Jump to content

Προγραμματικές δηλώσεις Υπουργού Υγείας στη Βουλή (18/10/2009)


anastasiostheodoridis

Recommended Posts

ΚΥΡΙΑΚΗ 18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2009

Ευχαριστώ πολύ κ. Πρόεδρε. Θα ήθελα εξαρχής να μου επιτρέψετε να ευχαριστήσω τους πολίτες της Β΄ Περιφέρειας της Αθήνας που μου έδωσαν άλλη μια φορά την ψήφο και την εμπιστοσύνη τους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Ο ελληνικός λαός στις 4 Οκτωβρίου έδωσε ισχυρή εντολή στον Γιώργο Παπανδρέου και στο ΠΑΣΟΚ. Έδωσε ισχυρή εντολή για μια νέα δημοκρατική και κοινωνική αλλαγή. Εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στο κυβερνητικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Και έχει ιδιαίτερα συμβολική και πολιτική σημασία σήμερα, 18 Οκτωβρίου, που είναι μια μέρα ορόσημο που έχει συνδεθεί με την αλλαγή το 1981 με τον Ανδρέα Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ, ότι ολοκληρώνεται η συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις και με ψήφο εμπιστοσύνης η Βουλή θα δώσει πραγματικά τη δύναμη στον Γιώργο Παπανδρέου και στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να προχωρήσει σε αυτή τη νέα φάση της αλλαγής στη χώρα μας.

Στην καρδιά του προγράμματός μας και των προγραμματικών μας θέσεων βρίσκονται στόχοι που αφορούν ένα ισχυρό δίκαιο και αποτελεσματικό κοινωνικό κράτος. Και ένα ισχυρό, σύγχρονο και αποτελεσματικό Εθνικό Σύστημα Υγείας βρίσκεται στην καρδιά του κοινωνικού κράτους που εμείς οραματιζόμαστε και δεσμευόμαστε να υλοποιήσουμε με την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού.

Ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου κατά την παρουσίαση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης υπήρξε σαφής, κατηγορηματικός και απόλυτα συνεπής με τις δεσμεύσεις που είχαμε αναλάβει πριν από τις εκλογές όσον αφορά την αναβάθμιση της υγείας και της κοινωνικής αλληλεγγύης.

Η βασική μας κατεύθυνση που αφορά όλη την κυβέρνηση και όλες μας τις προτεραιότητες «πρώτα ο πολίτης» βρίσκει το κατ’ εξοχήν νόημα και την απεικόνισή του στις προτεραιότητές μας για την Υγεία και την Κοινωνική Αλληλεγγύη.

Αφορά τη μεγάλη απαίτηση σήμερα των πολιτών για ένα σύστημα υγείας που να τους σέβεται, να καλύπτει τις ανάγκες τους και να τις καλύπτει με αξιοπρέπεια. Για ένα σύστημα υγείας που να μπορούν οι πολίτες να το εμπιστεύονται και να δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας στην κοινωνία.

Η υγεία αφορά όλους αλλά οι ανισότητες στον τομέα της υγείας αποτυπώνονται σήμερα με δραματικό τρόπο. Ίσως τον πιο δραματικό τρόπο απ’ όλους τους χώρους της πολιτικής.

Είναι ανισότητες που αφορούν πραγματικά τις κοινωνικές ανισότητες και τις εισοδηματικές. Ανισότητες περιφερειακές ιδιαίτερα για τις πιο απομακρυσμένες περιοχές και τα νησιά μας. Ανισότητες πρόσβασης που αφορούν τις πιο ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες, τα άτομα με αναπηρία, τους ηλικιωμένους, τους ανέργους, τους συμπολίτες μας που αντιμετωπίζουν τη φτώχεια.

Σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η κατάσταση στο χώρο της υγείας και της πρόνοιας είναι κυριολεκτικά δραματική. Οι επιλογές και οι πολιτικές της προηγούμενης κυβέρνησης τα τελευταία 6 χρόνια συστηματικά απαξίωσαν το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό. Η χώρα μας είναι πραγματικά στην κατώτερη βαθμίδα των ευρωπαϊκών χορών του ΟΟΣΑ όσον αφορά το νοσηλευτικό προσωπικό. Σήμερα τα κενά αγγίζουν τις 15 χιλιάδες.

Τεράστια χρέη στα νοσοκομεία. Παρά τη ρύθμιση χρεών που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση από το 2005 μέχρι σήμερα τα χρέη των νοσοκομείων αγγίζουν και ξεπερνούν τα 6 δις ευρώ από τα οποία μάλιστα τα 2,5 δις είναι χρέη των ταμείων προς τα δημόσια νοσοκομεία.

Το περίφημο νέο σύστημα προμηθειών το οποίο θεσπίστηκε το 2007 στην πραγματικότητα δεν μπόρεσε να λειτουργήσει. Οι προμήθειες στο χώρο της υγείας συνέχισαν να γίνονται κατ’ εξαίρεση του κανόνα και το αποτέλεσμα ήταν η αδιαφάνεια, η σπατάλη, οι παρατυπίες, οι γκρίζες ζώνες και οι εστίες της διαφθοράς.

Τεράστια οικονομικά προβλήματα και υποχρηματοδότηση, τρομακτικές ελλείψεις προσωπικού στις προνοιακές δομές και στον ΟΚΑΝΑ, έχουν αδρανοποιήσει στην πραγματικότητα κάθε λειτουργία στις δομές της κοινωνικής αλληλεγγύης και πρόληψης.

Η απεικόνιση αυτή δεν είναι υπερβολική. Είναι η καθημερινότητα που ζει ο πολίτης , είναι η καθημερινότητα που εισπράττουμε όλοι μας στην επαφή μας με τον πολίτη.

Το μεγάλο ερώτημα είναι τί πρέπει να γίνει. Πώς μπορούμε σήμερα να σπάσουμε αυτό το φαύλο κύκλο στο χώρο της υγείας. Πώς μπορούμε ξανά να δώσουμε μια νέα πνοή στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Η απάντηση είναι ότι χρειάζεται σχέδιο, χρειάζεται αποφασιστικότητα και χρειάζεται πάνω απ’ όλα δέσμευση και πολιτική βούληση.

Η ομιλία του πρωθυπουργού έδειξε ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έχει σαφείς προτεραιότητες, ισχυρή πολιτική βούληση και σχέδιο άμεσων πρωτοβουλιών από τις πρώτες 100 μέρες στο χώρο της Υγείας και της Πρόνοιας.

Δεν υποτιμούμε τις δυσκολίες ούτε θέλουμε να ισοπεδώσουμε. Δεν λέμε ότι υπάρχουν μαγικές συνταγές. Και θα μου πείτε τότε ποια είναι η διαφορά; Γιατί λέτε και δεσμευόσαστε ότι μπορείτε;

Η μεγάλη διαφορά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι εμείς έχουμε διαφορετική πολιτική προσέγγιση για τα θέματα της υγείας, της κοινωνικής αλληλεγγύης και της πρόνοιας. Γιατί εμείς έχουμε την ισχυρή πολιτική βούληση να στηρίξουμε το δημόσιο σύστημα υγείας. Γιατί εμείς έχουμε την ισχυρή βούληση επειδή θεωρούμε ότι η υγεία είναι δικαίωμα για τον πολίτη και είναι υποχρέωση για ένα κράτος δικαίου και για την Πολιτεία.

Για να το πετύχουμε όμως αυτό χρειαζόμαστε σίγουρα την εμπιστοσύνη και τη συμμετοχή των πολιτών. Χρειαζόμαστε μια ισχυρή κοινωνική συμμαχία για την υγεία. Και σ’ αυτή την κοινωνική συμμαχία καλούμε, και από κοινού θα δώσουμε τον αγώνα, με όλους. Τους γιατρούς, με το νοσηλευτικό προσωπικό, με τους εργαζόμενους στο χώρο της υγείας οι οποίοι και πρέπει να το αναγνωρίσουμε αυτό με θυσία και πατριωτισμό κρατούν ζωντανά τα δημόσια νοσοκομεία και τις δομές πρόνοιας.

