Jump to content

Αυτοκίνητα με ... ανθρώπινες εκφράσεις


Clemence

Recommended Posts

Hμερομηνία : 24-09-08

Αυτοκίνητα με ... ανθρώπινες εκφράσεις

Αν διακρίνουμε ανθρώπινες εκφράσεις σε ένα αυτοκίνητο, αυτό συμβαίνει λόγω ενός προϊστορικού μηχανισμού επιβίωσης, ώστε να προσλαμβάνουμε σημαντικές πληροφορίες για τα άτομα.

Βρίσκετε ότι το Renault Twingo έχει ένα χαμογελαστό πρόσωπο; Το Trabant είναι λυπημένο και η BMW δείχνει θυμωμένη;

Σε μια νέα μελέτη, επιστήμονες ισχυρίζονται πως αν βλέπουμε ευθυμία, επιθετικότητα ή οποιαδήποτε άλλη έκφραση σε ένα αυτοκίνητο, αυτό συμβαίνει γιατί ανιχνεύουμε ανθρώπινα πρόσωπα, ώστε να αποκομίσουμε σημαντικές πληροφορίες για τα άτομα.

Οι άνθρωποι, όπως και τα ζώα, έχουν αναπτύξει την ικανότητα να σχηματίζουν γνώμη για κάποιον μέσα από μια σύντομη ματιά. Κοιτώντας ένα πρόσωπο για κλάσματα του δευτερολέπτου είναι αρκετό να ανακαλύψεις αν ένα πρόσωπο είναι εχθρικό, άγνωστο ή οικείο. Πρόκειται για έναν προϊστορικό μηχανισμό επιβίωσης, που μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου.

Για να εντοπιστεί εάν αυτό το αντανακλαστικό βρίσκει ανταπόκριση και στα αυτοκίνητα, μια ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου της Βιέννης, καθοδηγούμενων από τον Καρλ Γκράμερ, ζήτησαν από σαράντα ενήλικες νεαρής ηλικίας - συγκεκριμένα από 20 άνδρες και 20 γυναίκες - να ταξινομήσουν 38 νέα μοντέλα αυτοκινήτων ίδιου χρώματος, από το μπροστινό τους μέρος.

Οι ερευνητές πρώτα ταξινόμησαν τις «εκφράσεις» στα αυτοκίνητα, χρησιμοποιώντας ένα μηχανογραφημένο σύστημα με τυποποιημένα μέτρα για τα ανθρώπινα πρόσωπα που δείχνει το βαθμό αρρενωπότητας ή θηλυκότητας καθώς και των διαφορετικών συναισθημάτων, βασισμένα στο μέγεθος και την θέση των χαρακτηριστικών του προσώπου.

Στη συνέχεια ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να ταξινομήσουν το «πρόσωπο» κάθε αυτοκινήτου, βάσει 19 κριτηρίων. Για παράδειγμα, εάν το «πρόσωπο» του αυτοκινήτου θυμίζει παιδί ή ενήλικα, εάν μοιάζει περισσότερο μα άνδρα ή γυναίκα, εάν δείχνει υπεροπτικό, χαρούμενο, φοβισμένο ή επιθετικό.

Οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν, επιπλέον, αν το μπροστινό μέρος των αυτοκινήτων έμοιαζε με πρόσωπο όχι μόνο ανθρώπου αλλά και ζώου. Στο τέλος, επέλεξαν το αυτοκίνητο της προτίμησής τους.

Πάνω από το ένα τρίτο δήλωσε ότι το 90% των αυτοκινήτων, τους θύμιζε κάποιο πρόσωπο και όλοι οι συμμετέχοντες ταύτισαν τους προβολείς με τα μάτια και τη μάσκα του αυτοκινήτου με το στόμα.

Άνδρες και γυναίκες έδειξαν μια ξεκάθαρη προτίμηση για αυτοκίνητα που περιγράφονται με χαρακτηριστικά ωριμότητας, εξουσίας, αρρενωπότητας, υπεροψίας και θυμού. Όλα, δηλαδή, τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν την κατηγορία «δύναμη». Όσα αυτοκίνητα είχαν χαμηλό σκελετό και πλατιά μπροστινή όψη συσχετίστηκαν με το τετράγωνο πηγούνι που εξέχει στο στερεότυπο του άνδρα.

Στην κορυφή της λίστας με τα αυτοκίνητα που εμπνέουν δύναμη βρέθηκε η BMW και η Chrysler 300C. Στον αντίποδα, το Micra της Nissan, το Beetle της Volkswagen και το Kia Picanto χαρακτηρίστηκαν ως τα πιο φιλικά, υπάκουα, με όψη παιδιού, αυτοκίνητα.

Οι συγγραφείς της μελέτης επισημαίνουν ότι η τάση αυτή να μεταφράζουν τα αυτοκίνητα με ανθρώπινα πρόσωπα μπορεί να είναι αποτέλεσμα μιας λανθασμένης στρατηγικής με σκοπό να μην μας ξεφύγει καμία πληροφορία για τα πρόσωπα και τους ανθρώπους. Η θεωρία της λάθος διαχείρισης μελετά τις συνέπειες των λανθασμένων κρίσεων.

Το επόμενο βήμα θα είναι να προσδιορίσουμε το κατά πόσο η αντίληψή μας για τα «πρόσωπα» των αυτοκινήτων επηρεάζει τη συμπεριφορά ως οδηγοί. Δηλαδή, κατά πόσο θεωρούμε ως πλεονέκτημα στη «μάχη» των δρόμων να οδηγούμε ένα αυτοκίνητο που μοιάζει επιθετικό.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από AFP

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.