Jump to content

Oι αποκριες στην Κοζανη


Recommended Posts

Δεν κατάλαβα το μήνυμα της Μαρίζας , τι εννοεί "αδυναμίες είναι αυτές" ; Διευκρινήσεις ευπρόσδεκτες! "Τελικά το μόνο που έχουμε να φοβηθούμε είναι οι αδυναμίες μας " είχε πει κάποιος.

Bill

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

  • Απαντήσεις 71
  • Created
  • Last Reply
Δεν κατάλαβα το μήνυμα της Μαρίζας , τι εννοεί "αδυναμίες είναι αυτές" ; Διευκρινήσεις ευπρόσδεκτες! "Τελικά το μόνο που έχουμε να φοβηθούμε είναι οι αδυναμίες μας " είχε πει κάποιος.

Bill

Εννοώ ότι όσο και αν έχει "ξεφύγει" η κατάσταση όπως λές...όσο ωραία και αν είναι κατα τη γνώμη σου τα άλλα καρναβάλια...όσο...όσο...όσο...εμένα μου αρέσει το Πατρινό καρναβάλι και αυτό νομίζω δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ...είναι η αδυναμία μου...πώς να το κάνουμε... ;)B):P

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Για οσους αποφασισουν να διασκεδασουν φετος τις αποκριες στην πολη της Κοζανης και να δουνε απο κοντα τα εθιμα ..να ενα σαιτ οπου μπορουν να ενημερωθουν για τα ξενοδοχεια της πολης emarright

http://www.gto.gr/gr/accomm/loc/tlist.php?...own&prov=KOZANI

σημειωση ..καλο ειναι να μην το αφησετε τελευταια στιγμη ..γιατι απο οσο ξερω περυσι η πλειροτητα ειχε φτασει στο 100% ειδικα το τελευταιο τριημερο της αποκριας!!

(τυχερος αυτος που θα καταφερει να μεταφρασει το κειμενο που ζητησα ..και φυσικα θα φιλοξενηθει στο σπιτι μου ;) )

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Την Παρασκευη 25/2 στις 7 το απογευμα θα αναψει ο Φανος της Σκ'ρκας στον δημο Θερμης (Σαλονικη ) αφου ειναι καλεσμενος απο τον δημο για αναβιωση του εθιμου.Οποιος θελει να παρει μια μικρη ιδεα για το τι θα συμβει στην Κοζανη τις επομενες βδομαδες ..μπορει να παραστει στην Θερμη την μερα που ανεφερα παραπανω :)

αναμμα φανου=φωτια , παραδοσιακη μουσικη με τα Χαλκινα Κοζανης , κιχια αλλα και τα μελη του φανου που θα χορεψουν με τις παραδοσιακες στολες και θα δωσουν ενα μικρο δειγμα απο την διασκεδαση στην Κοζανη τις μερες της Αποκριας ;)

enjoy!!

(p.s. μολις παρω το ολοκληρωμενο προγραμμα για τις εκδηλωσεις στην πολη της Κοζανης ..θα ενημερωσω :) )

φιλια emkiss

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Η Κοζανη και το εθιμο του Φανου αναβιωσε σημερα το απογευμα στην ΕΤ1 και στην εκπομπη της Μπηλιω Τσουκαλα .Ολα οσα συμβαινουν στην Κοζανη αυτη την περιοδο ..ειναι δυσκολο να αποτυπωθουν σε μια εκπομπη 2 ωρων .....αλλα οσοι την ειδαν ειχαν την ευκαιρια να παρουν μια μικρη δοση-ιδεα απο διασκεδαση στην Κοζανη την περιοδο της αποκριας και δεν εχουν παρα να το ζησουν απο κοντα ..

οσοι παλι δεν την ειδαν ...εχασαν .. :P

Σας περιμενουμε ..

