Jump to content
Sign in to follow this  
Clemence

Χαράλαμπος Μ. Μουτσόπουλος: Απόψεις - Για αυτιά που δεν ακούν

Recommended Posts

Hμερομηνία δημοσίευσης: 23-09-07

Ατέλειες του συστήματος παροχής ιατρικής εκπαίδευσης και του ΕΣΥ

Σύγκριση με την κατάσταση που επικρατεί κυρίως στις αγγλοσαξονικές χώρες

Του Νικανδρου Μπουρα*

Χαράλαμπος Μ. Μουτσόπουλος

Απόψεις - Για αυτιά που δεν ακούν

εκδ. Α. Α. Λιβάνη, σελ. 190

Το βιβλίο του Καθηγητή της Παθολογικής Φυσιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Χαράλαμπου Μουτσόπουλου περιέχει μια συλλογή από δημοσιευμένα άρθρα στόν Τύπο και ομιλίες που έγιναν σε επιστημονικές εκδηλώσεις. Τα δημοσιεύματα έχουν ταξινομηθεί κατά ενότητες: Ιατρική Εκπαίδευση, Οργάνωση Συστημάτων Υγείας, Ερευνα και Διοίκηση Πανεπιστημίων.

Ο Χαράλαμπος Μουτσόπουλος επεξεργάζεται συστηματικά τους παραπάνω τομείς, κάνοντας συγκρίσεις με άλλες χώρες και κυρίως με τις αγγλοσαξονικές. Με την ορθολογική και μαχητική του σκέψη, εντοπίζει τις πολυπληθείς ατέλειες των συστημάτων ιατρικής εκπαίδευσης και παροχής Υπηρεσιών Υγείας στην Ελλάδα και προτείνει λύσεις τεκμηριωμένες και βασισμένες στις σύγχρονες διεθνείς τάσεις που γνωρίζει από την ευρεία εμπειρία του στην Αμερική και την συνεχή συνεργασία του με μεγάλα κέντρα του εξωτερικού.

Είχα διαβάσει κατά καιρούς μερικά από τα άρθρα του βιβλίου όταν πρωτοδημοσιεύθηκαν. Αλλά όταν τα ξαναδιάβασα παρουσιασμένα συστηματικά με κατέλαβε μια μεγάλη θλίψη και απέραντη απογοήτευση. Λείπω από την Ελλάδα 35 χρόνια και παρ’ όλο που, ώς ένα σημείο, παρακολουθώ τις εξελίξεις στη χώρα μας δεν είχα συνειδητοποιήσει το τεράστιο κενό στο οποίο βρίσκεται η ιατρική εκπαίδευση με την έλλειψη ενιαίου εκπαιδευτικού προγράμματος για τους ειδικευόμενους και την αποσπασματική μετεκπαίδευση των υπαρχόντων γιατρών. Η οργάνωση και λειτουργία των συστημάτων παροχής Υπηρεσιών Υγείας εμφανίζεται να βρίσκεται σε κατάσταση απόλυτης σύγχυσης.

