Jump to content

[ΤΑΙΝΙΟΚΡΙΤΙΚΗ] Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους


Recommended Posts

"No Country For Old Men" 90.gif

Των Τζόελ και Ήθαν Κόεν

Με τους Τζος Μπρόλιν, Τόμι Λι Τζόουνς, Χαβιέ Μπαρδέμ, Κέλυ Μακντόναλντ, Γκάρετ Ντίλαχαντ, Γούντι Χάρελσον, Μπάρυ Κόρμπιν κ.α.

Ο Λουέλιν Μος (Μπρόλιν) κάνει ένα μοιραίο λάθος: όταν κατά τη διάρκεια του κυνηγιού στην έρημο "σκοντάφτει" πάνω στα μακάβρια απομεινάρια ενός ξεκαθαρίσματος λογαριασμών, δε χάνει την ευκαιρία να αποσπάσει μια βαλίτσα με 2 εκατομμύρια δολλάρια σε μετρητά. Τη βαλίτσα αυτή αναζητούν οι "νόμιμοι" ιδιοκτήτες της και προσλαμβάνουν το διαβόητο πληρωμένο δολοφόνο Αντόν Σιγκούρ (Μπαρδέμ) για να τους την επιστρέψει. Πολύ σύντομα ο Λουέλιν θα βρεθεί ανηλεώς κυνηγημένος από την ασταμάτητη φονική μηχανή που λέγεται Σιγκούρ, ενώ πίσω στην πόλη του ο Σερίφης (Τζόουνς) μαζί με τον "περιορισμένης ευθύνης" βοηθό (Ντίλαχαντ) και τη νεαρά κυρία Μος (Μακντόναλντ) θα προσπαθήσουν να το βοηθήσουν να ξεφύγει προτού το βρει ο αδίστακτος διώκτης του...

And for what? For a little bit of money. There's more to life than a little money, ya know. Don'tcha know that? And here ya are. And it's a beautiful day. Well. I just don't understand it.

- Marge Gunderson, "Fargo"

Τρεις κινητήριες δυνάμεις ωθούν τους πρωταγωνιστές του κοενικού σύμπαντος: το χρήμα, το μουνί και η ηλιθιότητα. Όταν αυτά τα τρία μπλεχτούν μεταξύ τους, όπως αναπόφευκτα συμβαίνει, θέτουν σε λειτουργία τα γρανάζια αυτού που συχνά αποκαλούμε "μοίρα", "τύχη", "πεπρωμένο". Η κατάληξη δεν είναι ποτέ ευτυχής, σπανίως δίκαιη, συχνά ταιριαστή, πάντοτε βουτηγμένη στο (μόνο) αίμα.

... it was like we was both back in older times and I was on horseback goin' through the mountains of a night. Goin' through this pass in the mountains. It was cold and there was snow on the ground and he rode past me and kept on goin'. Never said nothin' goin' by. He just rode on past... and he had his blanket wrapped around him and his head down and when he rode past I seen he was carryin' fire in a horn the way people used to do and I could see the horn from the light inside of it. 'Bout the color of the moon.

Είμαι σίγουρος ότι η (εξαιρετική) παρουσία του Τόμυ Λι Τζόουνς συμβάλλει σ' αυτό, αλλά έχω την πεποίθηση ότι το "Καμιά Πατρίδα" είναι κατά μια, έστω τραβηγμένη, έννοια το μακρινό, υπερ-βίαιο, σκοτεινό ξαδερφάκι του "Τρεις Ταφές του Μελκιάδες Εστράδα". Και εκεί όπως εδώ ο ηλικιωμένος σερίφης έρχεται αντιμέτωπος με την ηθική (ή την έλλειψη τέτοιας) της νέας εποχής, του σημερινού κόσμου, ενός κόσμου που για εκείνον δε βγάζει νόημα, που δε σταματά ποτέ να τον εκπλήσσει δυσάρεστα και που το παιχνίδι της ζωής διέπεται από εντελώς καινούριους, ριζικά διαφορετικούς κανόνες και απολύτως νοσηρές, αμείλικτες τιμωρίες γι' αυτούς που τους παραβιάζουν. Για να συνεχίσει το έργο του, ζητά να αντλήσει δύναμη από την ανάμνηση των προκατόχων του, των "παλιών", του πατέρα, του παππού και του προπάππου, το ήθος, η αξιοπρέπεια και η εντιμότητα των οποίων αποτελεί γι' αυτόν λίκνο στο σκοτάδι.