Καλες Απουκρες :):anavwfwties:

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Μπηκαμε ηδη στην βδομαδα της μεγαλης Αποκριας :P

Η κινηση μεγαλη στην πολη της Κοζανης !!!Οι ντοπιοι ασχολουνται με τις τελευταιες ετοιμασιες και οι επισκεπτες βολταρουν και γνωριζουν τα τοπικα εθιμα :) αλλα και τον μοναδικο τροπο με τον οποιο ξερουν να διασκεδασουν οι Κοζανιτες αλλα και οι φοιτητες της Κοζανης B)

Εκτος απο τους χορους και τις υπολοιπες εκδηλωσεις στο κεντρο της πολης ...απο την Πεμπτη , καθε μαγαζι θα εχει και το δικο του παρτυ μασκε :anavwfwties::anavwfwties:

οποιος θελει να με δει ...ας παρει με τη σειρα ολα τα μαγαζια της Κοζανης(την Πεμπτη το βραδυ ) , ψαχνωντας για μια γκεισα (με καταλευκο προσωπο ;) )

Καλε μου Θεουλη μην ριξεις βροχουλα τις επομενες μερες ..αρκετα ξεπλυθηκε η πολη μεχρι τωρα :)

Φιλια ..καλη διασκεδαση σε ολους ..οπου κι αν ειστε ...ο,τι και αν κανετε .... emrockon

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Να το προγραμμα για τις εκδηλωσεις της Αποκριας στην Κοζανη

http://www.sourdos.gr/content.php?content.102

Have fun !! :P

και για οσους θα ζησουν απο κοντα το εθιμο των Φανων ..οριστε και ενας χαρτης της πολης με τους Φανους καθε γειτονιας

http://www.sourdos.gr/content.php?content.89

Απαραιτητος εξοπλισμος ...ανετα παπουτσια ..για πολυ χορο και περπατημα ..το κρασι και τους μεζεδες θα τους βρειτε σε καθε Φανο ..σε αφθονια :splats:

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

  • 3 weeks later...

emarup

απο του χρονου θα το κανω ;)

φετος ηταν δοκιμαστικη η προσπαθεια μου ..και μπορω να πω οτι ειχε αποτελεσματα !!

αντε και του χρονου να ειμαστε καλα .... :)

γιατι να μην ειναι ολος ο χρονος αποκρια ? ετσι κι αλλιως ..για τα πανηγυρια ειμαστε καθε μερα B):splats:

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

  • 1 year later...

parelasi062.jpg

Σε πάρα πολλά μέρη της Ελλάδας πραγματοποιούνται Αποκριάτικες εκδηλώσεις. Αυτό που γίνεται όμως στην Κοζάνη είναι το κάτι άλλο. Θα πρέπει να το βιώσετε οπωσδήποτε για να αισθανθείτε την ιδιαιτερότητά του! Όσοι (εκτός Κοζάνης) επισκεφθούν την Κοζάνη κατά το δωδεκαήμερο των εκδηλώσεων, σίγουρα θα ξαναεπισκεφθούν την Κοζάνη και την επόμενη χρονιά για να «χορτάσουν» την Κοζανιώτικη Αποκριά!

Το Κοζανιώτικο Καρναβάλι είναι θεότρελο! Σιούρδο! Η Κοζανιώτικη ντοπιολαλιά βρίσκεται στο αποκορύφωμά της και αυτό είναι το στοιχείο που την διαφοροποιεί από τις αποκριάτικες γιορτές στα άλλα μέρη της Χώρας μας.

ΠΩΣ ΝΑ ΠΑΤΕ

ΚΤΕΛ ΚΟΖΑΝΗΣ - Πρακτορείο Κοζάνης

Ε.ΓΙΑΝΝΑΡΗ 22

50100-ΚΟΖΑΝΗ

Γραφείο Κίνησης 2461035811Εκδοτήρια 2461034454 / 2461034455

Γραφείο Γεν. Τουρισμού 2461022856

ΟΣΕ Κοζάνης

Τηλ.: 246134563 - 36067

Ολυμπιακή Αεροπορία Κοζάνης

Τηλ.:2461036462

ΤΑΞΙ

Τηλ: 24610.40500

ΠΟΥ ΝΑ ΠΑΤΕ

ΠΟΥ ΝΑ ΜΕΙΝΕΤΕ

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΠΟΛΗ

ΑΛΙΑΚΜΩΝ (24610)36015/36016 ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 38 ΚΟΖΑΝΗ

ΑΝΕΣΙΣ (24610)22504 ΠΛ.ΛΑΣΣΑΝΗ 14 ΚΟΖΑΝΗ

ΕΛΕΝΑ (24610)26056/24556 ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 47 ΚΟΖΑΝΗ

ΕΡΜΙΟΝΙΟΝ (24610) 39400 ΠΛ. ΝΙΚΗΣ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ)

ΚΑΤΕΡΙΝΑ (24610)34856/38052 3ηςΣΕΠΤEΜΒΡΙΟΥ ΚΟΖΑΝΗ

ΝΕΦΕΛΗ (24610)36686-8 2oΧΙΛ.Ε.Ο ΚΟΖΑΝΗΣ-ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ

ΞΕΝΙΑ (24610)30484 ΑΕΤΟΡΑΧΗΣ1 ΚΟΖΑΝΗ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ (24610)36006 ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΟΥ11 ΚΟΖΑΝΗ

ΤΣΕΛΙΚΑΣ (24610)35997/35172 5oΧΙΛ.ΚΟΖΑΝΗΣ-ΛΑΡΙΣΑΣ

ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ (24630)53300-5 3 ΧΙΛ.ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ-ΦΛΩΡΙΝΑΣ

ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ (24650)21298/22780 ΣΙΑΤΙΣΤΑ

ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ (24630)54800 ΒΛΑΣΤΗ

ΚΟΙΝΟΤΙΚΟΣ ΞΕΝΩΝΑΣ (24630)92311 ΒΛΑΣΤΗ

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Από το Facebook

http://el-gr.facebook.com/topic.php?uid=15805166003&topic=13984

Petros

ΚΟΖΑΝΙΤΙΚΑ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΑ 1938 (αναδημοσίευση από www.sourdos.gr)

Ήταν μεγάλη η χαρά όταν βρήκαμε αυτό το άρθρο. Θεωρείται ένα από τα συλλεκτικά πλέον αποσπάσματα που μαρτυρά μια χαμένη στο παρελθόν πραγματικότητα που τώρα διαβάζεται σαν ένα πανέμορφο παραμύθι με πρωταγωνιστές τους ίδιους τους προγόνους μας. Αξίζει να αφιερώσετε λίγα λεπτά για να το διαβάσετε. Είναι τιμή του sourdos.gr να έχει στο αρχείο του τέτοια κειμήλια της Κοζανίτικης Παράδοσης. Το παρακάτω κείμενο είναι ένα άρθρο που γράφτηκε στην εφημερίδα “ΦΩΣ” στις 8 Μαρτίου του 1938. Αρθογράφος ήταν ο Γιάννης Ζήρας. Ο Γιάννης Ζήρας ήταν αρχισυντάκτης της εφημερίδας «ΦΩΣ» της Θεσσαλονίκης, που κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1912 από τον Δημήτριο Ρίζο.

[πηγή: www.hellotia.com]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΚΟΖΑΝΙΤΙΚΑ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΑ

Η εύθυμη λαϊκή μούσα: Μια σειρά από ωραία παληά τραγούδια

Εφημερίδα ΦΩΣ 8-Μαρτίου-1938

ΚΟΖΑΝΗ, (του απεσταλμένου μας)

Χάρις στην πρωτοβουλίαν του Δήμου Κοζάνης, ανεβίωσαν από της Κυριακής τα παληά καρναβάλια και όλα τα παληά έθιμα και οι εύθυμες παραδόσεις του παληού καιρού, αυτές που με λαχτάρα αναθυμούνται οι παληοί Κοζανίτες.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα περασμένα χρόνια η Κοζάνη μαζύ με την Σιάτισταν εθεωρούντο η Νίκαια της Δυτικής Μακεδονίας.

Η οργανωτική επιτροπή, αποτελούμενη εκ του Δημάρχου Κοζάνης κ. Τέρπου Αστερίου ως προέδρου και των κ.κ. Κ. Τσιτσελίκη, Δημ. Πράσσου, Δημ Καραλίβανου, Ζωγράφου Μιχ. , Δ. Δόκου, Δ. Χασάπη, Γ. Ρεπανά, Κ. Τσιώρα και Γ. Στέφου, ως μελών, έθεσε τας βάσεις των εορτών αίτινες και επέτυχαν απολύτως.

Το καταρτισθέν πρόγραμμα περιελάμβανε βραβεύσεις αμφιέσεων αρμάτων, ευθύμων ομάδων, κέντρων διασκεδάσεων, φανών και των καλλιτέρων παληών αποκρηάτικων τραγουδιών. Τι είναι αυτά τα περίφημα παληά Κοζανίτικα καρναβάλια που χαλούσαν κόσμο και ξεσήκωναν όχι μόνον τους ξενητεμένους Κοζανίτας και Δυτικομακεδόνας για να πάνε να τα ιδούν, αλλά κι’ άλλο κόσμο από όλες τες Μακεδονικές πόλεις;