Περιορισμένη επιτυχία

Χωρίς αμφιβολία, έγιναν κατά καιρούς κάποιες προσπάθειες βελτίωσης, που όμως είτε απέτυχαν είτε είχαν μερική μόνον επιτυχία. Τα ίδια προβλήματα, όπως τα ήξερα από τρεις και πλέον δεκαετίες, εξακολουθούν στην ουσία να διαιωνίζονται μέχρι σήμερα. Η πρώτη μελετημένη προσπάθεια από τον Σπύρο Δοξιάδη, τη δεκαετία του ’70, να αναμορφώσει την κατάσταση στην Υγεία έληξε άδοξα πριν ακόμη αρχίσει. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας, όπως τέθηκε μάλλον βεβιασμένα σε εφαρμογή την δεκαετία του ’80, ήταν αμφισβήτητα ένα μεγάλο θετικό βήμα με συμβολή όμως πολύ περιορισμένη, αφού βασίστηκε περισσότερο σε πολιτικά κριτήρια παρά σε ορθολογικό προγραμματισμό. Από τις άλλες χλιαρές προσπάθειες πού έγιναν κατά καιρούς ξεχωρίζουν η απόπειρα του Αλέκου Παπαδόπουλου να επιφέρει κάποιες ενδιαφέρουσες διαρθρωτικές αλλαγές, που στη συνέχεια και αυτές εξανεμίστηκαν. Ολα αυτά διαδραματίζονται σε εποχή πού η Ελλάδα διαθέτει όσο ποτέ άλλοτε αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό σε γιατρούς, νοσηλευτές, διοικητικούς και επιστήμονες, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Η εύλογη ερώτηση είναι γιατί τόσα πολλά χρόνια μετά την μεταπολίτευση η κατάσταση στο χώρο της Υγείας στην Ελλάδα βρίσκεται σε αυτό το χάλι; Γιατί να βρίσκεται τόσο πίσω από τον υπόλοιπο Δυτικό κόσμο; Γιατί να υπάρχει αυτό το χάος ανάμεσα στους ασθενείς, τους γιατρούς, τους φοιτητές και το κράτος; Ο Χαράλαμπος Μουτσόπουλος υπονοεί ότι υπάρχουν κάποιες ισορροπίες που ενδεχομένως βολεύουν «όλους» και που δεν θέλουν να τις διαταράξουν. Αραγε, είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι, ακόμη κι εμείς του εξωτερικού; Θα μπορούσαν μεμονωμένες προσπάθειες με τη δυναμικότητα και την προκλητικότητα του Χαράλαμπου Μουτσόπουλου να έχουν αποτέλεσμα; Πιθανώς ναι, όπως διαφαίνεται από τα «Προλεγόμενα», iσως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια του βιβλίου. Σε αυτό το κομμάτι, ο Χαράλαμπος Μουτσόπουλος καταθέτει την προσωπική του μαρτυρία για τη συνεισφορά του στη δημιουργία του Τμήματος Παθολογίας στο ξεκίνημα της Ιατρικής Σχολής Ιωαννίνων. Αρχίζοντας από το μηδέν, ο Χαράλαμπος Μουτσόπουλος με τις ικανότητες, την αποφασιστικότητα, την σκληρή δουλειά και την ηγετική του προσωπικότητα ενέπνευσε τους αρχικούς συνεργάτες του, επηρέασε το πανεπιστημιακό αλλά και τοπικό περιβάλλον του και κατόρθωσε να αποσπάσει την διεθνή αναγνώριση.

Οι προτάσεις

Υπάρχουν όμως και ορισμένα σημεία στο βιβλίο του Χαράλαμπου Μουτσόπουλου για τα οποία θα μπορούσαν να διατυπωθούν κάποιες επιφυλάξεις, π.χ. οι προτεινόμενες λύσεις για τα ράντζα στις εφημερίες των νοσοκομείων της Αθήνας, πρόβλημα πολύ περισσότερο περίπλοκο απ’ όσο παρουσιάζεται. Το τελευταίο κεφάλαιο αναφέρεται στο όραμα δημιουργίας «Μη Κρατικής Μη Κερδοσκοπικής Ιατρικής Σχολής και Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου». Γιατί άραγε δεν έχουμε δει παρόμοιες προσπάθειες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Μήπως είναι η Ελλάδα συγγενέστερη στο αμερικανικό πρότυπο;

Πιστεύω ότι οι «Απόψεις» του Χαράλαμπου Μουτσόπουλου πρέπει να διαβαστούν απ’ όλους όσοι έχουν ενδιαφέρον για την κατάσταση στα θέματα Υγείας στην Ελλάδα. Συμφωνούντες και διαφωνούντες να καταθέσουν τις απόψεις τους, μήπως και στην τωρινή φάση της πλήρους αποτελμάτωσης στο χώρο της Υγείας υπάρξει κάποια κινητικότητα και δούμε επιτέλους κάποια θετικά αποτελέσματα.