Αν και θα ακούσετε και θα διαβάσετε πολλές φορές τη λέξη αριστούργημα να συνοδεύει το "Καμιά Πατρίδα...", προσωπικά θεωρώ ότι απέχει αρκετά από αυτό το κοσμητικό, αφενός εξαιτίας του απότομου, αμφιλεγόμενου τέλους, αφετέρου διότι **MAJOR SPOILER- ΜΗ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΤΟ ΔΕΙΤΕ**

για έναν ήρωα την πορεία του οποίου παρακολουθούμε εξαρχής και έχουμε καταλήξει να συμπαθούμε, το εκτός κάμερας σκότωμα του Μπρόλιν ήταν λίγο απαράδεκτο

. **MAJOR SPOILER- ΜΗ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΤΟ ΔΕΙΤΕ**

Η νίκη των Κοέν στα φετινά Όσκαρ ήταν ανάλογη με εκείνη του Σκορσέζε στα περσινά. Ούτε οι μεν, ούτε ο δε είχαν γυρίσει την καλύτερη ταινία της χρονιάς, ωστόσο ήταν ανεπίτρεπτο για αμφότερους να παραμένουν χωρίς βραβείο. Η οφειλή λοιπόν εξηγεί γιατί απέσπασαν οι ίδιοι τρια αγαλματάκια (ένα εκ των οποίων έπρεπε να πάει και στον Άντερσον, έστω αυτό του σεναρίου βρε αδερφέ), ενώ το τέταρτο πήγε πανάξια στο Χαβιέ Μπαρδέμ που περνά στη σινεφιλική μνήμη ως ο "δαιμονικός φονιάς με το χειρότερο κούρεμα ever". Τα δυο τρομερά αδέλφια όμως έμοιασαν με τον Ιταλοαμερικανό θρύλο και για έναν άλλο λόγο: ό,τι είναι για το δεύτερο ο "Πληροφοριοδότης", είναι και το "Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους" για τους Κοέν, η θριαμβευτική τους επιστροφή στο σινεμά που ξέρουν να κάνουν καλύτερα.

...And in the dream I knew that he was goin' on ahead and he was fixin' to make a fire somewhere out there in all that dark and all that cold, and I knew that whenever I got there he would be there.

And then I woke up.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

για μια ακομη φορα διαβαζω τις σκεψεις μου σε κριτικη του ΝΜ... :)

πριν εναν μηνα βλεποντας το τρειλερ της ταινιας ,χωρις να προσεξω το Κοεν,γυρισα και ειπα στην παρεα μου καλα τι ψυχοπαθολογικη ταινια ειναι αυτη? μονο τρελη θα ερχομουν να την δω..

δυο βδομαδες πριν , με επιχειρημα οτι θα δουμε μια ταινια σε ευρωπαικη πρεμιερα ,κατεφτασα κι εγω στο σινεμα μην ξεροντας τι θα δω-πριν μπουμε μου ειπαν κατι για μελλοθανατους ,επειδη εχει πεσει μοδα με κατι ντοκιμαντερ τελευταια , λεω α ντοκιμαντερ με ξεχασμενους πληθυσμους στην Αφρικη θα δουμε !!

μπαινω στην αιθουσα καθυστερημενα ...και μου ερχεται ταμπλας-οι πρωτες σκηνες μου θυμισαν το τρειλερ!! αρχισα απο μεσα μου να κραταω σημειωσεις για πιθανα βασανιστηρια στα οποια θα υπεβαλα τον υποψηφιο μελλοθανατο που επελεξε την ταινια, και ειπα ε αφου ηρθαμε ας το δουμε κι αυτο...

μετα απο την πρωτη μιση ωρα ,ειχα παθει εξοικειωση με τα ξεκοιλιασματα και επιασα τον ευατο μου να γελαει με τις απιστευτα μαυρες ατακες , μια κυρια διπλα μου εχοντας μισησει θανασιμα τον Μπαρδεμ αναρωτιοταν πως αυτο το κακο σκυλι δε θα εχει ψοφο με τιποτε ,ενω σκεφτομουν να καθιερωσω κι εγω το παιχνιδονομισμα για τις σημαντικες αποφασεις της ζωης μου-ουτε αναλυση , ουτε συζητηση , κορωνα η γραμματα .

περα απο την πλακα , η ταινια δε μου φανηκε αριστουργημα , μου φανηκε ομως πολυ Κοεν-βγαινοντας ειπα στην παρεα μου οτι μονο οι Κοεν θα μπορουσαν να γυρισουν μια τετοια ταινια για να εισπραξω τη απαντηση οτι ειναι των Κοεν.τυπικο δειγμα τους , αν και δε μου αρεσει πολυ αυτη η φιλμογραφια-αγαπημενη μου παραμενει το Οh my brother where are you-με εξαιρετη μουσικη και Κλουνει-αλλα σε καμια περιπτωση δε μπορεις να τους κατηγορησεις οτι δεν κανουν το διαφορετικο , οτι οι ανθρωποι κανουν σινεμα την τρελα τους , την ¨παρανοια ¨ τους και το απολαμβανουν !!