Μια ατέλειωτη σειρά από συνεχείς διασκεδάσεις, τραγούδια, χορούς υπαιθρίους, σάτυρες καυστικές, μεταμφιέσεις που προκαλούσαν τρόμον και από διάφορα παιγνίδια. Παλαιά, η γιορτές αυτές εγίνοντο από την Πρωτοχρονιά μέχρι των Θεοφανείων, από δε του 1902 στην Κοζάνη μετετοπίσθησαν στες αποκρηές. Σ’ αυτό έδωσεν αφορμή η ίδρυσις του Γυμνασίου και του καλού Μουσικοφιλολογικού συλλόγου «Πανδώρα», διότι από τότε ήρχισε κάποια εξαιρετική μορφωτική πρόοδος. Επίσης η μετατόπισις οφείλεται και εις τας προετοιμασίας δια τον Μακεδονικόν Αγώνα, του οποίου επέκειτο η έναρξις.

Οι γιορτές αυτές εκαλούντο «μπουμπουσάρια». Το όνομα, όπως μας λέγει ο σοφός Κοζανίτης Χαρίσιος Μεγδανός στο βιβλίον του «Ελληνικόν Έθνος» (1812), πάρθηκε από την Έμπουσαν, ένα από τα σκοτεινά φαντάσματα τα οποία κατά την μυθολογίαν εκάλη η Εκάτη, που είχεν ως μόνην κατοικίαν τον Άδην. Η Έμπουσα αυτή είχε την ιδιότητα να αλλάζη πολλές μορφές και να μεταμφιέζεται διαρκώς. Και έτσι πότε ενεφανίζετο ως παιδί, πότε ως ημίονος, ως άγριον θηρίον που έβγαζε από το στόμα φωτιά, πότε ως σκυλί και πότε ως ωραία κόρη που έχει το ένα πόδι χάλκινο και το άλλο όνου.

Κατά τον Δημοσθένην, Έμπουσα εκαλείτο η μητέρα του Αισχίνου (εκ του «πάντα ποιείν») δια την οποίαν ελέγετο ότι ήτο κρυμμένη σε σκοτεινά μέρη και απ’ εκεί εξωρμούσε για να φοβίζη και να τρομοκρατή τα παιδιά.

Τα πολύ παληά χρόνια τα παιδιά συνεκεντρούντο εις ομίλους και εγύριζαν στα σπίτια τραγουδώντας. Ένα απ’ αυτά ή και περισσότερα, ήσαν «τραγικώς μεταμορφωμένα» με προσωπίδες, με ουρές αλεπούς, ή και με άλλες τερατώδεις μεταμφιέσεις, μιμούμενα την Έμπουσαν. Δια τον λόγον δε αυτόν ωνομάσθησαν τα παιδιάτικα αυτά παιγνίδια «μπουμπουσάρια».

Το έθιμον αυτό από τους μικρούς μετεπήδησε στους μεγάλους και έτσι διεσώθη ως τα σήμερα με διαφορετικήν ονομασίαν. Μόνον εις την Σιάτισταν εξακολουθούν να ονομάζωνται, ακόμη και σήμερα «μπουμπουσάρια».

Πάντως το είδωλον της Εμπούσης εθεωρείτο ότι φέρει την δυστυχίαν και δια τον λόγον αυτόν επί ένα χρονικόν διάστημα είχον απαγορευθεί τα βυζαντινά Εμπουσάρια.

Ας πάρωμε τώρα τα καρναβάλια της παληάς Κοζάνης, που προσεπάθησεν η οργανωτική επιτροπή να τα αναβιώση, πράγμα το οποίον και επέτυχε, διότι εύρε συνεπίκουρον αλόκληρον τον λαόν της Κοζάνης.

Κατά τας αφηγήσεις του αγαπητού φίλου και εκλεκτού λογοτέχνου δικηγόρου κ. Τσιτσελίκη, οι γιορτές αυτές άρχιζαν τα παληά τα χρόνια με τον ρουκετοπόλεμον.

Μετά τον μέγαν εσπερινόν έβγαιναν όλοι εις την μεγάλην πλατείαν, όπου εχωρίζοντο εις δύο παρατάξεις και άρχιζεν ο ρουκετοπόλεμος. Επετούσαν δηλαδή οι μεν κατά των δε πότε μπούμπες (κροτίδες που βροντούσαν) και πότε τσούφες (κροτίδες που έκαμναν ένα απλό τσαφ). Κατόπιν έρριπταν και εις τα σπήτια. Επειδή όμως έγιναν και μερικά μικροδυστυχήματα ο ρουκετοπόλεμος γρήγορα κατηργήθη.