* Ο κ. Νίκανδρος Μπούρας είναι καθηγητής της Ψυχιατρικής στό Institute of Psychiatry του King’s College του Λονδίνου.

www.kathimerini.gr

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

ξεκινάς κριτικάροντας το σύστημα,ενώ εσύ ο ίδιος είσαι προβληματικός.λίγη αυτογνωσία.ας μη γίνω άλλο κακιά...

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Όχι Νίκη, πρέπει να γίνουμε κακιές! Κάποια πράγματα που συμβαίνουν στην έδρα του είναι το λιγότερο τραγελαφικά!

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

φοιτητές ακόμη κι έκλαιγαν λόγω της συμπεριφοράς του ίδιου και των συνεργατών του.δεν μπορεί να καταλάβει ότι με τα παραπάνω εκτίθεται?

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Δίνει προτάσεις για να οργανώσουμε το σύστημα υγείας τη στιγμή που ο ίδιος όχι μόνο δεν μπορεί να οργανώσει μία έδρα αλλά τελικά "κάνει" την Παθολογική Φυσιολογία ένα μάθημα που το περνάς μόνο και μόνο για να το περάσεις, ενώ στην πραγματικότητα είναι ένα πολύ σημαντικό μάθημα!

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

και πού να ήσουν εκεί στην παθολογία του 6ου...

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους
και πού να ήσουν εκεί στην παθολογία του 6ου...

α, εγώ ήμουν. και έχω να πω ότι πέρασα χάρμα. όπως λέει και ο ίδιος στις επισκέψεις του είναι ο πιο καλός δάσκαλος, ο πιο διεθνής και επιπλέον είναι Και σεξουαλικός τύπος (πάντα σύμφωνα με τον ίδιο)

ζεις σκηνές έντονου παραλογισμού, που καμία άλλη κλινική δεν μπορεί να σου προσφέρει...

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Εγώ, πάντως, έτσι όπως είδα τον τίτλο κομμένο στη λίστα των 'latest discussions', νόμισα πως πέθανε και του έκαναν 'επιμνημόσυνο' topic... :)

Η παφύς είναι ένα κατεστραμμένο μάθημα στην ιατρική αθηνών και όσοι το διδάσκουν, είναι οι κυρίως υπεύθυνοι που δεν έχουμε αίσθηση της νοσολογίας. Νομίζω πως όσοι έχουν μελετήσει καλά παθολογική φυσιολογία, είναι σε θέση να κατανοούν τη σημειολογία της νόσου και κατ' επέκταση τη θεραπευτική της αντιμετώπιση. Μα η έδρα απλά ... χέστηκε για την ουσία του μαθήματος, με αποτέλεσμα η παθολογία και η θεραπευτική στα κλινικά έτη να φαντάζουν γολγοθάς αποστήθισης.

Για την παθολογία δεν έχω άποψη, καθώς έτυχα σε άλλες κλινικές, μα έχω ακούσει τα απίστευτα... Κρίμα! Μα, αλήθεια, πώς την εννοούν την υστεροφημία οι καθηγητές μας;

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Υπήρχε την προηγούμενη εβδομάδα ένα άρθρο που παρέθετε κάποιες απόψεις του καθηγητή μας Κου Μουτσόπουλου σε μια κυριακάτικη εφημερίδα, το γενικό περιεχόμενο των οποίων οδηγούσε στο συμπέρασμα ότι οι προπτυχιακές γνώσεις που παρέχονται και η εκπαίδευση των ειδικευομένων είναι για τα μπάζα, αν και υπάρχουν αξιόλογοι "δάσκαλοι", όπως ο ίδιος...Μιλούσε για αλαζονεία των εκκολαπτόμενων ιατρών, για αδιαφορία, για αδυναμία του "καθηγητικού κατεστημένου" να εμπνεύσει το νέο ιατρό, για απόσταση που κρατούν οι "έχοντες τη γνώση, οι "δάσκαλοι" (φυσικά οι άλλοι..) από τους νεότερους και έτσι "δε μεταλαμπαδεύουν τη γνώση", για δυσλειτουργία του συστήματος εφημεριών και της κλινικής εκπαίδευσης των φοιτητών και των ειδικευομένων λόγω της "ωχαδερφικής" στάσης των "νέων ιατρών", που τα θέλουν όλα εύκολα και έχουν στόχο τον εύκολο πλουτισμό κτλ, κτλ, κτλ...