Αυτή λοιπόν είναι η δέσμευσή μας για ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας με δημόσιο χαρακτήρα, ενιαία δομή, δωρεάν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, προσβασιμότητα σε όλους, αναβαθμισμένη πρόληψη διαφάνεια και λογοδοσία παντού. Σ’ αυτή την κατεύθυνση θέτουμε δέκα μεγάλες προτεραιότητες.

Προτεραιότητα πρώτη, σύγχρονα δημόσια νοσοκομεία που σέβονται τον πολίτη και υπηρετούν τις ανάγκες του. Ξεκινάμε ήδη από την επόμενη χρονιά με τον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί σε λίγες μέρες για το 2010 όπως δεσμεύτηκε ο Πρωθυπουργός με προσλήψεις νέου προσωπικού 3.000 θέσεις πέραν των συνταξιοδοτήσεων.

Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τις υποδομές, τις νέες τεχνολογίες, μόνο έτσι θα σταματήσουν οι μονάδες εντατικής θεραπείας να είναι αραχνιασμένες αποθήκες στα νοσοκομεία.

Δεύτερη προτεραιότητα. Αναβάθμιση, επέκταση και πανελλαδική ανάπτυξη των υπηρεσιών του ΕΚΑΒ. Δεν μπορεί να συνεχίζουν να χάνονται ζωές. Την προηγούμενη βδομάδα χάθηκε ένα παλικάρι στην Κεφαλονιά σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Επί μισή ώρα έπαιρναν οι συγγενείς το ΕΚΑΒ και δεν απαντούσε.

Τρίτον, ολοκληρωμένο σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε κάθε Δήμο. Η μεγάλη μας δέσμευση, η μεγάλη μας προτεραιότητα. Με σύσταση μονάδων οικογενειακής ιατρικής σε κάθε Δήμο με 24ωρη λειτουργία και αξιοποίηση φυσικά σ’ αυτό όλων των σημερινών υπηρεσιών παροχής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με τη θέσπιση του οικογενειακού γιατρού και παιδιάτρου που θα επιλέγεται ελεύθερα από τις οικογένειες σε κάθε γειτονιά, σε κάθε Δήμο. Με ηλεκτρονική κάρτα υγείας, που ανέφερε και ο Πρωθυπουργός, που θα εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση στον οικογενειακό γιατρό, στη μονάδα οικογενειακής ιατρικής στο φαρμακείο, με ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς που θα ενσωματώνεται και θα παρακολουθεί την κάρτα υγείας.

Εξασφάλιση βασικού πακέτου παροχών υγείας με χρηματοδότηση από το δημόσιο που θα καλύπτει όλους τους πολίτες, όλες τις οικογένειες.

Προτεραιότητα τέταρτη. Ενιαίοι κανόνες για όλες τις μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας και του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Αλλά ταυτόχρονα, αποτελεσματική εποπτεία, έλεγχος και κοινωνική λογοδοσία.

Προτεραιότητα πέμπτη. Χρηματοδότηση, επιτέλους, του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Σύγχρονη και αποτελεσματική διοίκηση γιατί δεν αρκεί να χρηματοδοτήσουμε. Πρέπει να έχουμε διαφάνεια και αποτελεσματική διαχείριση των δημοσίων πόρων. Η δέσμευση που επανέλαβε ο Πρωθυπουργός ξεκάθαρα είναι η αύξηση στο 1% του ΑΕΠ για τις δημόσιες δαπάνες υγείας στην τετραετία. Και ξεκινάμε φυσικά ήδη και θα σηματοδοτηθεί αυτό από τον νέο προϋπολογισμό. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα μας σήμερα έχει το θλιβερό προνόμιο να έχει τις υψηλότερες ιδιωτικές δαπάνες υγείας απ’ όλες τις ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ και φυσικά με συνεχή συρρίκνωση των δημοσίων δαπανών.

Ταυτόχρονα όμως δεσμευόμαστε να καταπολεμήσουμε τη σπατάλη, τη διαφθορά, να μπορούμε πραγματικά να έχουμε ένα σύστημα προμηθειών με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα που θα έχει βασικές αρχές οι οποίες θα εξασφαλίζουν αυτή την κατεύθυνση με αποκέντρωση του συστήματος. Αλλά, ταυτόχρονα, με ενιαίες προδιαγραφές, με ενιαία κωδικοποίηση των ειδών, με καθιέρωση ανοιχτών ηλεκτρονικών διαγωνισμών. Όπως είναι και η συνολική μας δέσμευση, εξάλλου, για όλες τις δράσεις των κρατικών προμηθειών. Και φυσικά ολοκλήρωση και εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος.

Προωθούμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση σε όλους τους τομείς της δημόσιας διοίκησης, αλλά, επιτέλους και στο χώρο της υγείας. Και μέσα από όλες αυτές τις πολιτικές πρωτοβουλίες υπάρχει η εκτίμηση ότι θα μπορέσουμε όχι απλώς να κάνουμε εξοικονόμηση αλλά να φτάσουμε σε μια εξοικονόμηση που θα δώσει επιπλέον 1% του ΑΕΠ για την ανάπτυξη της δημόσιας υγείας.

Προτεραιότητα έκτη. Οι υγειονομικές περιφέρειες θα συμπίπτουν με τις διοικητικές περιφέρειες της χώρας. Και φυσικά σε πλήρη εναρμόνιση με τη συνολική διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας θα ενταχθούν στην αιρετή περιφέρεια ως αυτοτελείς υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας.

Προτεραιότητα έβδομη και ιδιαίτερα κρίσιμη. Πολιτική για το φάρμακο. Οι επιπτώσεις στα ασφαλιστικά ταμεία από τις επιλογές της προηγούμενης κυβέρνησης, εδώ, υπήρξαν δραματικές. Η κατάργηση της λίστας φαρμάκου κάτι που το έχουμε επανειλημμένα στηλιτεύσει, η αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης του φαρμάκου, η απουσία ελέγχου δαπανών γύρω από το φάρμακο εκτόξευε την τιμή του και επιβάρυνε τα ταμεία τα ασφαλιστικά. Το επιπλέον κόστος αγγίζει τα 2 δις το χρόνο. Αυτές είναι οι συγκεκριμένες συνέπειες από τις συγκεκριμένες επιλογές.

Επιπλέον να αναφέρουμε ότι ποτέ δεν εφαρμόστηκε η επιστροφή του 4% στα ασφαλιστικά ταμεία, κάτι που το είχαμε κατά κόρον τότε αναδείξει όταν συζητούσαμε και την περίφημη ασφαλιστική αντιμεταρρύθμιση της προηγούμενης κυβέρνησης. Κάτι που έχει ως επίπτωση έχει υπολογιστεί να ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ κόστος για τα ταμεία στα τελευταία δυόμισι χρόνια.

Οι προτεραιότητές μας στο φάρμακο είναι σαφείς. Καθιέρωση της λίστας φαρμάκου με ευρωπαϊκά πρότυπα και σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές επιταγές. Και φυσικά εξασφάλιση της φαρμακευτικής περίθαλψης του πολίτη, εξορθολογισμό και εξοικονόμηση πόρων μέσα από όλο αυτό το σύστημα. Και εδώ θα έχουμε μια πλήρη συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας προκειμένου να αναπτυχθεί και το σύστημα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.

Προτεραιότητα όγδοη. Μια νέα σχέση των πολιτών με τις υπηρεσίες υγείας. Έμφαση στην πρόληψη, μεγάλη μας προτεραιότητα. Έμφαση στη σωστή ενημέρωση του πολίτη. Και ως ένα πρώτο δείγμα γραφής σε συνεργασία με τους γιατρούς στα δημόσια νοσοκομεία, με την ΠΟΕΔΗΝ, με τους εργαζόμενους θα πάρουμε μέτρα από κοινού προκειμένου να βελτιωθεί πραγματικά η υποδοχή των ασθενών στα δημόσια νοσοκομεία.

