Jump to content

Η Χάρτα των δικαιωμάτων σας σε πλοία και αεροπλάνα


Recommended Posts

Με τη βοήθεια της καταναλωτικής οργάνωσης ΚΕΠΚΑ παρουσιάζονται κωδικοποιημένα τα... δικαιώματα των επιβατών, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία:

  • Σε περίπτωση καθυστέρησης, δικαιούμαστε να διαμένουμε στο πλοίο μέχρι τον απόπλου. Εάν παραταθεί η καθυστέρηση ή ακυρωθεί το δρομολόγιο με υπαιτιότητα του πλοιοκτήτη, μπορούμε να ακυρώσουμε το εισιτήριό μας και δικαιούμαστε την επιστροφή των χρημάτων μας. Εναλλακτικά, δικαιούμαστε κάλυψη των εξόδων διαμονής και διατροφής μέχρι τον απόπλου. Στην περίπτωση αυτή περιλαμβάνεται και το δικαίωμα αποζημίωσης.
  • Σε περίπτωση βλάβης εν πλω μπορούμε είτε να απαιτήσουμε επιστροφή του ναύλου ανάλογα με την απόσταση που δεν διανύθηκε, είτε να παραμείνουμε στο πλοίο μέχρι την επανάληψη του πλου, εφόσον αυτό είναι δυνατό. Στις περιπτώσεις αυτές θεμελιώνεται και δικαίωμα αποζημίωσης.
  • Εάν «κόψουμε» εισιτήριο και μείνουμε εκτός πλοίου, λόγω υπεράριθμων κρατήσεων θέσεων, πρέπει να ειδοποιήσουμε το τοπικό λιμεναρχείο, προκειμένου η λιμενική αρχή είτε να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο είτε και να ενημερώσει τον εισαγγελέα για να ασκήσει ποινική δίωξη.
  • Κατά την επιβίβαση πρέπει να επιδεικνύουμε το εισιτήριό μας και δικαιούμαστε να καταλαμβάνουμε την αντίστοιχη θέση ή καμπίνα που αναγράφεται σε αυτό. Εάν δεν μας δοθεί η συμφωνημένη θέση μπορούμε να ακυρώσουμε το εισιτήριο και να ζητήσουμε αποζημίωση, εκτός και αν ο πλοιοκτήτης μάς διαθέσει άλλη ανάλογη θέση ή καμπίνα. Σε περίπτωση που τοποθετηθούμε σε θέση κατώτερη από εκείνη που αναγράφεται στο εισιτήριό μας δικαιούμαστε να εισπράξουμε τη διαφορά της τιμής.
  • Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, αν δεν έχουμε την εξυπηρέτηση που οφείλει να μας παρέχει η πλοιοκτήτρια εταιρεία σύμφωνα με τους όρους μεταφοράς, μπορούμε να διαμαρτυρηθούμε στον πλοίαρχο ή τον ύπαρχο του πλοίου και μετά το τέλος του ταξιδιού μπορούμε να απευθυνθούμε στις λιμενικές αρχές.
  • Δικαιούμαστε πλήρη αποζημίωση στην περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.
  • Εάν μεταφέρουμε το αυτοκίνητό μας με το πλοίο, είμαστε υπεύθυνοι για τη φόρτωση και εκφόρτωσή του στο πλοίο. Εάν κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης συμβεί κάποια σύγκρουση με άλλο αυτοκίνητο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν καλύπτεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Εάν, όμως, το αυτοκίνητό μας υποστεί κάποια βλάβη, από κακό χειρισμό του πλοιάρχου, ενόσω βρίσκεται φορτωμένο, δικαιούμαστε αποζημίωση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Οι αποσκευές