θα ηθελα να σταθω στον Τζοουνς , συμφωνω για την εξαιρετη ερμηνεια ,μοιαζει να ειναι ενας απο τους ελαχιστους που δε μπορει οχι μονο να κατανοησει τους νεους νομους στην απουσα ηθικη αλλα φτανει και να παραιτηθει ,οχι μονο απο την δουλεια του , αλλα και απο την ιδια την προσπαθεια ερμηνειας της παρανοιας.

νομιζω οτι η ουσια της ταινιας , αποτυπωνεται σε μια φραση που λεει-¨τοσο αιμα? γιατι? τους χαλασε η τηλεοραση και δεν ειχαν τι καλυτερο να κανουν? ¨

η αδυναμια του κοινου ανθρωπινου μυαλου να εξηγησει με την λογικη την ευκολια του σκοτωνω για το τιποτε , για την πλακα , ακομη και για μερικα λεφτα.

τα τοπια της ταινιας μονο αυτα θα μπορουσαν να ειναι, ανυδρα , ξεραιλα ,αποστειρωμενα -γαντι με τους χαρακτηρες.μου εφερε και μενα στο μυαλο τις Τρεις ταφες του Μελκιαδες Εστραδα.

ο Μπαρδεμ νομιζω οτι παναξια πηρε το Οσκαρ ερμηνειας-σε πειθει απιστευτα, το βλεμμα του ειναι απο τα πιο ψυχοπαθολογικα που εχουν υπαρξει ποτε στο σινεμα-οχι με την ζωηρη σπιρταδα του παρανοικου Νικολσον στην Λαμψη , αλλα ενα βλεμμα απαθες , εχει περασει το σημειο του συνειδητοποιω τι κανω , βρισκεται στο γουσταρω και απολαμβανω και ακολουθω τους δικους μου κανονες , δεν εξεταζω αν ειναι σωστοι η λαθος, ειναι οι ΔΙΚΟΙ ΜΟΥ κανονες απλα.το μαλλι του δινει εξτρα ποντους!! νομιζω οτι ο Μπαρδεμ θα μπορουσε να ειχε παρει Οσκαρ και για αλλες ερμηνειες του , αλλα η Ακαδημια πιθανον να τον βραβευσε τωρα ,ακριβως για την αστειρευτη ικανοτητα του της πληρους μεταμορφωσης , δηλαδη σαφως τον συμπονεις και συμπασχεις στο Θαλασσα μεσα μου , αλλα στους Μελλοθανατους ειναι πιο δυσκολο να τον αποθεωσεις γιατι ειναι καθικι ,ουτε καν καθικι μονο , ουτε καν ψυχοπαθης μονο-ενα τρομακτικο μειγμα των δυο-κι ομως του βγαζεις το καπελο και υποκλινεσαι στο ταλεντο του.

το χιουμορ ειναι μαυρο-για την ακριβεια εβενος-προσωπικα δεν ειμαι λατρης , αν αφεθεις ομως το απολαμβανεις.

δεν ηταν η καλυτερη ταινια που ειδα φετος, για μενα δεν ηταν η καλυτερη ταινια των Κοεν , ηταν ομως απο τις ταινιες που θα θυμαμαι για πολυ καιρο .

-πεθαναν απο φυσικα αιτια.

-τι φυσικα αιτια?

-της δουλεια τους.-

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Δε μου άρεσε ιδιαίτερα.

Απότομο τέλος + πολύ μικρή παρουσία του Tomy Lee Jones.

Δεν τη βρήκα να έχει ιδιαίτερο χιούμορ.

Μαύρα χάλια.

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

  • 2 weeks later...

και εγώ ακουσα πολύ ασχημα σχολια για την εν λόγω ταινία!!

αξιζει να την δουμε άραγε?

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Τρελή μούφα παιδιά!

Κάπου άρχισα να κοιμάμαι στη διάρκεια της ταινίας. Ξεκινάει καλά, αλλά μετά κάνει μια τεράααστια "κοιλιά"!

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Κι εγώ το ίδιο!!Με πήρε ο ύπνος κάπου στη μέση και ξύπνησα όταν έπρεπε να φύγουμε!!

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Όλα τα λεφτά είναι ο Ισπανός ψυχάκιας.

Κατά τα άλλα ούτε εμένα μου άρεσε. Αναρωτιέμαι γιατί πήρε τα Όσκαρ.

Έχουν σκηνοθετήσει κάτι απίστευτες μούφες οι αδελφοί Κοέν και πάλι έχουν τέτοια πέραση ... Τι να πεις !

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.