Στην πλατεία άρχιζαν ατέλειωτα τραγούδια και χοροί. Από τα τραγούδια αυτά σημειώνουμε μερικά όπως είναι η εξομολόγησι:

Πααίνω στον πνευματικό για να ξεμολογηθώ.

Πααίνω στον πνευματικό για να ξεμολογηθώ.

Πααίνω μια πααίνω δυο και δεν τον βρίσκω μοναχό.

Την τρίτη τον απάντησα, τούπα τα κρίματα μου.

- Πόσα κοράσια φίλησες, μου λέει, ευλογημένε.

- Χίλια κοράσια φίλησα και χώρια παντρεμένες.

Κι’ η καλογρηές κι οι παπαδιές λογαριασμό δεν έχουν.

έτερον

Ο παπάς απ’ την Αγυιά, έχασε την παπαδιά.

Πήρε σβάρνα τα χωριά για να βρη την παπαδιά:

- Ψες την είδα μεσ’ τ’ αλώνι τ’ απαιζε με τον Μανώλη

- Ψες την είδα στο γεφύρι, τ’ άπαιζε με την Ζαφείρη.

Κατόπιν όλοι εσκορπίζοντο σε επισκέψεις στα σπίτια που ήσαν ανοιχτά όλες τις ημέρες εκείνες και τότε άρχιζε το γλεντοκόπι και τα τραγούδια. Απ’ αυτά λίγα σώζονται. Τα πολλά τα έχει συγκεντρώσει ο γυμνασιάρχης Αθαν. Διάφας και καθώς μου λένε, τώρα κοσμούν το λαογραφικό μουσείο της Πρωτευούσης. Μερικά μας είπαν οι Νέστορας Κυριάκος και Κώττας Καρακλάνης.

Μάνα μ’ στο περιβόλι μου,

εκεί καθόμαν κι έπλεγα

χρυσό μανδύλι κένταγα.

Επέρασαν τρεις αετοί, τρία παλληκάρια

Το ένα με μήλο με βαρεί, με το λεμόνι τ’ άλλο

Το τρίτο το μικρότερο στέκειται και μου λέγει

- Κόρη μου δεν παντρεύεσαι να πάρης παλληκάρι

έτερον

Τώρα που τα παιδιάστικα στο χορό θα τραγουδήσω

και θα πω για δυο ματάκια π’ αγαπώ

Για δυο ματούλια π’ αγαπώ, τηρώ και δεν ήταν δω.

Πάϊσαν στη βρύση για νερό και γω στη βρύση καρτερώ

Να της τσακίσω το σταμνί, να πάη στην μάνα της αδειανή.

Εκτός από τον ρουκετοπόλεμο ήσαν οι περίφημοι φανοί που σώζονται μέχρι σήμερα.

Οι φανοί είναι οι συνοικιακές φωτιές που άρχιζαν από την πρώτη Κυριακή της αποκριάς και τελείωνε την Κυριακή της Τυρινής , μεγάλης αποκριάς.

Όταν επλησίαζε να έλθη ο καιρός τα παιδιά της κάθε γειτονιάς έβγαιναν μ’ ένα πιάτο στα σπίτια της γειτονιάς τους και μάζευαν χρήματα για την αγοράν δαδιού.

“Έναν παρά για τον φανό, φώναζαν στις πόρτες και το πιάτο γέμιζαν λεπτά.”

Τα δαδιά ετοποθετούντο σε μεγάλους σωρούς κι’ ύστερα εγινόταν ολόγυρα στολισμός με σημαίες, δάφνες, γυρλάντες, χαλιά κ.λ.π.

Όταν ανάβονται οι φωτιές, αρχίζει το πανηγύρι με χορούς και τραγούδια, ολόγυρα στη φωτιά. Σ’ όλες τις γειτονιές παρατηρείται μια ευγενική άμιλλα ποία θα παρουσιάσει την ωραιότερη φωτιά.

Οι κάτοικοι της μιας συνοικίας επισκέπτονται τους φανούς των άλλων συνοικιών. Οι γυναίκες τότε βγάζουν κρασί με μεζέδες και κερνούν τους επισκέπτας, οπότε το γλέντι κορυφούται.