Θα είναι ένα μέτρο που θα δεσμευτούμε άμεσα να βάλουμε μπροστά. Ο πολίτης όταν έρχεται σε επαφή με το δημόσιο νοσοκομείο, με τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας πρέπει να νιώθει ότι μπαίνει σε ένα περιβάλλον που πάνω απ’ όλα τον σέβονται.

Προτεραιότητα ένατη. Ψυχική υγεία και εξαρτήσεις. Τομέας όπου υπάρχουν τρομακτικά προβλήματα. Και θέλω να είμαι δίκαιη και να πω διαχρονικά προβλήματα στον τομέα της ψυχικής υγείας.

Η αλήθεια είναι ότι είναι εικόνες που αμαυρώνουν τη χώρα μας. Χρειάζεται επομένως να επιταχύνουμε τους ρυθμούς. Χρειάζεται να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην προληπτική δράση, στην ολοκλήρωσή της αποασυλοποίησης, στη υποστήριξη των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας και στις οικογένειές τους, που σηκώνουν ένα πολύ μεγάλο βάρος, στην καταπολέμηση του στίγματος, των διακρίσεων και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Θα δώσουμε ιδιαίτερο βάρος όσον αφορά τα ζητήματα της ψυχικής υγείας. Και βέβαια το μεγάλο θέμα των ναρκωτικών. Η μεγάλη αυτή κοινωνική μάστιγα που αναφέρθηκε και ο Πρωθυπουργός. Κι εδώ δεν χωράει μικροπολιτική. Εδώ χρειάζεται ευρύτερη πολιτική και κοινωνική συναίνεση. Απαιτείται βούληση, απαιτείται πραγματικά να αντιμετωπίσουμε τις προκαταλήψεις. Αλλά απαιτούνται όμως και οι πόροι, απαιτείται η χρηματοδότηση, η στήριξη των κέντρων πρόληψης που είναι στον αέρα, οι εργαζόμενοι που δεν πληρώνονται. Πρέπει και δεσμευόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση να ενισχυθούν τα κέντρα πρόληψης, να εξασφαλιστούν τα δικαιώματα του κάθε χρήστη για θεραπεία, να εκσυγχρονιστεί επιτέλους η νομοθεσία για τα ναρκωτικά, να υπάρχει η αντίστοιχη ενημέρωση, συμμετοχή με τους κοινωνικούς φορείς και η αντίστοιχη συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση.

Προτεραιότητα δέκατη. Αποτελεσματικό δίκτυο κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης. Αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού. Πολιτικές ένταξης των μεταναστών, πολιτικές για τους πρόσφυγες, για τις ειδικές ευπαθείς και πολιτισμικές ομάδες. Αναβάθμιση, και αυτό είναι δέσμευσή μας, και χρηματοδότηση και στελέχωση των προνοιακών δομών σε συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση.

Ειδική αναφορά επιτρέψτε μου να κάνω στα άτομα με αναπηρία. Εδώ είναι μεγάλη μας δέσμευση και φυσικά είναι μια οριζόντια πολιτική που δεν εξαντλείται στο υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Σε συνεργασία με όλα τα άλλα υπουργεία αλλά είναι σαφές ότι σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία και με όλες τις οργανώσεις των ατόμων με αναπηρία θα προχωρήσουμε με πρώτη προτεραιότητα. Να μπορούμε να δημιουργήσουμε υπηρεσίες ημερήσιας φροντίδας και επιτέλους να δώσουμε μια νέα πνοή στα κέντρα κοινωνικής υποστήριξης και κατάρτισης των ΑΜΕΑ.

Μια πολύ σύντομη αναφορά για την πανδημία. Με πολύ μεγάλο αίσθημα ευθύνης από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε αντιμετωπίζουμε το θέμα της θωράκισης και της επαγρύπνησης της χώρας μας. Δεν κάναμε και δεν χωρεί μικροπολιτική. Εμείς συνεχώς αξιολογούμε το Εθνικό Σχέδιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Ταυτόχρονα βέβαια μέσα από αυτή την αξιολόγηση εντείνουμε την επαγρύπνηση και την ετοιμότητα. Και φυσικά αναπτύσσουμε την απαραίτητη διατομεακή συνεργασία.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με σχέδιο και αποφασιστικότητα προχωρούμε. Κάνουμε πράξη τις δεσμεύσεις μας ήδη από τις πρώτες 100 μέρες. Δεσμευόμαστε απέναντι στη Βουλή, απέναντι στον ελληνικό λαό ότι θα κάνουμε πράξη τη μεγάλη τομή για την Υγεία και την Κοινωνική Αλληλεγγύη που τόσο έχει ανάγκη σήμερα ο ελληνικός λαός.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Προτεραιότητα πρώτη, σύγχρονα δημόσια νοσοκομεία που σέβονται τον πολίτη και υπηρετούν τις ανάγκες του. Ξεκινάμε ήδη από την επόμενη χρονιά με τον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί σε λίγες μέρες για το 2010 όπως δεσμεύτηκε ο Πρωθυπουργός με προσλήψεις νέου προσωπικού 3.000 θέσεις πέραν των συνταξιοδοτήσεων.

Οπότε από τις 4500 νέες θέσεις ιατρικού προσωπικού φτάσαμε να μιλάμε για 3000 νέες θέσεις προσωπικού (ιατρικού και νοσηλευτικού).

Άντε...καλορίζικες!tomato.gif

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΑΡΙΛΙΖΑΣ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ ΤΟΥ «ΑΘΗΝΑ 9,84»:

«ΜΗΝ ΠΥΡΟΒΟΛΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ»

ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ Β. ΠΑΪΚΟ και Μ. ΚΟΤΑΚΗ

ΔΕΥΤΕΡΑ 19 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2009

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Εκτός από τον Πρωθυπουργό και οι Υπουργοί που πήραν το λόγο στο τριήμερο, έκαναν ένα είδος προγραμματικών δηλώσεων. Να επιλέξουμε για σήμερα τις προγραμματικές δηλώσεις της Υπουργού Υγείας κας Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου, η οποία είναι μαζί μας. Κυρία Υπουργέ γεια σας.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Καλή σας μέρα.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Να σας συγχαρούμε και από μικροφώνου και να σας ευχηθούμε καλή δύναμη, κυρίως αυτό.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ πολύ. Νομίζω η δύναμη χρειάζεται γιατί είναι ένας χώρος με πάρα πολλά προβλήματα.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Κυρία Υπουργέ, θέσατε κάποιους στόχους με την ομιλία σας, εδώ οι εφημερίδες το εξειδικεύουν σε δέκα στόχους. Θα έλεγα ότι είναι τόσο άσχημα τα πράγματα ενδεχομένως, που οι στόχοι αυτοί θα έπρεπε να έχουν εκπληρωθεί ή είχαν εκπληρωθεί από το 1980, από τη δεκαετία του 1980.