Έτος 2002, αρχές Δεκεμβρίου, γυναικολογία Μιχαλά, Τρίτη απόγευμα, αμφιθέατρο, ομιλία Μουτσόπουλου για ΣΕΛ/αντιφωσφολιπιδικό και εγκυμοσύνη. Μετά την προσφώνηση του Καθηγητού Μουτσόπουλου από τον Μιχαλά ξεκινά ο "ταπεινός και μη αλαζών" Κος Μουτσόπουλος: "Αγαπητέ συνάδελφε," - ένας ο τακτικός καθηγητής! - "..κυρίες και κύριοι.." - αμφιθέατρο γεμάτο Αναπληρωτές καθηγητές, επίκουρους, λέκτορες, γιατρούς του ΕΣΥ.. - "..νέοι γιατροί..." Σε επόμενο σημείο "..θα δεχθώ ερωτήσεις μόνο από εσάς συνάδελφε..", απευθυνόμενος στο Μιχαλά. Σε ερώτηση επίκουρου "..με την ευκαιρία της παρουσίας και πολλών φοιτητών.." η απάντηση ήταν "..δεν θα απαντήσω σε γελοίες ερωτήσεις, οι φοιτητές σας ας ανοίξουν τα βιβλία τους να διαβάσουν..".

Δύο διαφορετικοί άνθρωποι...

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Μιλάει ο Μουτσόπουλος περί αλαζωνείας, τη στιγμή που δε δέχεται για εκπαίδευση 4ετείς και που εμφανίζεται 1-2 φορές στους φοιτητές κατα τη διάρκεια του τριμήνου.

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

ελα ρε υπάρχει τέτοιο τόπικ;

πάντως το βιβλίο είναι στην καλύτερη μέτριο, αφού στην ουσία δεν πρόκειται για κάτι καινούριο αλλά για ένα compilation των συνεντεύξεων που έχει δώσει ο συγγραφέας στις διάφορες εφημερίδες κατά καιρούς. Οπερ σημαίνει ότι δεν έχει καμία απολύτως δομή αφού κάθε συνέτευξη είναι και ξεχωριστό κεφάλαιο.

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

By the way he is professor since the 80's. What did he do to address these issues???

A big fat NOTHING!!!

Τροποποιήθηκε από gmits

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Είχαμε και στην Πάτρα μια τέτοια καθηγήτρια που είχε την έδρα "εργαστηριακής αιματολογίας" μοναδική στα χρονικά των ελληνικών πανεπιστημίων απ'όσο ξέρω.

Η κυρία καθηγήτρια λοιπόν, σύζυγος κύριου καθηγητή στο ίδιο τμήμα, δεν έκανε άλλη δουλειά στα μαθήματά της από το να απαξιώνει το σύστημα στην Ελλάδα που τόσο ωραία την είχε βολέψει.

Η έδρα καταργήθηκε μετά τη συνταξιοδότησή της που συνέπεσε με την αλλαγή του προγράμματος σπουδών στο τμήμα της Πάτρας.

Κι εγώ αναρωτιέμαι, όλοι αυτοί οι παρόμοιοι μάλλον ικανοί αλλά και επηρμένοι κύριοι και κυρίες, ξεδιάντροποι είναι ή ψυχασθενείς;

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους
Κι εγώ αναρωτιέμαι, όλοι αυτοί οι παρόμοιοι μάλλον ικανοί αλλά και επηρμένοι κύριοι και κυρίες, ξεδιάντροποι είναι ή ψυχασθενείς;

νομίζω είναι ξεδιάντροποι ψυχασθενείς

Μοιράσου αυτή τη δημοσίευση


Σύνδεσμος στη δημοσίευση
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντησε σε αυτό το θέμα...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Δημιουργία νέας...