Να μερικά ωραία τραγούδια που τραγουδιούνται στις φωτιές:

- Αφήστε αυτά τα ψέμματα κι ας πούμε την αλήθεια

Ποιος είδε ψάρι στο βουνό, γουρούνι με σαμάρι

Και ποντικό με κέρατα και ψύλλο με μουστάκια

Τον ψύλλο τον εφόρτωναν εννηά καλά ρεβύθια

Και μέσ’ το μεσοσάμαρο σαράντα κολοκύθια

Τον ψύλλο εκαλλίγωναν στη μέση στο παζάρι

Πέντε αλμπάντες τον κρατούν και τρεις τον καλλιγώνουν

Σαν έδωσε και κλώτσησε ταράχθη το παζάρι

έτερον

Τρεις καλές γειτονοπούλες και οι τρεις αρχοντοπούλες

Ψαροκόκαλα βαστούνε, στην ταβέρνα πάν να πιούνε

Και φωνάζουν, ταβερνιάρη φέρε μας ’να κατοστάρι

Φέρε μας και τη μισή κι’ έλα κάθησε κι εσύ

Φέρε μας και την οκά κι’ έλα κάθησε κοντά

Φέρε μας και δυο σαρδέλες και τις δυο βαρέλες.

Μετά έρχονται τα κυρίως καρναβάλια, τα οποία είχαν φθάσει στο ζενίθ από το 1900-1906. Τα καρναβάλια της τότε εποχής αποτελούσαν ολόκληρους θεατρικάς παραστάσεις.

Εγίνοντο λ.χ. αναπαραστάσεις της Γενοβέφας μέσα στο δάσος με το ελάφι της, των αγρίων με την ωραίαν αιχμάλωτον, με βασιλέα των αγρίων τον επιζώντα Θωμάν ή Τσώμον Ιωαννίδην, της ανακαλύψεως της Αμερικής, των Σπαρτιατών με τα ηρωϊκά των κατορθώματα, του περίφημου «σιδηροδρόμου» όπως τον εφαντάζοντο τότε, που ούτε καν τον είχαν ιδεί οι σατυρίζοντες αυτόν κλπ. Ακόμη εγίνοντο και αναπαραστάσεις γάμων, που όποιος δεν θυμόταν ότι ήτο Αποκρηά, τους έπαιρνε για αληθινούς…

Εδώ μου αφηγήθησαν και ένα σχετικό περιστατικό που το θυμούνται οι Κοζανίται και ξεκαρδίζονται στα γέλια. Πρόκειται περί του γάμου του Ψέκα,. που αγαπούσε τρελλά εδώ και 40-45 χρόνια πριν, την όμορφη Βασίλω – πεθαμένοι κι’ οι δυο τώρα – πλήν η κοπέλα με κανένα λόγο δεν ήθελε τον Ψέκα για άνδρα της.

Τις Αποκρηές της χρονιάς εκείνης, που όλα τα αστεία ήσαν άκακα και αι παρεξηγήσεις άγνωστες την εποχήν αυτήν, οι πρόκριτοι της Κοζάνης απεφάσισαν να παίξουν ένα παιγνίδι στον Ψέκαν. Τον κάλεσαν λοιπόν και του είπαν πως το κορίτσι μετάνοιωσε και κλαίει κι’ αν δεν τον πάρη για άνδρα της θα σκοτωθεί.

Έτσι, ο γάμος ωρίστηκε για το μεγάλο καρναβάλι, χωρίς ο Ψέκας να καταλάβη το χωρατό. Το απόγευμα απάνω από 300 καλεσμένοι ένδυσαν έναν άνδρα με γυναικεία νυφικά, τον σκέπασαν με πυκνό πέπλο και τον παρουσίασαν στον Ψέκα για τη Βασίλω. Ήταν τότε το έθιμο οι νύφες να σκεπάζωνται με πυκνό πέπλο, το οποίον ανεσήκωναν μετά την στέψι, στο σπίτι του γαμπρού.

Στην πλατεία, μπρος στην εκκλησιά, επερίμενε άπειρο πλήθος, που ήξερε πως θα γινόταν ο ψεύτικος γάμος του Ψέκα. Βρήκαν ως αφορμή ότι η εκκλησία δεν χωράει τόσο κόσμον και είπαν ότι θα γίνει η στέψις στην πλατεία.

Οι ψεύτικοι (μετημφιεσμένοι) παπάδες ήσαν έτοιμοι και η τελετή του γάμου έγινε σαν αληθινή μέσα σε ακράτητα γέλοια. Ο γαμπρός καμάρωνε «σαν σκεπάρι γύφτικο», ενώ η «νύφη» κρατούσε την κοιλιά της από τα πολλά τα γέλοια.