Δηλαδή όταν λέτε «Δημιουργία ολοκληρωμένου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας» αυτά τα είχαμε το ’80. Ή όταν λέτε για το ΕΣΥ να εξορθολογιστεί, είναι αυτονόητα πράγματα που θα έπρεπε να μιλάμε για τα από εκεί και πέρα.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κατ' αρχάς για να είμαστε δίκαιοι και να έχουμε και ιστορική μνήμη, ένα από τα μεγαλύτερα πιστεύω επιτεύγματα των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του ’80 ήταν το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Ήταν το ΕΣΥ, πράγματι.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Κέντρα Υγείας, κλπ.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Γιατί όπως γνωρίζετε τότε δεν υπήρχε καν Σύστημα Υγείας και με πρωτεργάτες τον Παρασκευά Αυγερινό και τον Γιώργο Γεννηματά δημιουργήθηκε.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Βέβαια.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Πραγματικά σηματοδοτήθηκε η καρδιά του κοινωνικού κράτους στην Ελλάδα.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Σύμφωνοι. Το Σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας σε Δήμους κλπ., υπήρχε από τότε.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κοιτάξτε, είναι αλήθεια ότι στην Πρωτοβάθμια έχουμε μείνει πίσω. Δηλαδή χρειάζεται να γίνουν πάρα πολλά πράγματα, αλλά δυστυχώς εκεί που έχουμε φτάσει τώρα στο θέμα της δημόσιας υγείας, πρέπει να δώσουμε και μια νέα πνοή στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Γιατί όταν ο Πρωθυπουργός βγήκε με σαφήνεια και μίλησε για την ανάγκη 3.000 νέων προσλήψεων νοσηλευτών, αυτό δεν έγινε τυχαία.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Που σημαίνει όμως ότι πρέπει να περάσουν 20 χρόνια για να έρθουμε στα ίσα μας, με τις 3.000 ανά χρόνο.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εμείς έχουμε υπολογίσει ότι χρειάζεται 4 με 5 χρόνια εφόσον συνεχίσουμε συστηματικά τις 3.000 πέρα των συνταξιοδοτήσεων και επιμένω σε αυτό και εδώ αν θέλετε επειδή είναι και αξία της δέσμευσης του Πρωθυπουργού. Και θα σας πω κάτι κ. Πάϊκε που το έχω ζήσει η ίδια.

Και προεκλογικά έχω γυρίσει σε πάρα πολλά νοσοκομεία, πήγαινα πάντα περιοδείες με το ΠΑΣΟΚ. Γυρίζαμε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας σύγχρονες, με ωραία μηχανήματα, με όλα. Το ξέρετε ότι τις έχουν κάνει αποθήκες γιατί δεν έχουν το προσωπικό να τις λειτουργήσουν;

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Βεβαίως, δεν έχουν εντατικολόγους.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Μιλάμε για τραγικά πράγματα.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Κυρία Ξενογιαννακοπούλου να σας ρωτήσω κάτι, έχετε δίκιο σε αυτό που λέτε. Αλλά εδώ μιλάτε γι' αυτούς τους 3.000 νοσηλευτές πέρα των συνταξιοδοτήσεων, το άκουσα που το είπατε και χτες στη Βουλή, αλλά όπως είπε και ο κ. Ραγκούσης μόνο από το ΑΣΕΠ. Έτσι δεν είναι;

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ναι αυτό είναι δέσμευσή μας.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Αυτή είναι η δέσμευση. Το ΑΣΕΠ γιατί και οι άλλοι Υπουργοί Υγείας μην νομίζετε ότι είχαν διαφορετική στόχευση, είχαν εξαγγείλει αυτούς τους 3.000 ή τους 5.000 καμιά δεκαριά φορές και πάντα κολλούσε …

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Κοττάκη, δεν έφταιγε το ΑΣΕΠ όμως.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Πάντα κολλούσε στο ΑΣΕΠ.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Έτσι έλεγαν.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Αν μου επιτρέπετε αυτό που έφταιγε ήταν ότι μπορεί να είχαν καλή πρόθεση οι προηγούμενοι Υπουργοί Υγείας, εγώ δεν θέλω να κάνω δίκη προθέσεων, δεν υπήρχε όμως η πολιτική βούληση να χρηματοδοτηθούν αυτές οι προσλήψεις. Δηλαδή ξέρετε είναι προσχηματικός λόγος η καθυστέρηση του ΑΣΕΠ.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Κυρία Υπουργέ με συγχωρείτε, θυμάμαι συγκεκριμένα ότι ο Νικήτας Κακλαμάνης όταν ήταν Υπουργός Υγείας, ζητούσε προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ και βεβαίως αντιθεσμικό ήταν, αλλά έλεγε ο άνθρωπος ότι δεν γίνεται αλλιώς, δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Γιατί το ΑΣΕΠ καθυστερεί αντικειμενικά, δεν μπορεί να συμβαδίσει με τις αλλαγές.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Και να προσθέσω για να μην επικαλυπτόμαστε με τον Βασίλη, ότι εσείς η ίδια είπατε, αναφέρατε ένα παράδειγμα στην Κεφαλονιά στην Βουλή και το ΕΚΑΒ. Εάν λοιπόν είστε Υπουργός και έχετε να αποφασίσετε γρήγορη πρόσληψη για να σώσετε τη ζωή ενός ανθρώπου, αλλά και καθυστερημένη πρόσληψη με αντικειμενικότητα και αξιοκρατία, τι θα διαλέγατε από τα δυο;

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Νομίζω και τα δυο. Και θα σας εξηγήσω τι εννοώ.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Μακάρι να γίνει.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Μακάρι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν μπορεί στα 5,5 χρόνια να είναι δικαιολογία το ΑΣΕΠ.

Μ. ΚΟΤΤΑΚΗΣ: Δεν μιλάμε τώρα για τη Νέα Δημοκρατία, για σας τώρα από εδώ και πέρα μιλάμε.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Αν μου επιτρέπετε, εννοώ ότι χρησιμοποιήθηκε ως άλλοθι η καθυστέρηση του ΑΣΕΠ, προκειμένου να δικαιολογηθεί ότι δεν δόθηκαν τα χρήματα για να γίνουν οι προσλήψεις.

Εμείς τι λέμε; Ότι από τον Προϋπολογισμό, που θα βγει το προσχέδιο τις επόμενες μέρες, θα διασφαλιστούν τα χρήματα. Εμείς θα τρέξουμε την προκήρυξη από τώρα, την προετοιμασία, ώστε πραγματικά με το που θα αρχίσει να εφαρμόζεται ο προϋπολογισμός, να είναι στον αέρα η προκήρυξη.

Και μετά δεν σου φταίει το ΑΣΕΠ, είναι θέμα να δώσεις τα χρήματα. Και νομίζω ότι αυτό που εμείς πρέπει να εξασφαλίσουμε είναι γρήγορους ρυθμούς του ΑΣΕΠ ταυτόχρονα, αλλά …

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Αυτό να το πείτε στο ΑΣΕΠ τους γρήγορους ρυθμούς.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Πιστεύω πραγματικά ότι ήταν άλλοθι προκειμένου να μπαίνουν διάφορες ρουσφετολογικές προσλήψεις από το παράθυρο, από STAGE.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Μακάρι να είναι έτσι. Γιατί αν είναι έτσι, θα είναι εύκολα τα πράγματα για σας. Αν είναι έτσι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε πάντως να επιταχύνουμε, να έχουμε έτοιμες τις προκηρύξεις. Ώστε, με το που θα ψηφιστεί ο νέος Προϋπολογισμός να μπορούν αμέσως να βγουν οι προκηρύξεις στον αέρα. Και πιστεύω ότι και το ΑΣΕΠ, μέσα από τη στήριξη που του δίνουν πια ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση, θα επιταχύνει τις διαδικασίες.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Κυρία Υπουργέ, επειδή μιλάτε για χρήματα και για λεφτά, γνωρίζετε πολύ καλά καλύτερα από εμάς, ότι η Πρωτοβάθμια Περίθαλψη για να αναμορφωθεί, δηλαδή ουσιαστικά για να πάμε πια σε Κέντρα Υγείας αστικού τύπου γιατί αυτή είναι η πρόοδος σε σχέση με το 1980 - ’82, χρειάζονται πάρα πολλά χρήματα.

Όπως χρειάζονται χρήματα και για τον οικογενειακό γιατρό. Υπάρχουν αυτά τα χρήματα; Γιατί κι άλλοι Υπουργοί στο παρελθόν είχαν αυτή την πρόθεση να αναπτύξουν την Πρωτοβάθμια Περίθαλψη, αλλά όταν χτυπούσαν την πόρτα του Υπουργού των Οικονομικών, τους έλεγε «δεν έχω».

