ Μελμάν

Ο Σαρλ Μελμάν είναι Γάλλος ψυχίατρος και ψυχαναλυτής. Διετέλεσε υπεύθυνος διδασκαλίας στη Φροϋδική Σχολή του Παρισιού που είχε ιδρύσει ο Ζακ Λακάν. Μετά τη διάλυση της σχολής αυτής και τον θάνατο του Λακάν, ίδρυσε το 1982 την Association Freudienne Internationale, η οποία το 2001 μετονομάστηκε σε Association Lacanienne International. Είναι επίσης συνιδρυτής, μαζί με τους Claude Dumezil, Gerard Pommier και Moustafa Safouan, της Fondation Europeenne pour la Psychanalyse. Είναι αρθρογραφος σε περιοδικά, αρχισυντάκτης του περιοδικού «La Celibataire» και συγγραφέας πολλών βιβλίων, ανάμεσά τους του «L’ homme sans gravite - Jouir a tout prix» («Ο άνθρωπος χωρίς βαρύτητα - Απόλαυση με κάθε τίμημα», εκδ. Denoel), στο οποίο επισημαίνει: «Ο άνθρωπος του 21ου αιώνα είναι χωρίς πυξίδα, χωρίς έρμα, απελευθερωμένος από την απώθηση, λιγότερο πολίτης απ’ όσο καταναλωτής, ένας άνθρωπος χωρίς βαρύτητα, προϊόν μιας φιλελεύθερης οικονομίας που θριαμβεύει στις μέρες μας και ο οποίος φαίνεται να μην έχει πλέον περιθώριο επιλογής: είναι κατά κάποιον τρόπο υποχρεωμένος να απολαμβάνει».

Στο βιβλίο αυτό περιλαμβάνεται και το κείμενο για την έκθεση «Bodies», το οποίο είχε δημοσιευτεί αρχικά στο περιοδικό Art Press.

www.kathimerini.gr

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Εγω παλι που την ειδα την εκθεση στις Βρυξελλες (υποθετω οτι δεν ηταν τα ιδια "γλυπτα"), το θεωρησα πεταμενο χρημα. Ναι μεν επειδη εμεις υποτιθεται τα εχουμε διδαχθει ολα αυτα και τα θυμομαστε κιολας (!), αλλα κι επειδη μου φανηκε λιγο παρατραβηγμενο το ολο θεμα. Βλεπε κατι πλαστικοποιημενα πτωματα να παιζουν ποκερ ενα πραμα κι αλλα τετοια κουλα. Περαν απο το διδακτικο κομματι με τις επεξηγησεις περι ανατομιας, τα υπολοιπα ως τι τα προσδιοριζουμε, ως τεχνη? Επισης μου δημιουργηθηκε μια απορια ως προς το αν τα πτωματα οταν ηταν ζωντανα, εδωσαν την συγκαταθεση τους για να χρησιμοποιηθει το σωμα τους για επιστημονικες μελετες και σαν δωρητες, η για να βγαλει φραγκα ο "καλλιτεχνης"? Διοτι απ'οσο θυμαμαι το εισιτηριο πηγαινε 20αρικο και οι ουρες χιλιομετρικες...Οι περισσοτεροι ειναι Κινεζοι, ειμαστε σιγουροι οτι τα πτωματα απλα δεν πουληθηκαν απο τους συγγενεις? Δεν ξερω, αλλα καποιο λακκο εχει η φαβα...

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Πάντως είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση.

ναι πολυ ενδιαφερουσα ξεχειλιζει απο ενδιαφερον emcolgate

οσοι ειστε ντοκσ και θελετε να πατε για την παρτη σας,απλως μην πατε!χαμενος χρονος.τα χετε χιλιοδει και σε απιστευτα καλυτερες εκδοσεις ολα αυτα

θα κλαιτε το δεκαεκσαευρο :D (με πασο εχετε εκπτωση κι ενα διευρο :D:splaaaats: )

τωρα αν θελετε να πατε με καποιους φιλοσυγγενεις που ουδεμια σχεση με ιατρικα εχουν για να τα δουν αυτοι και να τους ξηγσετε και πεντε πραματακια

ντου ιτ,απ τ ολοτελα καλη κι η παναγιωταινα

βασικα σε ο,τι αφορα muscles και nervous system ειναι ικανοποιητικη η εκθεσουλα

αν και gενικως παραειναι αρχαιοταλαιπωρημενα τα πτωματα

σε ο,τι φορα διαφορα αλλα και κυριως εσωτερικα οργανα,υστερει

θα μπορουσε να χει και τα βασικα εσωτερικα οργανα σε καμια φορμολη κατιτις ετσι ωστε να διατηρειται το κατα δυναμιν μια αντιπροσωπευτικη ολικη εικονα τους

αν εξαιρεσουμε πνευμονες καρδια κι ενα στομαχι ο θεος να το πει στομαχι ολα τα αλλα επρεπε να τα εντοπισεις πανω στο πτωμα

ηταν και συρρικωμενα κατασπρα σαν το πανι ολα δεν επιρεποταν και να χωσεις χερι :rolleyes: που να βρεις το νεφρο ας πουμε;;το σπληνα;;εψαχνα ενα συκωτι στην ολοτητα του να το δειξω του ,ματαια emconfused

επισης η προσπαθεια τους να απεικονισουν τα γεννητικα συστηματα απλως ηταν παταγωδως αποτυχημενη

της γυναικας ιδιως κι αν ηταν

την τυφλα σου δεν καταλαβαινοεβλεπες ακομη κι αν ειχες εμενα διπλα την εξαιρετικη(την εχω καταχωρημενη ως σουαβολεξη αυτη :P ) γνωστρια της περιγραφικης ανατομικης :D:) να σου εξηγω

α αυτα τα διαφημιστικα περι πτωματων που παιζουν μπαλα επιδιδονται σε διαφορες καθημερινες ασχολιες ζωντων κλπ, απλως διαφημιστικες υπερβολες...nothing more.

στα συν της εκθεσης βαζω την υπερβολη στο τελος της- λιγο πριν την αποχωρηση-περι καπνισματος

δεδομενων των οσων ειχε ηδη δει ενας ασχετος με ιατρικα....του πεταγε για κερασακι στην τουρτα οτι ενα τσιγαρο ειναι 4 περπου λεπτα λιγοτερης ζωης και του χε ασπρους -σχεδον βαμμενους ασπρους να πουμε :P - πνευμονες απο τη μια χαρακτηριζοντας ους υγιεις και καταμαυρα πισσα πνευμονια απο την αλλη χαρακτηριζοντας τα ως πνευμονια καπνιστη

ενω αναμεσα υπηρχε ενα γυαλινο κουτι με πεταμενα πακετα και τσιγαρα με σχισμη πανω για να πεταξεις και καλα τα δικα σου

δε με ενοχλησε καθολου η υπερβολη εκει,ετσι! να τους φοβησει λαικα...και αηδιασει μπας και ξυπνησουν και το κοψουν το γαμηδι

α ολα τα bodies/οσα ειχαν προσωπο τουλαχιστον-ηταν μογγόλοι

φτα.

υγ κανει κρυο σημερα η μου φαινεται;;;μπρρρ

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.