Όταν ετελείωσε το μυστήριον, ο κόσμος επήρε τον γαμπρό και την «νύφη» και εγύρισαν όλα τα σπίτια για να «φιλήση χέρι» ο γαμπρός, όπως ήταν τότε ο έθιμο. Εννοείται ότι στο κάθε σπίτι εκερνούσαν κρασιά και μεζέδες. Και έτσι, όταν ο γαμπρός έφθασε στο δικό του, ήταν τύφλα στο μεθύσι. Τότε εξεσκέπασαν την νύφη και παρουσιάσθη αντί της Βασίλως ένας άνδρας με δυο πήχες μουστάκια…Την άλλη ημέρα ο Ψέκας έσκασε από το κακό του και σε λίγες ημέρες όλη η Κοζάνη τον συνώδεψε το δύστυχο στο νεκροταφείο…

Οργανωταί σ’ όλες αυτές τις αποκρηάτικες γιορτές και στα καρναβάλια της τότε εποχής ήσαν οι επιζώντες ως τα σήμερα Δημ. Χαϊδόπουλος, Θωμάς ή Τσήλειος Γιοβάνης (ο βασιλεύς των αγρίων), Μάρκος Ματάκης, Ν. Γκουζγκούνης, Μάρκος Μάνος, Ντίνος Σακελλάρης, Ν. Τσιμινάκης και οι αποβιώσαντες Ζήσης Αγραφιώτης τέως διευθυντής του λυκείου Πειραιώς, Αργ. Παφύλλης κ.α.

Αυτά με λίγα λόγια είνε τα περίφημα καρναβάλια της παληάς Κοζάνης της οποίας ο Δήμος, μόνος αυτός εξ’ όλων των Δήμων της Ελλάδος, μετά των Αθηνών, εβάλθηκε να τα αναβιώσει.

Οι Κοζανίτες αποβλέπουν με εξαιρετικήν εμπιστοσύνην προς τον δήμαρχόν τους κ. Τέρπου Αστερίου και την οργανωτικήν επιτροπήν και πιστεύουν ακραδάντως πως αι εορταί αυταί θα έχουν απόλυτην επιτυχίαν. Ας το ευχηθούμε κι εμείς γιατί η λαογραφία μας πολλά θα έχη να ωφεληθή από την ωραίαν αυτήν προσπάθειαν.

Ι. Α. ΖΗΡΑΣ

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Και μια και "τό 'φερε η κουβέντα"

Το "
έντεκα
Κοζάνης" ή "Αγιοβασιλιάτικος" (Αντικρυστός καρσιλαμάς)

Μέ στίχους: "
Τι ήθελα και σ' αγαπούσα
"

Τι χα γω κι σ' αγαπούσα κι δεν κάθουμαν καλά,

νά χου ζάλη στο κεφάλι δυο μαχαίρια στη καρδιά.

Κίνησα να ρθώ το βράδυ μ' έπιασι ψιλή βρουχή,

το Θεό παρακαλούσα για να σ' εύρω μοναχή.

Ας ερχόσουνα βρε ψεύτη, κι ας γινόσουνα παπί
(ή, σε άλλη version ...
Ας ερχόσουνα βρε φως μου
)

Είχα ρούχα να σ' αλλάξω πάπλωμα να σκεπαστείς

και κορμάκι ν' αγκαλιάσεις ώσπου να αποκοιμηθείς
(ή, σε άλλη version ...
ώσπου να το βαρεθείς
)

Τα ωραία σου τα μάτια στον καθρέφτη μην τα δεις

γιατί μόνη σου αγαπιέσαι και εμένα λησμονείς

Έφταιξα συμπάθησέ με κι' ό,τι θέλεις κάνε με

άνοιξε την αγκαλιά σου και στη μέση βάλε με

Χωρίς στίχους

Με στίχους

Με χορό

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Μια και πλησιάζει η μεγάλη Αποκρηά (Αποκρηά με "η", προέλευση από τη λέξη "κρέας" edit: στην καθαρεύουσα ... εννοείται)

Μην ξεχνάμε και τον παππού ..... (κατ' άλλους παπά)

Ου παππούς ου Ραγκαβέλας

στίχοι: Oυ παπούς ο Pαγκαβέλας

(από εδώ:
)

Ου παπούς, άκσιτι, ου παπούς ου Ραγκαβέλας (δις)

Ου παπούς ου Ραγκαβέλας είχιν μνιά κουτσή γουμάρα (δις)