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κατ' αρχάς νομίζω ότι αυτό που βγήκε από το τριήμερο της Βουλής, είναι η σαφής προτεραιότητα να υπάρξει μια ανακατανομή των πιστώσεων και των προτεραιοτήτων στον Προϋπολογισμό.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Ναι αυτό είναι σαφές.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Γι' αυτό κιόλας ο Πρωθυπουργός πήρε μια δέσμευση και την ακούσατε με πολύ ξεκάθαρο τρόπο, ότι στην τετραετία θα υπάρξει 1% του ΑΕΠ επιπλέον για την υγεία.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Μάλιστα.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και αυτό θα αρχίσει να φαίνεται από τον νέο Προϋπολογισμό. Πέραν αυτού όμως, εκείνο επίσης που θα ήθελα εγώ να τονίσω, είναι η εξοικονόμηση. Ξέρετε τι τεράστια σπατάλη υπάρχει; Εγώ δεν θα πάω καν στις παρατυπίες και στις εστίες διαφθοράς, εγώ θα σας πω τεράστια σπατάλη από ένα σύστημα που δεν λειτουργεί συνολικά στην υγεία και στις προμήθειες. Όσο πιο γρήγορα πάμε σε ένα σύστημα προμηθειών σφιχτό και διαφανές …

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Με ηλεκτρονική διακυβέρνηση και διπλογραφικό σύστημα, όπως λέτε.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Με ηλεκτρονική διακυβέρνηση, πιστέψτε με έχουμε υπολογίσει ότι μπορεί να εξασφαλίσουμε στην τετραετία άλλο 1% του ΑΕΠ επιπλέον, μόνο από την εξοικονόμηση.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Μακάρι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και εγώ θέλω να είμαι ειλικρινής. Δεν θέλω το ξέρετε κιόλας, να ισοπεδώνω. Και βλέπετε ότι δεν κάνουμε και μικροπολιτική. Άλλο αν έχουμε πολιτική διαφορά. Γιατί εμείς στηρίζουμε το δημόσιο σύστημα υγείας και νιώθουμε ότι υπάρχει μια διαφορετική πολιτική τοποθέτηση της Κυβέρνησης.

Πιστεύω ότι υπάρχουν προβλήματα, τα γνωρίζουμε, αλλά νομίζω ότι θέλει και πολιτική βούληση για κάποια πράγματα.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Πράγματι και να είναι στέρεη και συνεπής αυτή η βούληση. Για πείτε μου, μια από τις μεγαλύτερες πηγές είναι τα χρέη των νοσοκομείων στους προμηθευτές και κυρίως ο εξορθολογισμός των προμηθειών. Αυτό το οποίο φαίνεται βουνό, κυριολεκτικά βουνό με τα νούμερα που έχουν βγει …

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Είναι μια μαύρη τρύπα, κυριολεκτικά κ. Πάϊκε.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Ναι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Δηλαδή αυτή τη στιγμή σας θυμίζω ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση έκανε μια ρύθμιση χρεών το 2004.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Πράγματι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και από το 2005 μέχρι σήμερα δηλαδή μιλάμε τα τελευταία 4,5 χρόνια, έχει φτάσει αυτή τη στιγμή το χρέος στο 6,2 δις. Το διανοείστε αυτό το πράγμα;

Και επειδή πολλοί λένε για όλα αυτά τα ζητήματα εγώ θα σας πω κάτι απλό, πέρα των προμηθειών: το φάρμακο. Η περίφημη κατάργηση της λίστας φαρμάκου, την οποία την είχαμε στηλιτεύσει τότε και η διαφορετική αντιμετώπιση στην κοστολόγηση του φαρμάκου, η απουσία ελέγχων …

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Κάπου σκόνταψε αυτή η λίστα όμως τότε και αναγκαστήκανε να την καταργήσουν.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Δυο πράγματα επιτρέψτε μου να σας θυμίσω. Πρώτον και το είπα και στη Βουλή χτες και είναι στοιχεία αυτά, τα έχουμε διασταυρώσει και με τον κ. Λοβέρδο και τον κ. Κουτρουμάνη από την πλευρά των ασφαλιστικών ταμείων, έχουμε μια επιβάρυνση το χρόνο 2 δις μόνο από την πολιτική του φαρμάκου.

Πέρα αυτού οι τότε Υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας είχαν βάλει την περίφημη ασφαλιστική δικλείδα, όταν κατάργησαν τη λίστα, να επιστρέφεται το 4% από τις φαρμακευτικές εταιρείες στα Ταμεία. Το ξέρετε ότι δεν εφαρμόστηκε ποτέ αυτό; Και μιλάμε για μια απώλεια πάνω των 300 εκ. λόγω μη εφαρμογής του νόμου, που οι ίδιοι είχαν ψηφίσει.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Κυρία Υπουργέ μια ερώτηση για το προσωπικό. Άκουσα στην ομιλία σας στη Βουλή να λέτε και έχετε απόλυτο δίκιο σε αυτό, ότι είναι ήρωες όσοι δουλεύουν στο ΕΣΥ γιατί αυτοί έχουν κρατήσει (γιατροί και νοσηλευτές) το σύστημα.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και με δραματικές συνθήκες δουλειάς.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Έχω δει ο ίδιος με τα μάτια μου γιατρό ο οποίος σε εφημερία στο «ΣΩΤΗΡΙΑ» να ξεκινάει την εφημερία την Παρασκευή το πρωί και να φεύγει από το νοσοκομείο έγκλειστος μετά από 3 μέρες.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Έτσι ακριβώς κ. Κοτάκη.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Και αυτός ο γιατρός να παίρνει 1.500 - 1.600 ευρώ κλπ.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και νοσηλεύτριες που δεν παίρνουν ρεπό.

Μ. ΚΟΤΤΑΚΗΣ: Και να μην παίρνει και φακελάκι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ναι.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Γι' αυτό τον κόσμο πέρα από καλές προθέσεις, κάτι πιο συγκεκριμένο για να αισθανθεί ότι αναγνωρίζεται η δουλειά του και η προφορά του. Δεν ξέρω αυτό αν είναι χρήματα, αν είναι κάτι άλλο συμβολικό, έχετε στο μυαλό σας;

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Πρώτα απ' όλα νομίζω -και συμφωνώ απόλυτα όπως το τοποθετήσατε- ότι αν δεν έχουμε μια κοινωνική συμμαχία για την υγεία, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε. Εδώ δεν είναι θέμα να απαξιώσουμε ούτε τους γιατρούς ούτε τους νοσηλευτές.

Μέσα από τις προσλήψεις βέβαια θα εξορθολογιστεί όλη η λειτουργία των νοσοκομείων, γιατί θα υπάρχει η καλύτερη δυνατότητα για τις εφημερίες για τα ρεπό. Επίσης εμείς σκεφτόμαστε ότι σε συνεργασία με τους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό, να μπορέσουμε σιγά - σιγά να κάνουμε και κάποια πρώτα δείγματα, ποιοτικά ενδεχομένως, σε κάποια νοσοκομεία, ως προς την υποδοχή των ασθενών.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Όπως;

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Δηλαδή να αρχίσει μια διαφορετική προσέγγιση σεβασμού του πολίτη. Και νομίζω ότι και οι ίδιοι οι γιατροί και οι νοσηλευτές θα νιώσουν ότι λειτουργούν σε ένα άλλο σύστημα.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Έχετε πάει πάντως σε εξωτερικά ιατρεία, φαντάζομαι να δείτε ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί σε μερικά νοσοκομεία.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Μα φυσικά και έχουμε γνώση και είναι τραγική η κατάσταση, έχετε δίκιο. Πρώτα απ' όλα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι όλοι απαξιωμένοι, δεν μπορεί δηλαδή να υπάρχει αυτή η ισοπέδωση. Οι περισσότεροι είναι επιστήμονες, οι οποίοι έχουν ταχτεί να υπηρετήσουν τον κόσμο, τους πολίτες.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Βέβαια. Έχετε ξεκινήσει κα Υπουργέ συνεννοήσεις συνεργασία με τους συνδικαλιστικούς φορείς των υγειονομικών; Το λέω αυτό γιατί μια απόπειρα θυμάμαι που είχε γίνει από τον προηγούμενο Υπουργό, για ένα εξορθολογισμό -όπως έλεγε εκείνος- των εφημεριών, ήρθε σε απόλυτη σύγκρουση με τα Σωματεία.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Με την ΕΙΝΑΠ πέρασε.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εμείς σε κάθε περίπτωση τώρα που ολοκληρώθηκαν οι προγραμματικές δηλώσεις θα ξεκινήσουμε μαζί με την Υφυπουργό Φώφη Γεννηματά, να κάνουμε επαφές με όλους τους φορείς της υγείας. Και θα το κάνουμε συστηματικά, για να οικοδομήσουμε ακριβώς μια τέτοια συμμαχία.