  • Η ακτοπλοϊκή εταιρεία ευθύνεται για τη φθορά και απώλεια των αποσκευών εντός των πλοίων, εφόσον παραδίδονται για φύλαξη και εκδίδεται σχετική απόδειξη. Αντίθετα, η εταιρεία δεν είναι υπεύθυνη για κλοπή, βλάβη ή απώλεια των αποσκευών, όταν μεταφέρουμε τις αποσκευές μαζί μας, εκτός από την περίπτωση που ευθύνεται ο πλοίαρχος ή το πλήρωμα.
  • Ο πλοιοκτήτης υποχρεούται να εκτελεί με ακρίβεια τα δρομολόγια, να τα ανακοινώνει δημόσια με κάθε πρόσφορο μέσο και να πληροφορεί έγκαιρα το κοινό σχετικά με την εκτέλεσή τους. Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις ματαίωσης ή διαταραχής των δρομολογίων (π.χ. λόγω βλαβών, δυσμενών καιρικών συνθηκών κ.λπ.), οι πλοιοκτήτριες εταιρείες οφείλουν να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα, στον τομέα της έγκαιρης ενημέρωσης των επιβατών, σε συνεννόηση με τους συνεργαζόμενους ναυτικούς πράκτορες και τις Λιμενικές Αρχές. Σε αντίθετη περίπτωση, επιβάλλονται οι ανώτατες προβλεπόμενες από τον νόμο κυρώσεις.
  • Πρέπει να βρισκόμαστε τουλάχιστον μία ώρα πριν από την αναχώρηση στον χώρο επιβίβασης του πλοίου. Αν δεν προλάβουμε τον απόπλου του πλοίου, δεν δικαιούμαστε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, αφού φέρουμε την ευθύνη για τη μη έγκαιρη προσέλευσή μας στον χώρο επιβίβασης.
  • Πρέπει να διαβάζουμε με προσοχή τους όρους που αναφέρονται στο απόκομμα του εισιτηρίου μας.
  • Μετά την αναχώρηση του πλοίου δεν επιτρέπεται η είσοδός μας στον χώρο των οχημάτων.
  • Για τις αποσκευές μας οφείλουμε ιδιαίτερο ναύλο μόνο στην περίπτωση που αυτές υπερβαίνουν τον όγκο ή το βάρος που αναφέρεται στο εισιτήριό μας.

ΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Μέχρι 600 ευρώ αποζημίωση για άρνηση επιβίβασης επιβάτη σε αεροσκάφος

Δικαίωμα χρηματικής αποζημίωσης αν η αεροπορική εταιρεία αρνηθεί την επιβίβασή σας στο αεροπλάνο, επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, ακόμη και διάθεση καταλύματος στην περίπτωση ακύρωσης ή καθυστέρησης της πτήσης είναι ορισμένες από τις υποχρεώσεις που έχουν, βάσει κοινοτικού κανονισμού, οι αερομεταφορείς προς τους επιβάτες. Με τη βοήθεια της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή παρουσιάζονται τα δικαιώματα των επιβατών και οι υποχρεώσεις των αεροπορικών εταιρειών. Οταν μια αεροπορική εταιρεία δεν επιτρέψει σε έναν επιβάτη την επιβίβαση στο αεροσκάφος για λόγους όπως η έκδοση υπεράριθμων εισιτηρίων, η αλλαγή αεροσκάφους και αντικατάστασή του με άλλο μικρότερης χωρητικότητας και για λόγους ασφάλειας των επιβατών και εφόσον ο επιβάτης έχει πραγματοποιήσει εγκαίρως τον έλεγχο του εισιτηρίου του, η αεροπορική εταιρεία ανήκει σε χώρα της ΕΕ, η πτήση πραγματοποιείται από αερολιμένα της ΕΕ ή προς αερολιμένα της ΕΕ από τρίτη χώρα, τότε η αεροπορική εταιρεία πρέπει να του καταβάλει αποζημίωση:

  • Για πτήσεις έως και 1.500 χλμ. 250 ευρώ.
  • Για πτήσεις άνω των 1.500 χλμ. εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης και για όλες τις πτήσεις μεταξύ 1.500 και 3.500 χλμ. 400 ευρώ.
  • Για όλες τις άλλες πτήσεις 600 ευρώ.

