Jump to content

[θεατρo] Βάσσα


Recommended Posts

Βάσσα

Δράμα του Μαξίμ Γκόργκι

Σκηνοθ.: Στ. Λιβαθινός.

Παίζουν: Μπ. Αρβανίτη, Μ. Βακούσης, Κ. Γαλανάκης, Μ. Καλλιμάνη, Αν. Κουτσαφτίκη, Δ. Παπαδόπουλος.

Μετάφρ.: Χρ. Προκοπάκη. Σκην.-κοστ.: Ελ. Μανωλοπούλου. Μουσ.: Θ. Αμπαζής. Φωτ.: Αλ. Αναστασίου.

Διάρκεια 135'

---χωρίζεται σε δυο μέρη, το πρωτο μέρος είναι μεγαλύτερης διάρκειας.Στο διάλειμμα προσφέρεται καφες.

θέατρο ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ

Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727

(η σκηνή βρίσκεται στο κέντρο και οι θεατές κάθονται στις τέσσερις πλευρές )

Βραδ: Τετ. (λαϊκή), Κυρ. 8 μ.μ., Πέμ., Παρ., Σάβ. 9 μ.μ

εισιτήρια: € 22, λαϊκή: € 18, φοιτ.: € 15.

πρόγραμμα: 7 ευρώ (καλό , με πληροφορίες για το Γκόρκι, για την πορεία του έργου και τις

διασκευές του και φωτο από την παράσταση)

υπόθεση:

Υπό τη βαρειά ανάσα του μελλοθάνατου πατέρα, η Βάσσα προσπαθεί - άλλοτε ως αμαρτωλή

κι άλλοτε ως ευλογημένη - να διαφυλάξει την περιουσία για χάρη των 3 παιδιών της.

Εχει δυο γιους (ο ένας δυσμορφος και παντρεμένος με την πανέμορφη Λουντμίλλα κι ο άλλος με

τον πόθο να φύγει με τη γυναίκα του στη Μόσχα για να πραγματοποιήσει τα όνειρά του) 

και μια κόρη , που είχε φύγει  απο νωρίς  για τη Μοσχα.

Γύρω από την οικογένεια της Βάσσα βρίσκονται ο  ο αδερφός του μελλοθάνατου , που

θέλει να πάρει το μεριδιό του και να φύγει , ο επιστάτης της –πατέρας της Λουντμίλλας – και δεξί της

χέρι, ίσως μόνον αυτόν εμπιστεύεται – μια μακρινή συγγενής και μια υπηρέτρια ,οι οποίες εχουν «φυλακιστεί» από τη

Βάσσα , που τις εκβιάζει και τις χειραγωγεί...

Η Βάσσα «αγωνίζεται» για τα παιδιά της .

Ό,τι κάνει το κάνει  προκειμένου να μην χαθεί τιποτα από την πατρική περιουσία .

Απογοητεύεται , θυμώνει , πεισμώνει όταν διαπιστώνει οτι οι θυσίες της και οι αμαρτίες της σκοντάφτουν

στην πρόθεση φυγής των δυο γιων.

Νιώθει οτι είναι αχάριστοι και τότε στρέφει την αγάπη της

στη μοναχοκόρη της και στην νύφη της...

Βάσσα:δυναμική, σκληρή γυναίκα κι έξυπνη...η εξυπνάδα της ,ίσως, προκύπτει από τη θέση

της γυναίκας εκείνη την εποχή: την ανασφαλή θέση που θα περιέλθει με το θάνατο

του αντρός της.

Η Βάσσα , με το θάνατο του άντρά της , κανονικά δεν θα είχε

δικαίωμα στην περιουσία για την οποία μόχθησε.Κουράστηκε πολύ με τον άντρά της για να "δημιουργηθούν"

σε εκείνο το απομακρυσμένο χωριό της Ρωσίας .

Δικαίωμα πια στην περιουσία θα είχαν οι κληρονόμοι.

Για χάρη των παιδιών της, εξολοθρεύει τον αδερφό του άντρα της όταν διαπιστώνει την

ματαιόδοξη στάση του.

Για χάρη της πατρικής περιουσίας «εξολοθρεύει» τους γιούς της, όταν διαπιστώνει την

τάση φυγής τους για τη Μόσχα.

Και τελικά,

της απομένουν η κόρη και η νύφη της , και ας μην ξεκίνησε με αυτον το συλλογισμό...

Ενα σκληρό έργο,

κάθε ρόλος είναι μια ολοκληρωμένη τραγωδία...

Όλοι υποφέρουν , όλοι είναι τραγικοί ήρωες ...

Τους έλαχε να ενώσουν τις τραγωδίες τους μεσα στο αποπνικτικό κλοιό της οικογένειας της Βάσσα,

στην απομονωμένη και πληκτική ρωσική επαρχία...

Συμβιβασμοί, υποχωρήσεις, κατάπνιξη αισθημάτων , υπομονή, ραδιουργίες κι εκβιασμοί...

Για τους γιους, η μετοικηση στη Μόσχα φάνταζε σαν τη λύτρωση...

Για τη Βάσα , η διαφύλαξη της περιουσίας φάνταζε αρχικά ως λύτρωση...

όμως, μετά τη διαπίστωση οτι οι γιοι δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες της,

η εστίαση στην κόρη και τη νύφη έγινε γιαυτην Η  Λύτρωση!

Ενα σκληρό έργο....Δεν σου αρέσει να "χώνεις" τη μύτη σου σε αυτην την οικογένεια,

αλλά δεν μπορείς να αντισταθείς...μένεις εκείς και παρακολουθείς τα μέλη της οικογένειας

στα καλά και στα άσχημα....

(προσωπικά, διέκρινα και έναν τόνο φεμινισμού στο έργο,που ξεκινά 

με την αγωνία της Βάσσα ότι θα περιέλθει σε ανασφάλεια μετά το θάνατο του άντρά της

και καταλήγει  στην τελική συμφωνία συνύπαρξης μεταξύ των γυναικών...)

κάποια σκηνοθετικά ευρήματα συνέβαλαν στη σκληρή ατμόσφαιρα του έργου:

σιδερένια ρολά που ανεβοκατεβαίναν...ρολά που απομόνωναν την οικογένεια από τον έξω κόσμο ή ρολά που

απομονωναν κάποια μέλη της οικογένειας από τα υπόλοιπα...

κρυφά συρτάρια που έκρυβαν τα όνειρα και τις επιδιώξεις του κάθενος...

Το κείμενο είναι πολύ ενδιαφέρον.

Πολύ ωραίες ερμηνείες!

Κατά τη γνώμη μου, όλοι οι ηθοποιοί ανταποκρίθηκαν με πολλή συνέπεια στους ρόλους τους!

(Για μένα, ξεχώρισαν:

ο Βακούσης στο ρόλο του επιπόλαιου θείου,

η Τζ.Παπαδοπούλου στο ρόλο της καταπιεσμένης νύφης

η Μ.Καλλιμάνη στο ρόλο της κοσμοπολίτισσας κόρης

Με εντυπωσίασε και η Ευτ.Γιακουμή στο ρόλο της φοβισμένης υπηρέτριας Λίπα,

που άν και μικρός ο ρόλος της κατάφερε με τη φωνή της, τη στάση του σώματος

και τους μορφασμούς του προσώπου τους να τον αναδείξει ακόμη περ/ρο)

Νομίζω οτι  είναι ένα πολύ ενδιαφέρον δραματικό έργο, το οποίο

"δουλέυτηκε" σκηνοθετικά και ερμηνευτικά με αξιόλογο τρόπο.

4 /5

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.