Και θα το κάνουμε με καλή πρόθεση, σεβόμενοι και τη συλλογική τους αυτονομία. Ίσως θα είδατε ότι κατήργησα και μια απόφαση του προηγούμενου Υπουργού .

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Για τα διαγνωστικά.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και για τα διαγνωστικά, αλλά και για τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, που είχε παρέμβει στις διαδικασίες του.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Ναι - ναι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εμείς σεβόμαστε τη συλλογική τους αυτονομία, συμμαχία θέλουμε. Με απόλυτο σεβασμό στις δικές τους θέσεις. Νομίζω ότι μπορούμε βήμα - βήμα να το οικοδομήσουμε. Και πάνω απ’ όλα βέβαια έχοντας την πολιτική βούληση και τους οικονομικούς πόρους. Γιατί, κακά τα ψέματα, αν δεν υπάρχει η βασική χρηματοδότηση δεν μπορούμε να τα υλοποιήσουμε όλα αυτά.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Βέβαια.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Για το φακελάκι έχετε να πείτε κάτι; Όλοι οι προκάτοχοί σας στο παρελθόν είχαν κάτι να πουν βεβαίως.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εκεί πιστεύω ότι χρειάζεται πραγματικά και ο πολίτης να μπει σε αυτή τη συμμαχία και ο γιατρός. Δηλαδή πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα το οποίο να διασφαλίζει και την καταγγελία του πολίτη και τον έλεγχο στα νοσοκομεία και οι ίδιοι οι γιατροί να περιφρουρήσουν την εικόνα των νοσοκομείων.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: «Σύστημα» είπατε, έχετε κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό σας;

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Υπάρχουν κάποιες σκέψεις, τις επεξεργαζόμαστε πως μπορούμε να περιφρουρήσουμε.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Γιατί βέβαια δεν πρόκειται να βάλετε αστυνομικό να παρακολουθεί!

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Μιλάμε δηλαδή για καταγγελίες υπό τον όρο ότι θα προστατεύονται προσωπικά δεδομένα; Σκέφτομαι προχείρως.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες, υπάρχουν όμως κάποιες σκέψεις το πώς μπορούμε πραγματικά αλλά σε συνεργασία, επιμένω σε αυτό. Δεν θα είναι κάτι το οποίο να φανεί ότι πάμε να απαξιώσουμε, αλλά πάμε να περιφρουρήσουμε ένα σύστημα.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Μάλιστα. Περιμένουμε να δούμε και τις σκέψεις αυτές και τα επόμενα βήματα.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Καλή επιτυχία.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Καλή δύναμη εγώ θα έλεγα κυρίως.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Νά ‘στε καλά και σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την ευκαιρία.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Ευχαριστούμε πολύ. Γεια σας.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Γιατί όταν ο Πρωθυπουργός βγήκε με σαφήνεια και μίλησε για την ανάγκη 3.000 νέων προσλήψεων νοσηλευτών, αυτό δεν έγινε τυχαία.

.....

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Βέβαια. Έχετε ξεκινήσει κα Υπουργέ συνεννοήσεις συνεργασία με τους συνδικαλιστικούς φορείς των υγειονομικών; Το λέω αυτό γιατί μια απόπειρα θυμάμαι που είχε γίνει από τον προηγούμενο Υπουργό, για ένα εξορθολογισμό -όπως έλεγε εκείνος- των εφημεριών, ήρθε σε απόλυτη σύγκρουση με τα Σωματεία.

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Με την ΕΙΝΑΠ πέρασε.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εμείς σε κάθε περίπτωση τώρα που ολοκληρώθηκαν οι προγραμματικές δηλώσεις θα ξεκινήσουμε μαζί με την Υφυπουργό Φώφη Γεννηματά, να κάνουμε επαφές με όλους τους φορείς της υγείας. Και θα το κάνουμε συστηματικά, για να οικοδομήσουμε ακριβώς μια τέτοια συμμαχία.

Και θα το κάνουμε με καλή πρόθεση, σεβόμενοι και τη συλλογική τους αυτονομία. Ίσως θα είδατε ότι κατήργησα και μια απόφαση του προηγούμενου Υπουργού .

Μ. ΚΟΤΑΚΗΣ: Για τα διαγνωστικά.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Και για τα διαγνωστικά, αλλά και για τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, που είχε παρέμβει στις διαδικασίες του.

Β. ΠΑΪΚΟΣ: Ναι - ναι.

Μ. ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Εμείς σεβόμαστε τη συλλογική τους αυτονομία, συμμαχία θέλουμε. Με απόλυτο σεβασμό στις δικές τους θέσεις. Νομίζω ότι μπορούμε βήμα - βήμα να το οικοδομήσουμε. Και πάνω απ’ όλα βέβαια έχοντας την πολιτική βούληση και τους οικονομικούς πόρους. Γιατί, κακά τα ψέματα, αν δεν υπάρχει η βασική χρηματοδότηση δεν μπορούμε να τα υλοποιήσουμε όλα αυτά.

Οπότε οι 3000 θέσεις αφορούν αποκλειστικά νοσηλευτές. Όσο για τη συλλογική σύμβαση εργασίας, ούτε κουβέντα Γιατί υποψάζομαι ότι η κατάργηση των νομοθετημάτων περί διαγνωστικών κλπ ήταν κάτι σαν αντάλλαγμα.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Επι τέλους πρεπει να διοριστουν νοσηλευτές αν θέλουμε να λειτουργησουν τα νοσοκομεία και οι ειδικευομενοι να μην τελουν χρεη νοσηλευτη!

Απο την αλλη δεν νομίζω οτι χρειαζονται επιπλέον ειδικευμένοι ιατροι(ισως επιλεκτικα σε καποιες περιοχες) αλλα περισσοτερο μια ανακατανομη αυτων(ξεβολεμα)ετσι ωστε να καλυπτουν οι αναγκες! ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΘΕΟΥ ΟΧΙ ΑΛΛΟΥΣ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΟΥΣ!ΕΛΕΟΣ!

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Επι τέλους πρεπει να διοριστουν νοσηλευτές αν θέλουμε να λειτουργησουν τα νοσοκομεία και οι ειδικευομενοι να μην τελουν χρεη νοσηλευτη!

Απο την αλλη δεν νομίζω οτι χρειαζονται επιπλέον ειδικευμένοι ιατροι(ισως επιλεκτικα σε καποιες περιοχες) αλλα περισσοτερο μια ανακατανομη αυτων(ξεβολεμα)ετσι ωστε να καλυπτουν οι αναγκες! ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΘΕΟΥ ΟΧΙ ΑΛΛΟΥΣ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΟΥΣ!ΕΛΕΟΣ!