Επίσης, η εταιρεία οφείλει:

  • Να προσφέρει στους επιβάτες δωρεάν γεύματα και αναψυκτικά.
  • Δωρεάν διαμονή σε περίπτωση που είναι αναγκαία η διανυκτέρευσή τους.
  • Δωρεάν μεταφορά στον τόπο διαμονής. Το ίδιο ισχύει και σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης.

Φυσικά, ο επιβάτης-καταναλωτής διατηρεί το δικαίωμα να επιλέξει μεταξύ της αποζημίωσης, της επιστροφής της τιμής του εισιτηρίου και της παροχής εναλλακτικής πτήσης από την εταιρεία.

Σε περίπτωση ακύρωσης ή ματαίωσης της πτήσης ο επιβάτης-καταναλωτής διατηρεί τα ίδια δικαιώματα, όπως και σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης.

Τα δικαιώματα αυτά δεν ισχύουν όταν ο αερομεταφορέας:

  • Εχει ειδοποιήσει για τη ματαίωση τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη αναχώρηση.
  • Ο καταναλωτής έχει ενημερωθεί μία με δύο εβδομάδες πριν, και του έχει δοθεί η δυνατότητα εναλλακτικής μεταφοράς, με διαφορά μικρότερη των δύο ωρών από την προγραμματισμένη αναχώρησή του.
  • Ο επιβάτης έχει ενημερωθεί σε χρονικό διάστημα μικρότερο των επτά ημερών και η εναλλακτική πτήση που προτείνεται αναχωρεί το περισσότερο μία ώρα αργότερα από την προγραμματισμένη αναχώρηση και φτάνει το περισσότερο δύο ώρες αργότερα από την προγραμματισμένη ώρα άφιξης.

Ο καταναλωτής χάνει το δικαίωμα αποζημίωσης αν η εταιρεία μπορεί να αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις ή καταστάσεις ανωτέρας βίας, οι οποίες δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν στο προβλεπόμενο χρονικό πλαίσιο. Τέτοιες καταστάσεις είναι για παράδειγμα, και όχι αποκλειστικά, δυσμενείς καιρικές συνθήκες και απεργία εργαζομένων.

Καθυστέρηση πτήσης

Οταν ο αερομεταφορέας έχει ενδείξεις ότι η πτήση θα καθυστερήσει για:

  • Δύο ώρες και πάνω για όλες τις πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ.
  • Τρεις ώρες και πάνω για πτήσεις εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης άνω των 1.500 χλμ. και 1.500 χλμ. μέχρι 3.500 χλμ. για άλλους προορισμούς.
  • Τέσσερις ώρες και πάνω για όλες τις άλλες πτήσεις, τότε οφείλει να παρέχει στους καταναλωτές δωρεάν γεύματα για όσο χρόνο περιμένουν. Αν η πτήση μετατεθεί για την επόμενη μέρα, τότε οφείλει να παρέχει δωρεάν διαμονή ή μεταφορά στον τόπο διαμονής.

Ο καταναλωτής δικαιούται αποζημίωσης και σε άλλες περιπτώσεις φθοράς, καταστροφής ή απώλειας αποσκευής, καθυστέρησης στην άφιξη των αποσκευών στον τόπο προορισμού, τραυματισμού ή θανάτου.

Σε περιπτώσεις φθοράς, καθυστέρησης, απώλειας ή καταστροφής αποσκευών ο επιβάτης πρέπει να κάνει γραπτή καταγγελία το συντομότερο δυνατό. Σε περίπτωση φθοράς και εφόσον ο επιβάτης έχει παραδώσει τις αποσκευές του κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων, πρέπει να κάνει γραπτή καταγγελία εντός επτά ημερών. Στην περίπτωση καθυστέρησης η καταγγελία πρέπει να γίνει εντός 21 ημερών.

Για καταγγελία μπορείτε να απευθυνθείτε στα γραφεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε κάθε αεροδρόμιο, καθώς και στη Γραμμή Καταναλωτή (1520).

logo.gif

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντησε σε αυτό το θέμα...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.