Τ'ν είχιν πού-, άκσιτι, τ'ν είχιν πούτσις φουρτουμένη(δις)

Τ'ν είχιν πούτσις φουρτουμένη, ήταν κι αγκαστρουμένη (δις)

Τ' σιργιανού-, άκσιτι, τ' σιργιανούσιν στα χουργιά (δις)

Τ' σιργιανούσιν στα χουργιά Σπούρτα, Βάντσις, Κιρασιά (δις)

Σπούρτα, Βά-, άκσιτι, Σπούρτα, Βάντσις, Κιρασιά (δις)

Σπούρτα, Βάντσις, Κιρασιά πάρτι πούτσις, φέρτι μνιά (δις)

Πήραν νιές, άκσιτι, πήραν νιές κι πάντριμένις (δις)

Πήραν νιές κι πάντριμένις, χήρις κι αρραβουνιασμένις (δις)

Κι μνιά χή-, άκσιτι, κι μνιά χήρα πινιμένι (δις)

Κι μνιά χήρα πινιμένι δεν ιπρόφτασιν να πάρι (δις)

Παίρνει, τ'νά-, άκσιτι, παίρνει, τ'νάζει τα τσιουβάλια (δις)

Παίρνει, τ'νάζει τα τσιουβάλια πέφτι μνιά μι δυό κιφάλια (δις)

Τράβα η μνιά, άκσιτι, τράβα η μνιά κι τράβα η άλλη (δις)

Τράβα η μνιά κι τράβα η άλλη κι της κόψαν του κιφάλι (δις)

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Και 2 προπολεμικές Αποκρηάτικες φωτό

Ο Τσάπλιν στην οδό Ι. Δραγούμη το 1929 (τότε η οδός είχε άλλη διαδρομή από τη σημερινή)

agat_chchapllin_1929.jpg

και η ... ευτραφής μαντάμ του μεσοπολέμου (1933-34)

agat_dame_1934.jpg

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

γειά σου ρε άτερπε!

ελα, παρ κ τα κουκια!

αν κ ειναι στημενοι κ ξενερωτοι οι συγκεκριμενοι. πρεπει να δεις εμενα να χορτασει το ματι σου θεατρικοτητα :)

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Ντάξ. Μην τσακώνεστε. Δυό βήματα είναι. Τύρναβος-Ελασσόνα-Σέρβια-Κοζάνη και τούμπαλιν (και δεν έχει και διόδια στα σύνορα).

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

http://www.youtube.com/watch?v=h62QJNC7Ehk&feature=related

Πώς το τρί- βλάχα μου καλή,

πώς το τρίβουν το πιπέρι;

Πώς το τρίβουν το πιπέρι

του διαβόλου οι καλογέροι;

Με το γό- βλάχα μου μωρή,

με το γόνατο το τρίβουν.

Με το γόνατο το τρίβουν

και το ψιλοκοπανίζουν.

Άιντε για σκωθείτε παλικάρια

με σπαθιά και με χαντζάρια.

Με την μύ- βλάχα μου μωρή,

με την μύτη τους το τρίβουν.

Με την μύτη τους το τρίβουν

και το ψιλοκοπανίζουν.

Άιντε για σκωθείτε παλικάρια

με σπαθιά και με χαντζάρια.

Με την γλώ- βλάχα μου μωρή,

με την γλώσσα τους το τρίβουν.

Με την γλώσσα τους το τρίβουν

και το ψιλοκοπανίζουν.

Άιντε για σκωθείτε παλικάρια

με σπαθιά και με χαντζάρια.

Με τον κώ- βλάχα μου καλή,

με τον κώλο τους το τρίβουν.

Με τον κώλο τους το τρίβουν

και το ψιλοκοπανίζουν.

Άιντε για σκωθείτε παλικάρια

με σπαθιά και με χαντζάρια.

Με τον πού- βλάχα μου καλή,

με τον πούτσο τους το τρίβουν.

Με τον πούτσο τους το τρίβουν

και το ψιλοκοπανίζουν.

Άιντε για σκωθείτε παλικάρια

με σπαθιά και με χαντζάρια.

κλασικο ελληνικο παραδοσιακο σκωπτικο αποκριατικο τραγουδακι

και κλασικος ελληνικος παραδοσιακος σκωπτικος αποκριατικος χορος

πολλη πλακα το βιντεακι

Link to comment
Μοιράσου σε άλλους δικτυακούς τόπους

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Δημιουργία νέας...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.