Σίγουρα, απαιτούνται προσλήψεις νοσηλευτών. Όπως απαιτείται να ελεγχθεί εάν οι ήδη διορισμένοι εκτελούν νοσηλευτική εργασία ή είναι αποσπασμένοι πολλοί από αυτούς σε άλλες θέσεις. Όσο για τους ειδικευόμενους, δεν νομίζω ότι θα σταματήσουν να εκτελούν και χρέη νοσηλευτή όσοι νοσηλευτές και να προσληφθούν, πολύ απλά γιατί υπάρχουν και συγκεκριμένες νοοτροπίες που πρέπει να αλλάξουν, αλλά και το καθηκοντολόγιο κάθε ειδικότητας στο ΕΣΥ είναι λίγο νεφελώδες. Για τους ειδικευόμενους συμφωνώ σε γενικές γραμμές στον περιορισμό τους, αλλά απαιτείται και ανακατανομή των ήδη υπαρχόντων θέσεων ώστε οι συνάδελφοι να ειδικεύονται σε νοσοκομεία με ικανό αριθμό περιστατικών, αλλά και με διαγνωστικές δυνατότητες υψηλού επιπέδου. Τώρα, δυστυχώς με τον τρόπο που ιδρύονται νοσοκομεία και κατ' επέκταση θέσεις ειδικότητας στην Ελλάδα (βασικά στην τύχη) και σε συνδυασμό με τις οδηγίες τις ΕΕ όντως υπάρχει έλλειψη ειδικευομένων, χωρίς αυτό να αντικατοπτρίζει και πραγματικές ελλείψεις ιατρών.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Επι τέλους πρεπει να διοριστουν νοσηλευτές αν θέλουμε να λειτουργησουν τα νοσοκομεία και οι ειδικευομενοι να μην τελουν χρεη νοσηλευτη!

Απο την αλλη δεν νομίζω οτι χρειαζονται επιπλέον ειδικευμένοι ιατροι(ισως επιλεκτικα σε καποιες περιοχες) αλλα περισσοτερο μια ανακατανομη αυτων(ξεβολεμα)ετσι ωστε να καλυπτουν οι αναγκες! ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΘΕΟΥ ΟΧΙ ΑΛΛΟΥΣ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΟΥΣ!ΕΛΕΟΣ!

Όχι άλλοι ειδικευόμενοι στην Αθήνα θέλεις να πεις συνάδελφε.Τα περισσότερα επαρχιακά νοσοκομεία έχουν μεγάλες ελλείψεις και σε ειδικούς και σε ειδικευόμενους. Ειδικά σε νοσοκομεία που έχουν γενική εφημερία καθημερινά!

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΜΑΡΙΛΙΖΑΣ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΦΩΦΗΣ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΠΕΜΠΤΗ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2009

....

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:

...Το τρίτο, εξίσου σημαντικό είναι ότι ξεκινάμε μια συγκεκριμένη διαδικασία αποτύπωσης σε όλα τα δημόσια Νοσοκομεία της χώρας μας, ένα screening, μια ακτινογραφία όσον αφορά τη διαχείριση, την οικονομική κατάσταση και το προσωπικό. Για να μπορούμε να έχουμε μια πλήρη εικόνα της κατάστασης και των αναγκών.

Γιατί φυσικά όταν μιλάμε και δεσμευόμαστε -και αυτό θα αποτυπωθεί άμεσα- για 3.000 νέες προσλήψεις νοσηλευτών, πρέπει ταυτόχρονα να έχουμε και την πλήρη εικόνα των αναγκών. Το ίδιο ισχύει φυσικά για όλο το ιατρικό, νοσηλευτικό και το τεχνικό προσωπικό. Άρα αυτή είναι η τρίτη προσπάθεια που βάζουμε σε εξέλιξη, προκειμένου να έχουμε πραγματικά μια ξεκάθαρη εικόνα.

Φ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ:

.... Για την καλύτερη αποτύπωση της κατάστασης δεν περιοριζόμαστε μόνο στο ότι έχουμε ζητήσει από τα Νοσοκομεία να μας πουν ποια είναι τα προβλήματα σήμερα, ποια είναι η οικονομική τους κατάσταση και ποια είναι η κατάσταση με το προσωπικό, γιατί πέρα από αυτό, υπάρχει και το κομμάτι που λέγεται λειτουργία, καθημερινότητα και αυτό είμαστε αποφασισμένες να το δούμε, να το διαπιστώσουμε, να το ζήσουμε από κοντά.

....Το κλειδί και η προτεραιότητα είναι να φτάσει το προσωπικό και κυρίως νοσηλευτικό προσωπικό, γιατί στο επίπεδο των γιατρών χρειάζεται περισσότερο ανακατανομή εσωτερική, χρειάζονται και προσλήψεις αλλά εκεί η ανάγκη δεν είναι τόσο μεγάλη όσο στο νοσηλευτικό προσωπικό....

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

  • 2 weeks later...

Περί ελλείψεως νοσηλευτών...

01/11/2009

Πληγή του ΕΣΥ οι μετατάξεις νοσηλευτών (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ)

Ενα ποσοστό 40 - 50% μεταπηδά σε άλλο πόστο δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στα δημόσια νοσοκομεία

Της Ελενας Καρανατση

Καθεστώς βιομηχανίας εξυπηρέτησης χαρακτηρίζει τις μετατάξεις και τις αποσπάσεις νοσηλευτών πανελλαδικά, όχι μόνο από το ένα νοσοκομείο στο άλλο, αλλά και από τον νευραλγικό τομέα της νοσηλευτικής σε καθήκοντα τελείως αλλότρια από εκείνα για τα οποία προσελήφθησαν νοσηλευτές. Η κατάσταση αυτή είναι μία από τις βασικές ρίζες του κακού, δηλαδή της μεγάλης τρύπας που εμφανίζουν τα δημόσια νοσοκομεία σε νοσηλευτικό προσωπικό και τη βιώνουν με δραματικό τρόπο ασθενείς κα συγγενείς τους.

Αν και επισήμως οι συνδικαλιστές του ΕΣΥ υποστηρίζουν ότι στο σύνολο της χώρας οι αποσπάσεις και οι μετατάξεις νοσηλευτικού προσωπικού κινούνται περί το 20 - 25%, πληροφορίες της «Κ» από εγκυρότατες πηγές των πλέον αρμοδίων υπηρεσιών εμφανίζουν μία δραματική εικόνα, με ένα ποσοστό νοσηλευτών που κυμαίνεται στο 40 - 50% να μεταπηδούν (είτε αποσπώμενοι είτε με τη διαδικασία της μετάταξης) από το ένα νοσηλευτικό ίδρυμα στο άλλο ή να εγκαταλείπουν το έργο του νοσηλευτή για κάποια διοικητική θέση (γραμματειακή υποστήριξη κ. ά.).

Πρόβλημα υγείας

Ετσι, κατά τη διάρκεια της πενταετίας 2004 - 2009, οπότε και πραγματοποιήθηκαν περίπου 7.000 προσλήψεις νοσηλευτών με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ (δηλαδή ως μόνιμο προσωπικό) εκτιμάται ότι περίπου 2.500 - 3.000 άτομα αποσπάστηκαν ή μετατάχθηκαν. Οι περισσότεροι νοσηλευτές ή βοηθοί νοσηλευτών που ζητούν να εργασθούν αλλού, επικαλούνται συχνά πρόβλημα υγείας και με «εσωτερικές συνεννοήσεις» πετυχαίνουν τον στόχο τους. Ο πραγματικός λόγος που οδηγεί τους νοσηλευτές σε φυγή είναι οι χαμηλές απολαβές σε συνδυασμό με τις δύσκολες συνθήκες εργασίας. «Το φαινόμενο είναι διαχρονικό. Ωστόσο, από τον Οκτώβριο του 2008 και μετά παρατηρήθηκε μαζική φυγή, με αποτέλεσμα να αναπτυχθεί ολόκληρη βιομηχανία μετατάξεων και αποσπάσεων», τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία), κ. Σταύρος Κουτσιουμπέλης.

Αφού εξυπηρετήθηκε ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων, το υπουργείο Υγείας (σ. σ.: προηγούμενη διοίκηση) διαπίστωσε το αδιέξοδο, καθώς είδε τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) να αποψιλώνονται από νοσηλευτές και εξέδωσε σχετική εγκύκλιο, για να «φρενάρει» το επόμενο κύμα εξόδου. Νέα εγκύκλιο με στόχο να παγώσουν μετατάξεις και αποσπάσεις νοσηλευτών εξέδωσε άμεσα και η νέα υπουργός Υγείας κ. Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.

Σήμερα, οι κενές οργανικές θέσεις νοσηλευτών αγγίζουν τις 6.700 (πρόκειται για το 25 - 30% του συνόλου, αν και οι πραγματικές ανάγκες σε νοσηλευτικό προσωπικό αγγίζουν τους 15.000 εργαζομένους, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές νοσηλευτές), ενώ ο αριθμός των ανέργων νοσηλευτών αγγίζει τους 6.000, σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Νοσηλευτών Ελλάδας. «Τα προβλήματα μεγεθύνονται στα μεγάλα δημόσια νοσοκομεία της Αθήνας, αν σκεφτεί κανείς ότι π. χ. στον Ευαγγελισμό υπάρχουν 300 νοσηλευτές για 1.020 κλίνες», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Νοσηλευτών Ελλάδας κ. Αρης Δάγλας.

Αποτέλεσμα της ανορθολογικής διαχείρισης του προσωπικού είναι να αιμορραγούν τα μεγάλα νοσοκομεία, όπως το Λαϊκό, ο Ευαγγελισμός, το Αττικόν, στα οποία καταγράφονται δραματικές ελλείψεις.

Τον περασμένο Ιούλιο (8/7/2009), η ΠΟΕΔΗΝ έστειλε έγγραφο στον τότε υπουργό Υγείας, κ. Δ. Αβραμόπουλο, στον οποίο κατήγγειλε ότι παρά τις εγκυκλίους που απαγορεύουν αποσπάσεις νοσηλευτικού προσωπικού σε καθήκοντα αλλότρια της ειδικότητάς τους παρατηρήθηκαν πολλές μετακινήσεις σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Ενδεικτικά, ο Σύλλογος Εργαζομένων του Γενικού Νοσοκομείου Κομοτηνής κατήγγειλε τη μετάταξη τριών νοσηλευτριών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε διοικητικές θέσεις, ενώ στο νοσοκομείο Χαλκιδικής καταγγέλθηκε η απόσπαση τραυματιοφορέα σε βουλευτικό γραφείο της ίδιας περιφέρειας. Επίσης, καταγγέλθηκε απόσπαση μιας νοσηλεύτριας από το Κέντρο Υγείας Ηγουμενίτσας στη νομαρχία και άλλης νοσηλεύτριας σε γραφείο πρώην στελέχους του υπ. Οικονομικών. Μετατάξεις νοσηλευτικού προσωπικού στη διοικητική υπηρεσία του Δρομοκαΐτειου έγιναν κατά τα τελευταία πέντε χρόνια. Για ορισμένες από αυτές τις μετακινήσεις σε θέσεις γραμματειακής υποστήριξης παράλληλα με την άσκηση των νοσηλευτικών καθηκόντων παρενέβη το υπουργείο Υγείας και ζήτησε την ανάκλησή τους.

Εκμεταλλεύονται τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα

Αρκετοί διορισμένοι στον νοσηλευτικό τομέα εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα που τους παρέχει ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας -πάντως τα συνδικαλιστικά όργανα έχουν ζητήσει να μην ισχύει αυτός ο κώδικας για τα νοσοκομεία- επιτρέποντάς τους να μετατάσσονται σε ομοιόβαθμες θέσεις παραϊατρικού αλλά και διοικητικού προσωπικού. «Αρκετοί διοικητές νοσοκομείων εγκρίνουν άτυπα μετακινήσεις νοσηλευτικού προσωπικού επικαλούμενοι την ανάγκη τους για διοικητική υποστήριξη», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Νοσηλευτών Ελλάδας κ. Δάγλας. Επιπλέον, αρκετές από τις μετατάξεις και αποσπάσεις γίνονται παρατύπως πρόωρα, δηλαδή μόλις ένα εξάμηνο μετά τον διορισμό, ενώ προϋπόθεση αυτών των διαδικασιών είναι να έχει συμπληρώσει ο εργαζόμενος ήδη δύο χρόνια στο νοσηλευτικό τομέα, κατά τα οποία θεωρείται δόκιμος. Σύμφωνα με την τελευταία απογραφή προσωπικού του ΕΣΥ που πραγματοποιήθηκε το 2005, στα δημόσια νοσοκομεία υπηρετούν 580 μόνιμοι νοσηλευτές Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και 18.000 Τεχνικής Εκπαίδευσης, ενώ 18.100 άτομα εργάζονται ως βοηθοί νοσηλευτών και είναι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 6.350 βοηθοί κατηγορίας ΥΕ (Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης). Επισημαίνεται ότι σχεδόν 1.000 - 1.200 άτομα του νοσηλευτικού κλάδου συνταξιοδοτούνται σε ετήσια βάση και περίπου 1.200 προσλαμβάνονται κάθε χρόνο. Επιπρόσθετα, από το σύνολο του προσωπικού των δημόσιων νοσοκομείων υπολογίζεται ότι περίπου 3.000 άτομα εργάζονται μέσω του προγράμματος Stage, ενώ 1.300 είναι συμβασιούχοι οκταμήνου. Το πρόβλημα του ελλείμματος επιτείνεται από το γεγονός ότι για κάθε θέση νοσηλευτή που μένει κενή δεν προκηρύσσεται αυτομάτως

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

01/11/2009

Ρεκόρ οι ιδιωτικές δαπάνες υγείας (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ)

«Λόγω έλλειψης στοιχείων αδυνατούμε να υλοποιήσουμε τους λογαριασμούς υγείας που έχει προτείνει ο ΟΟΣΑ για τις χώρες–μέλη του, ώστε να είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη», τονίζει στην «Κ» ο συντάκτης της έκθεσης, Μπάμπης Οικονόμου.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι η Ελλάδα έχει τις υψηλότερες ιδιωτικές δαπάνες υγείας (3,5% του ΑΕΠ), μετά τις ΗΠΑ, την Ελβετία και το Μεξικό. «Η χώρα μας έχει όμως μια ιδιαιτερότητα, το 90% των χρημάτων που καταβάλλουν οι ιδιώτες αφορούν άμεσες πληρωμές, οι οποίες στις άλλες χώρες γίνονται μέσω της ιδιωτικής ασφάλισης».

Οπως προκύπτει από την έκθεση του ΟΟΣΑ, οι ελλείψεις νοσηλευτικού προσωπικού φθάνουν το 40% του συνολικού αριθμού. Μόνο το 5% του ιατρικού προσωπικού του δημόσιου τομέα στελεχώνει Κέντρα Υγείας και μόνο το 2,5% των Ελλήνων γιατρών έχουν την ειδικότητα της γενικής ιατρικής.

– Οι δυσλειτουργίες του ΕΣΥ έχουν επίπτωση στο προσδόκιμο επιβίωσης;

– Στην έκθεση γίνεται εκτίμηση όσον αφορά τα αποτελέσματα της φροντίδας στην υγεία του πληθυσμού. Το 1990 είχε εκτιμηθεί ότι, εάν οι πόροι είχαν χρησιμοποιηθεί τόσο αποδοτικά όσο στα πιο προηγμένα κράτη, υπήρχε περιθώριο βελτίωσης του προσδόκιμου ζωής περίπου 0,8 - 0,9 έτη. Σήμερα η απόσταση από τις χώρες αυτές μεγαλώνει και κυμαίνεται από 1,7 έως 3 χρόνια.

– Τι προτείνεται στην έκθεση;

– Προτείνονται συγκέντρωση αρμοδιοτήτων σε ένα υπουργείο, έλεγχος της ιατρικής δημογραφίας (η χώρα διαθέτει 64.000 γιατρούς), προσλήψεις νοσηλευτικού προσωπικού. Απαιτείται βελτίωση της διοίκησης με την τοποθέτηση μάνατζερ και τροποποίηση του τρόπου αμοιβής των γιατρών που συμβάλλονται με τα ασφαλιστικά ταμεία. Η δημιουργία του ιατρικού φακέλου του ασθενούς, που θα τον ακολουθεί παντού, πρέπει να συνδυαστεί με την οργάνωση ενός συστήματος παραπομπής, ώστε να μην απευθύνονται όλοι ανεξέλεγκτα στα νοσοκομεία.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.